Advertentie

16 podiumtips voor het najaar

Kamasi Washington.

Van de vijftigste verjaardagstournee van Senegals oudste feestorkest tot een nieuwe bewerking van de Franse 17de-eeuwse tragikomedie ‘Bérénice’ van Jean Racine: dit zijn de aanraders van de cultuurredactie van De Tijd.

Orchestra Baobab | De Roma, Antwerpen | 6 september

Eigenlijk zou de groep alleen optreden bij de opening van de nachtclub Bawobab in Dakar in 1970. Maar anno 2024 mag Orchestra Baobab zich Senegals oudste feestorkest noemen. Zijn zwierige mix van Afro-Cubaanse stijlen met popklanken en eeuwenoude griotinvloeden wordt van generatie op generatie doorgegeven. De vijftigste verjaardagstournee en de single ‘50 ANS’ zetten dat extra in de verf.

Hannibal | KVS, Brussel | 11 september

De KVS opent zijn seizoen met een hedendaagse bewerking van de Punische oorlogen, toen de legendarische Hannibal met zijn olifanten de Alpen overstak om de Romeinen te bekampen. Regisseurs Michael De Cock en Junior Mthombeni grijpen terug naar de barokopera ‘Dido & Aeneas’ van Henry Purcell als startpunt van de nieuwe productie. Maar daarna gaan de deuren open voor hedendaagse dans, slampoëzie en hippe muziek.

Advertentie

Staging the Concert | Bozar, Brussel | 20 september

Bozar pakt dit najaar uit met Staging the Concert, een concept waarin muziek en beeldende kunst in dialoog gaan. De primeur is voor de Hongaarse componist Béla Bartók (1881-1945). In 'Muziek voor snaren, slagwerk en celesta' uit 1937 stelt hij twee identieke strijkersgroepen als een spiegelbeeld tegenover elkaar met daartussen de percussie-instrumenten. Robbrecht en Daem Architecten gaat met die opstelling aan de slag en vertaalt de architectonische principes van de partituur in vijf zwevende objecten in de Zaal Henry Le Boeuf.

Inner Life | De Singel, Antwerpen | 21 september

Toen de Belgische componist Wim Henderickx op 18 december 2022 onverwacht overleed, was hij 'Inner Life' aan het componeren. Muziektheater Transparant, waarvoor Henderickx werkte, en het HERMESensemble sloegen de handen in elkaar om de onafgewerkte compositie te vervolledigen. Henderickx' jarenlange muzikale assistent Diederik Glorieux speelde daarin een sleutelrol. Het werk is geschreven voor een bezetting van zeven muzikanten en koren. Er doet ook een basketbalploeg mee aan de voorstelling.

Chantal Acda & the Atlantic Drifters | Op tournee | vanaf 25 september

Voor de opnames van het ingetogen ‘Silently Held’ ontmoette de Nederlands-Antwerpse singer-songwriter Chantal Acda haar gitaarheld Bill Frisell en zijn vaste contrabassist Thomas Morgan in een studio in Brooklyn. Hun discrete, panoramische spel laten haar breekbare liedjes ademen. Omdat Frisell er live niet bij kan zijn en Acda geen andere gitarist wilde, vroeg ze met Kevin Hayes een extra pianist. Ook multi-instrumentalist Darion Donovan is van de partij. Drummer Eric Thielemans vond ze dichter bij huis, net als de blazers Niels van Heertum en Frans Van Isacker.

Werken en dagen | Bourla, Antwerpen | 26 september

De Griekse dichter Hesiodos schreef zo’n 2.700 jaar geleden voor zijn broer een reeks raadgevingen over de kunst van het landbouwen neer. De brief, getiteld ‘Werken en dagen’, werd een boerenalmanak in dichtvorm, die ook een gids werd voor het leven in het algemeen. Het toneelgezelschap FC Bergman adopteert Hesiodos’ titel voor een eigen reflectie over het leven op en met het land. Een leven geleefd op de maat van de seizoenen, volgens de wetten van de grond en de gebruiken van de gemeenschap die hem bewerkt. 

Advertentie
Advertentie

BRYGGEN Weather | Concertgebouw, Brugge | 3 oktober

De Amerikaanse componist Michael Gordon vernieuwde met het collectief Bang on a Can. In 1997 schreef hij 'Weather’. Daarvoor ging hij met filmmaker Carlos Casas en geluidsartiest Chris Watson, bekend van de David Attenborough-docu’s, veldopnames maken in het regenwoud, de woestijn en gletsjergebied. Het beklemmende resultaat werd twee jaar geleden nieuw leven ingeblazen door het Londense Manchester Collective. De Belgische première van de dreigende 360 gradenversie komt van de strijkers van Ultima-laureaat BRYGGEN.

Monopolis | Theater Zuidpool, Antwerpen | 3 oktober

Theater Zuidpool brengt met 'Monopolis (excès, abuz et maléfices)' een fascinerende voorstelling over de 16de-eeuwse Antwerpse architect en zakenman Gilbert van Schoonbeke. Hij was een van de succesvolste projectontwikkelaars van Europa en de man die het stratenplan van Antwerpen tekende. Maar het succes stopte abrupt. ‘Monopolis’ is geen klassiek theater. Acteur Josse De Pauw vertelt het verhaal, sopraan Lore Binon zingt en Jorgen Cassier musiceert. Beeldend kunstenaar Nick Andrews schildert live op het podium.

