Meta zoekt een weg naar uw gezicht met camerabril
Via een samenwerking met het luxemerk Ray-Ban hoopt Facebook-moeder Meta u zo ver te krijgen technologie op uw gezicht te dragen. Maar overwint deze poging de scepsis waar andere slimme brillen op sneuvelden?
Facebook op uw neus. Dat is, kort samengevat, wat het techbedrijf Meta en het luxeconcern EssilorLuxottica proberen bereiken met de gezamenlijk ontwikkelde slimme bril die het duo vandaag in ons land lanceert. De Ray-Ban Stories, zoals het gadget heet, stelt de gebruiker in staat foto's en video's te maken zonder daarbij zijn telefoon te moeten bovenhalen.
Vanaf 329 euro kunt u straks zelf aan de slag met zo'n slimme bril. Die hebben allemaal het uiterlijk van een van de klassieke Ray-Ban-modellen - denk aan de beroemde Wayfarer of de Round. Maar in plaats van alleen kunststof bevat het frame ook een aardige portie elektronica.
- Vanaf vandaag te koop in België, Oostenrijk en Spanje.
- Te koop vanaf 329 euro voor het basismodel, duurder met aangepaste glazen.
- Bevat twee camera's van elk 5 megapixels, twee microspeakers en drie microfoons.
- Kan tot 30 video's van 30 seconden of 500 foto's intern opslaan.
- Werkt met bijbehorende app - Facebook View - om foto's en video's mee te bewerken.
- Batterij gaat bij gemiddeld gebruik zes uur mee.
Twee camera's, elk met een resolutie van 5 megapixels, registreren wat je wil schieten. Dat kan met de hand, via een drukknop boven op het rechterbeen van de bril, maar ook met de stem. Het gadget reageert prompt op het Engelse commando: 'Hey Facebook, take a photo' of 'take a video'. Die beelden komen terecht in een bijbehorende app, waarmee je ze kan bewerken en uploaden naar platformen als Facebook, Instagram en WhatsApp, maar ook naar niet-Meta-media zoals Twitter en TikTok.
Wat deze bril moet doen, is frictie wegnemen.
Behalve camera's beschikt de slimme bril ook over ingebouwde microfoons en speakers, zodat je er ook mee kan telefoneren of muziek of podcasts mee kan beluisteren.
Opstapje
Met de bril, die in sommige landen al sinds september verkrijgbaar is, wil Meta naar eigen zeggen gebruikers momenten laten capteren 'terwijl ze in het moment blijven'. 'Wat de Ray-Ban Stories moet doen, is frictie wegnemen', zo drukt Hind Hobeika, productmanager bij Meta, het uit. 'Als je je telefoon niet moet bovenhalen om een foto of video te maken blijf je sociaal aanwezig.'
Maar Meta maakt er niet bepaald een geheim van dat de slimme bril vooral een opstapje is naar ambities die verder reiken. Het zet sinds enige tijd vol in op wat het de Metaverse noemt, de plek waar de echte wereld de virtuele wereld ontmoet. In dat metaversum worden technologieën als augmented reality (AR) en virtual reality (VR) levensbelangrijk. Meta-CEO Mark Zuckerberg noemde deze eerste bril eerder al 'een mijlpaal op de weg naar een echte AR-bril', die je in staat moet stellen een virtuele 'laag' te leggen over de echte wereld.
Dit product kun je dus zien als een manier om gebruikers al te laten wennen aan het idee van technologie op hun neus. Maar het is meer een muizenstapje in de richting van de normalisering van wearable technologie, dan een baanbrekende innovatie. Dat verklaart waarom Meta in zee ging met Ray-Ban en de technologie zo naadloos mogelijk werd ingepast in de al decennia populaire modellen van het luxemerk. Het maakt de drempel minder hoog, want zo'n Wayfarer wil iedereen wel op zijn neus, met of zonder camera's.
Privacy
Maar die aanpak heeft ook een schaduwzijde. De Ray-Ban Stories is verre van de eerste poging om een slimme camerabril mainstream te maken. Dat eerdere pogingen - denk aan de oerbril Google Glass of de Spectacles van Snapchat-moeder Snap - op niets uitdraaiden, lag niet zozeer aan de weerzin van potentiële gebruikers. Het was meer de weerzin van wie zich aan de andere kant van de lens bevond of kon bevinden, die het idee van een camera op je neus onaantrekkelijk maakten.
De Google Glass werd kort na zijn lancering in de VS uit verschillende bars en restaurants geweerd en gebruikers werden er al gauw 'glassholes' genoemd. De technologie meer 'verbergen' in een al bestaande hippe bril is een manier om de gebruiker meer uit de wind te zetten. Maar de vraag is of dat ook niet-gebruikers meer op hun gemak kan stellen.
We hebben enkele kleuren geweerd, omdat het contrast met het waarschuwingslampje niet fel genoeg was.
Meta onderstreept dat privacy centraal stond in het design. Vooraan op het frame gaat een ledlichtje branden als een beeld wordt gecapteerd, een foto maken gaat vergezeld met een geluidje. 'We hebben ook bepaalde kleuren van ontwerpen geweerd omdat het contrast met het waarschuwingslampje niet fel genoeg was', zegt Matteo Battiston, chief design officer van Luxottica.
Meta werkte bij de ontwikkeling ook samen met ngo's en privacyactivisten, zegt Hobeika. 'En we hebben een speciale website in het leven geroepen waar gebruikers tips krijgen over verantwoordelijk gebruik.'
Maar op het einde van de rit ligt de verantwoordelijkheid over dat verantwoordelijk gedrag dus bij de gebruiker. Daar waarschuwden sommige privacyridders bij de eerste lancering in september al voor: wie dit product oneigenlijk wil gebruiken, wordt al bij al weinig in de weg gelegd.
Het is dus maar de vraag of de Ray-Ban Stories over de drempel geraakt waar gelijkaardige producten over struikelden. Het design en de technologie ogen beter, maar de sociale vraagstukken blijven dezelfde.
Meest gelezen
- 1 Na bijna zes maanden blijft De Wever zelfde rondje draaien
- 2 Voedingsreus Cargill schrapt duizenden jobs, in België verdwijnen 164 banen
- 3 Geen cookies? Dat is dan 3,99 euro per maand, overweegt DPG Media
- 4 Chaos in Zuid-Korea nadat president onverwacht staat van beleg heeft afgekondigd
- 5 De vijf koppijndossiers van het onthoofde Stellantis