Advertentie

Naïma El Kadi, fotografe: ‘Ik ben van daar en van hier, en dat is oké’

©Naima El Kadi

Fotografe Naïma El Kadi trok voor haar boek 'My Olive Tree, Memouna' naar het dorp waar haar ouders opgroeiden.

Naïma El Kadi (41) was tien toen ze van Rabat naar Boom verhuisde. Opgroeiend aan de Rupel werd ze steeds nieuwsgieriger naar de plek waar haar ouders groot werden, een dorp in het Rifgebergte. Ze wilde weten hoe het daar was en hoe het daar voelde, maar durfde geen vragen te stellen. ‘Ik was niet erg spraakzaam. Ik wist niet goed hoe.’ 

selfpublished

Ook in België geven almaar meer fotografen  
hun boek zelf uit, al dan niet met crowdfunding.  
Acht weken lang presenteren we een titel.

Vandaag: ‘My Olive Tree, Memouna’ van Naïma El Kadi.

Advertentie

Toen ze rond haar 19de de fotografie ontdekte - ‘het was de tijd van de wegwerptoestellen’ - voelde El Kadi dat beelden haar dichter bij haar verleden konden brengen. Met haar eerste loon kocht ze een fototoestel en in het deeltijds kunstonderwijs ging ze leren wat er te leren viel. Daarna nam ze de tijd om haar eigen stijl te zoeken en bleef ze intens nadenken over haar identiteit. 

TIP

Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

In de zomer van 2015 trok El Kadi eindelijk naar dat dorp in het Rifgebergte. Het plan was een dagboek van haar vaderland te maken, puur op gevoel. Ze doolde door de onherbergzame landschappen, in de uitgestrekte olijfgaarden en langs de verlaten huizen die opnieuw worden ingenomen door de natuur. In veel van de beelden die ze er maakte, laat ze de wazigheid toe. ‘Omdat de meeste herinneringen nu eenmaal ook vaag zijn.’ 
 
Het boek ‘My Olive Tree, Memouna’ heeft misschien niet al haar vragen beantwoord, het heeft haar wel rust gebracht, zegt El Kadi. ‘Dankzij dit project weet ik nu: ik ben van daar en ook van hier, en dat is oké. Ik heb vrede met dat typische migrantengevoel van je op twee plaatsen thuis te voelen zonder helemaal tot een plek te behoren. Het is een verhaal van vastnemen en loslaten. Als ik in België ben, voel ik Marokko aan me trekken. En omgekeerd.’

‘My Olive Tree, Memouna’ is gedrukt op 100 exemplaren, telt 72 pagina’s en kost 35 euro. Het papier is Munken Lynx 120 gram. Te koop in het FOMU in Antwerpen. Meer beelden: naimaelkadi.com.

©Naima El Kadi

Advertentie
©Naima El Kadi

©Naima El Kadi

©Naima El Kadi

Advertentie
Donald Trump kondigde woensdag zijn importheffingen aan op buitenlandse producten die de VS binnenkomen.
Algemeen
interview
Hoe ga je als Belgisch bedrijf om met de Amerikaanse importheffingen? En wat kan je ertegen doen? 'Vroeger werd de factuurprijs van een product bij de douane aangegeven. Maar je kan die douanewaarde optimaliseren, en zo het bedrag van de heffing verlagen', zeggen experts.

In het nieuws

Alle artikels meer
'Ik zal niet met lege handen staan', zei premier De Wever in de Kamer al over zijn geplande bezoek aan Kiev.
De Wever trekt naar Kiev met Belgische defensie-industrie in zijn zog
Premier Bart De Wever wordt dinsdag in Kiev verwacht. In zijn zog zijn een handvol bedrijfsleiders van de Belgische militaire industrie meegereisd. President Volodymyr Zelensky wil hen warm maken om in Oekraïne te investeren.
Gesponsorde inhoud