Advertentie

Facebook kondigt audio-offensief aan en werkt samen met Spotify

CEO Mark Zuckerberg van Facebook ©AFP

Facebook werkt aan audioproducten en bindt Twitter, Clubhouse en Apple de strijd aan. CEO Mark Zuckerberg maakte ook een samenwerking met de Zweedse muziekdienst Spotify bekend.

Facebook werkt aan virtuele 'rooms' waar live audiogesprekken kunnen worden gevoerd, zei de CEO in een interview op het berichtennetwerk Discord. Ook komen er 'soundbites', de mogelijkheid om korte audiofragmenten te publiceren. Dit naar het model van Reels, een feed voor korte video's op Instagram.

Facebook wil zijn gebruikers ook podcasts laten ontdekken, downloaden en beluisteren. Zuckerberg zei dat zijn bedrijf samenwerkt met Spotify Technology om het delen van inhoud makkelijker te maken voor muzikanten en luisteraars. Het lijkt erop dat Facebook zo een antwoord wil formuleren op het podcastaanbod van Apple. De nieuwe diensten worden de komende maanden uitgerold.

Advertentie

Clubhouse

De start-up Clubhouse, die het format 'audioroom' populair maakte, haalde zopas nog kapitaal op tegen een waardering van 4 miljard dollar. Dat was ook het bedrag dat Twitter volgens mediaberichten veil had voor de audiodienst, maar het kwam niet tot een deal. Zuckerberg trad zelf op in de audiorooms van Clubhouse, waar ook de visionaire ondernemer Elon Musk zich vertoonde.

Ook Twitter heeft met Spaces een antwoord op Clubhouse. Het heeft 'voice tweets', een product zoals de 'soundbites' die Facebook nu aankondigt. LinkedIn, het netwerk voor professionelen van Microsoft, en de berichtendienst Slack werken ook volop aan audiorooms.

Concurrentie

Facebook krijgt kritiek omdat het door diensten te kopiëren opkomende concurrenten zou uitschakelen. Het sociale netwerk wijst evenwel op verschillen met de producten van de concurrenten.

De audiorooms op Clubhouse en Twitter verdwijnen zodra de sessie gedaan is. Op Facebook daarentegen gaan de gebruikers hun gesprekken kunnen bewaren en kunnen ze als podcast worden gepubliceerd. De algoritmes van Facebook kunnen eventueel de populairste delen van een livegesprek aanbevelen als soundbites.

Gebruikers zullen geld kunnen geven aan creators en zich abonneren. En er komt een fonds dat influencers betaalt voor soundbites.

Advertentie

Advertentie
Gesponsorde inhoud