Ook de autosector moet nog meer doen in de strijd tegen de klimaatverandering. Als het van de Zweedse bouwer van elektrische wagens, Polestar, afhangt moet het allemaal veel sneller. En daar horen ambitieuze doelstellingen bij. Managing director Lies Eeckman. ‘Voor ons is elektrisch rijden slechts een startpunt: tegen 2030 willen wij ‘s werelds eerste klimaatneutrale wagen bouwen.’
Als sectorpionier is Polestar het enige automerk dat zo transparant de levenscyclusanalyse (LCA) van zijn wagens deelt. De LCA van de Polestar 2 onthult de koolstofvoetafdruk van de auto doorheen zijn levensduur. Het gaat ook om de uitstoot bij de productie van materialen, fabricage en logistiek, de gebruiksfase en het einde van de levensduur van de auto, inclusief recyclage.
‘Vanuit de zoektocht om bij elk van die stappen de CO2-uitstoot te reduceren, hebben we een oproep gelanceerd bij ingenieurs, techbedrijven en start-ups’, verduidelijkt Lies Eeckman, managing director bij Polestar Belgium. ‘Een netto-nuluitstoot ambiëren tegen 2050 is veel te laat. Wij willen die veel sneller realiseren, en daarmee ook andere automerken inspireren en motiveren om ons daarin te volgen.’
Ecosystemen en community’s
Het opzetten en onderhouden van ecosystemen en community’s is onmisbaar om grote bedrijfsoverstijgende ambities te verwezenlijken, meent ook Jean-Marc Timmermans, Business Group Leader mobility bij technologiefederatie Agoria. ‘Wij werken in België actief mee aan het faciliteren van kruisbestuivingen van grote industriële bedrijven met start-ups en innovatieve technologie. Zo is er in ons land bijvoorbeeld een ecosysteem met automotivebedrijven en toeleveranciers van componenten dat die transitie mee mogelijk maakt.’
Wij werken in België actief mee aan het faciliteren van kruisbestuivingen van grote automotive bedrijven met innovatieve start-ups.
Ook circulariteit vervult een sleutelrol. Agoria werkt mee aan het Re2LiVe-project, waarin Sirris, VIL, VITO en VUB onderzoeken hoe bedrijven gebruikte lithium-ionbatterijen uit hybride en elektrische voertuigen een tweede leven kunnen geven. ‘Concreet denken we aan het hergebruik van die batterijen als thuisbatterij of als batterijpakket voor energieopslag bij bedrijven. Zo kunnen die producten meerdere levens krijgen.’
Toekomstpotentieel
Stroom dan: elektrische auto’s die rijden op zonne-energie stoten lokaal al geen CO2 uit. Het aantal voertuigen dat op die manier rijdt, ziet Lies Eeckman de komende jaren alleen maar toenemen. ‘66 procent van de Belgen laadt hun elektrisch voertuig thuis op, zo blijkt uit nieuw marktonderzoek dat we uitvoerden met onafhankelijk onderzoeksbureau Profacts.’
Voor ons is elektrisch rijden een startpunt. Tegen 2030 willen wij ‘s werelds eerste klimaatneutrale wagen bouwen.
Tot slot biedt Vehicle2Grid en Vehicle2Home bij elektrische voertuigen veel toekomstpotentieel. Volgens dat principe kan een elektrische wagen via zijn batterij stroom terug leveren aan het net of aan een woning. De auto vervult daarbij de rol van een thuisbatterij. ‘De Polestar 2 heeft een batterij tot 78kwh, daarmee kan een gemiddeld gezin met twee kinderen zijn woning tot twee weken van stroom voorzien’, besluit Eeckman.
Zonnestroom opslaan in de wagen en die gebruiken voor thuis- of bedrijfstoepassingen, ook dat is een mooi voorbeeld van een slim ecosysteem, en een sprekend voorbeeld van hoe de auto van de toekomst mobiliteit, wonen en werken met elkaar versmelt. ‘’Ook hiervoor ontwikkelen onze technologiche bedrijven nieuwe innovatieve systemen en applicaties,’ besluit Timmermans.