Kamasi Washington | Bozar, Brussel | 28 oktober

Kamasi Washington werd na zijn alom geprezen debuut ‘The Epic’ in 2015 ingehaald als de nieuwe heiland van de jazz. Maar het is alweer van 2019 geleden dat de Amerikaanse saxofonist op een Belgisch podium stond. Dat lag niet alleen aan de pandemie, maar ook aan de geboorte van zijn dochter Asha, die naast hem staat te dansen op de hoes van zijn langverwachte nieuwe plaat ‘Fearless Movement’. De rauwe emoties van het vaderschap openen een blik nieuwe perspectieven en versmelten met een meer dansbare en geaarde fusionjazz.

Isabelle Huppert in 'Bérénice'.
Isabelle Huppert in 'Bérénice'. ©Jean Michel Blasco

Bérénice | De Singel, Antwerpen | 6-10 november

De Italiaanse regisseur Romeo Castellucci waagt zich aan een nieuwe bewerking van de Franse 17de-eeuwse tragikomedie ‘Bérénice’ van Jean Racine. Hij reduceert de voorstelling tot een monoloog van de Romeinse vrouw Bérenice, die gevangen zit in een driehoeksrelatie met keizer Titus en Antiochus. Met Castellucci is het altijd afwachten of de radicaliteit van zijn toneelstukken aanslaat, maar met een topactrice als Isabelle Huppert in de hoofdrol kan het haast niet mislopen.

Zaho de Sagazan | ING Arena, Brussel | 24 november

Met haar vorig jaar verschenen debuutalbum ‘La symphonie des éclairs’ gooide Zaho de Sagazan vooral hoge ogen in haar thuisland Frankrijk. Geroemd om haar schorre en diepe stem, passionele voordracht en empathische blik belichaamt de 23-jarige er de toekomst van het Franse chanson. Maar ze stond vorig jaar ook al op Les Nuits Botanique én vorige maand op het Dour Festival, waar ze haar publiek liet meezingen met de titelsong van haar debuut en David Bowies ‘Modern Love’ coverde. Tijdens de slotceremonie van de Olympische Spelen zong ze ‘Sous le ciel de Paris’ van Édith Piaf.

Advertentie

Celebrating Moondog | Flagey, Brussel | 29 november

Zowel het symfonisch orkest Brussels Philharmonic als het bruisende Londense jazztrio Ill Considered neemt de songcatalogus van Louis T. Hardin (1916-1999), alias Moondog, onder handen. De blinde muzikant die ooit dakloos door de straten van New York zwierf en 'de Viking van 6th Avenue' werd genoemd, was de reden waarom Moondog Jr ooit Zita Swoon werd. Meer dan een cultfiguur was hij een open geest die geen respect had voor purisme. 25 jaar na zijn dood is het mixen van onder meer klassiek, jazz en pop gemeengoed.

Field | Opera Ballet Vlaanderen, Antwerpen | 30 november

Kirsten Wicklund, een voormalige balletdanseres, debuteert als choreografe met ‘Field’. Musici uit het Symfonisch Orkest van Opera Ballet Vlaanderen brengen live het achtste strijkkwartet van Dmitri Sjostakovitsj en de 'Melodia' uit de 'Sonate voor viool solo' van Béla Bartók. Op die muziek wordt een portaal naar een mysterieus spiegeluniversum geopend waarin een soundscape van Jean Delouvroy en het geometrische decor van Ivania Carpio de aandacht opeisen.

Fanny and Alexander | De Munt, Brussel | 1 december

De Zweedse regisseur Ingmar Bergman (1918-2007) draaide in 1982 met ‘Fanny och Alexander’ een van zijn sterkste relatiedrama’s. Componist Mikael Karlsson en librettist Royce Vavrek bewerkten de film tot een hedendaagse opera waarin symfonische en elektronische muziek elkaar aanvullen en versterken. De regie is in handen van Ivo van Hove, bijgestaan door scenograaf Jan Versweyveld.

VOS | Lotto Arena, Antwerpen | 5 december

Luc De Vos (1962-2014) trad met Gorki nooit op in de Lotto Arena. Maar ooit werd hij er in elke vezel ontroerd door zijn held Roger Daltrey van The Who. Daarom laat manager Noelle Vanhelsuwé daar eer betonen aan de liedjes van ‘Vos’, die eind november tien jaar dood zal zijn. Met Elisa Waut, ooit vereeuwigd in het ‘Het einde is nabij’. Met een herenigd Eden. En met Chibi Ichigo en de hele voorhoede van fris Belgisch vrouwelijk talent, want deed hij zelf iets liever dan jong geweld ontdekken? Om het in zijn woorden, en nu ook die van Rock Rally-winnaar Maria Iskariot, te zeggen: ‘Dat vind ik lekker.'

Salome | Opera Ballet Vlaanderen, Antwerpen | 18 december

De Duitser Richard Strauss (1864-1949) was een van de belangrijkste componisten van de 20ste eeuw. In 1905 zette hij het toneelstuk ‘Salome’ van Oscar Wilde op muziek. Het groeide uit tot een van de meeste gespeelde opera's van de voorbije honderd jaar. Opera Ballet Vlaanderen engageerde de Duitse wonderboy van het theater Ersan Mondtag om een nieuwe versie te maken. Verwacht u aan begeesterend spektakel zoals hij dat eerder in Antwerpen en Gent deed in ‘Der Schmied von Gent en ‘Der Silbersee’.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Zelfs zonder doorbraak verlengt koning Filip allicht de formatieopdracht van Bart De Wever. Of dat dan de laatste verlenging is, is maar de vraag.
Formateur De Wever zonder driekoningenakkoord naar paleis
Ook al is er geen doorbraak, niemand betwijfelt dat koning Filip formateur Bart De Wever nog eens verlengingen laat spelen. Almaar meer lijkt hij de gegijzelde van zijn eigen formatieopdracht, want er is geen alternatief voor Arizona. 'Vreselijk', is te horen in zijn entourage.
Gesponsorde inhoud