Advertentie

Wall Street: twitterati versus yuppies

Op Wall Street viel de yuppiesupermarkt Whole Foods donderdag van zijn voetstuk. Met Twitter hebben de beleggers echter al een nieuwe oogappel.

32 miljard dollar, ofte een Umicore, een Solvay en een UCB samen. Dat is de waardering die Wall Street bij de start op Twitter plakt. Het aandeel van de microblogsite spurtte meteen 73 procent boven de intekenprijs van 26 dollar, naar 45,10 dollar. Vervolgens piepte het aandeel boven 50 dollar, dan was het even welletjes en 'viel' de koers wat terug tot 44,90 dollar. 

Een euforisch debuut dus, temidden een sombere markt. Beleggers waren opgeschrikt door het groeispurtje van de Amerikaanse economie in het derde kwartaal. Een spurtje dat meteen weer de speculatie voedt dat de centraal bankiers onder de nieuwe voorzitter Janet Yellen volgend jaar al vrij snel op de rem gaan staan. Dat joeg de Dow Jones 1 procent lager naar 15.594 punten. Maar dat is uiteindelijk een milde terugval, gelet op het slotrecord woensdag.

Advertentie

Zeggen dat Wall Street in de ban is van de twitterati was dus een understatement van jewelste. Yuppies daarentegen hebben even afgedaan. Whole Foods Market tuimelde 11,2 procent lager naar 57,26 dollar. Niet dat de belegger van het eerste uur nu plots zijn slaap zal laten. De supermarktketen trok eind 1992 tegen omgerekend 2,13 dollar naar Nasdaq en bouwde sindsdien een onwaarschijnlijk track record op als ‘kruidenier met een geweten’.

Een kruidenier die als de anti-Walmart als geen ander de welgestelde ruimdenkende stadsbewoner weet te veroveren en een passant daarbij ook nog eens een extra nagel in de al half afgewerkte doodskist van de 'klassieke' supermarkten klopte. Dit met dank aan de flamboyante CEO John Mackey, die Whole Foods ooit uit de grond stampte vanuit zijn woonkamer in de Texaanse 'linkse' enclave Austin en sindsdien zich met een 'Colruyt-focus' obsessief op het retailmetier stortte.

Bij de jaarresultaten die Mackey woensdagavond ontvouwde moest hij echter in de winst- en omzetprognoses voor het lopend boekjaar knippen. Voor alle duidelijkheid: veel retailers zouden nog steeds een moord doen voor een omzetgroei van 13 procent, maar eerder lag de lat op 14 procent. Whole Foods lijkt het slachtoffer te zijn van zijn eigen succes, nu andere yuppiesupermarkten als Fairway Market en Sprouts Farmers Market dankzij een euforisch debuut op Wall Street agressief aan een expansie timmeren.

 

 

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De slimme bril die Meta samen met Ray-Ban ontwikkelde, groeide enigszins verrassend uit tot een hit.
Meta gaat displays inbouwen in slimme Ray-Ban-brillen
Meta, de Amerikaanse Facebook-moeder, wil de 'slimme brillen' die het samen met Ray-Ban ontwikkelt vanaf volgend jaar uitrusten met displays die eenvoudige tekstberichten en foto's kunnen tonen.
Gesponsorde inhoud