Advertentie

Google zet uitgevers voor het blok

©AFP

De invoering van de GDPR heeft tot een zoveelste conflict tussen de internetmogol Google en Europese nieuwsbedrijven geleid.

De meeste Europese uitgevers werken samen met Google om het surfgedrag op hun sites te tracken. Google verzekert dat de advertenties aangepast zijn aan het surfprofiel van de bezoekers. Die gerichte reclame brengt meer op en Google kan een deel van het geld op zak steken.

Voor zulke profieladvertenties moeten onder de GDPR-wetgeving de gebruikers hun toestemming geven. De vraag is wie die toestemming moet vragen. Google wijst naar de uitgevers, maar eist tegelijk een rol op als ‘controller’ van de data die de uitgevers verzamelen. Google mag dan in zijn eentje beslissen waarvoor het die data gebruikt.

Advertentie

Het gevolg is dat de uitgevers aan hun klanten moeten vertellen dat ze hun data nodig hebben om die aan Google door te spelen, zonder dat ze weten wat Google ermee van plan is. Bovendien dreigen de uitgevers de rekening te betalen als het fout loopt. De GDPR-wetgeving voorziet in stevige boetes, die oplopen tot 4 procent van de omzet.

Uitgevers die niet meewerken, dreigen afgesneden te worden van advertenties uit het Google-netwerk, wat een fors inkomstenverlies inhoudt. Ze klagen in een open brief aan Google-CEO Sundar Pichai dat het bedrijf de GDPR misbruikt om zijn dominante positie op de online advertentiemarkt te versterken.

Google reageert laconiek. ‘We hebben de uitgevers altijd gezegd toestemming te vragen voor het gebruik van onze technologie op hun websites. We updaten dat beleid nu in overeenstemming met de GDPR.’ Google zegt dat het de controle nodig heeft om de reclame-inkomsten van de uitgevers te ‘optimaliseren’.

Advertentie
Gesponsorde inhoud