Elektrische auto’s tonen de weg naar een emissieneutrale mobiliteit. Maar dat is onvoldoende meent Polestar. Het elektrische performancemerk, dat deel uitmaakt van dezelfde groep als Volvo (Geely Holding), verlangt meer transparantie van de auto-industrie. ‘Wij willen een industriemaatstaf die de hoeveelheid koolstof weergeeft die tijdens de volledige levenscyclus van een elektrische auto gecreëerd wordt.’
Zoals alle industriële producten hebben ook elektrische auto’s een bepaalde ecologische voetafdruk. ‘Elektrische wagens zijn niet per definitie groen’, meent Thomas Ingenlath, CEO bij Polestar. ‘Als directeur van een automerk word ik niet geacht om dit te zeggen, maar we moeten de waarheid vertellen over de milieu-impact van élke auto tijdens zijn volledige levensduur: van de winning van grondstoffen, naar de productie, het gebruik tot en met de recyclage. En daar is verantwoordelijkheidszin bij de autobouwers voor nodig.’ Door open te communiceren, kan de industrie zich doelgerichter focussen op verbeteringen, zoals het verminderen van de hoeveelheid koolstof die bij elke fase vrijkomt.
Life Cycle Analysis
Internationale studies tonen aan dat de klimaatimpact van elektrische auto’s over hun volledig levensduur vandaag kleiner is dan die van vergelijkbare modellen met verbrandingsmotor. Positief, vindt Polestar, maar niet goed genoeg. Thomas Ingenlath: ‘Elke autofabrikant werkt vandaag aan het verminderen van de klimaatimpact van zijn auto's. Wij gaan een stap verder door al die informatie openbaar te maken: goed of slecht.’ Het bedrijf communiceerde zopas over de totale milieu-impact van de nieuwe Polestar 2, door open en bloot de resultaten van de Life Cycle Analysis (LCA) van dat voertuig te delen met de buitenwereld.
'Alleen via een wereldwijde transparante LCA-standaard kunnen we de ene auto met de andere vergelijken'
Thomas Ingenlath hoopt dat andere fabrikanten spontaan die aanpak zullen volgen. ‘Alleen via een wereldwijde transparante LCA-standaard kunnen we de ene auto met de andere vergelijken.’ De industrie moet dus een gemeenschappelijke norm aannemen.
Gedeelde verantwoordelijkheid
Dat vereist samenwerkingen: tussen merken en zelfs overheden. En is vandaag niet hét moment om hiermee te beginnen? Thomas Ingenlath: ‘De lockdown heeft getoond welke transformaties een lagere CO2-uitstoot kan hebben. De heldere hemel boven New Delhi en andere grootsteden bewijzen het: elektrische auto's zijn zinvol. We moeten nu volledige duidelijkheid bieden. Zo behouden we het vertrouwen van onze klanten én inspireren we nieuwkomers om elektrisch rijden een kans te geven.’
'We moeten de waarheid vertellen over de milieu-impact van élke auto tijdens zijn volledige levensduur'
Zonder duidelijke industrienormen zullen producenten doorgaan met het creëren van ‘duurzaamheids-benchmarks’ die alleen hun eigen doelen dienen en elke objectieve vergelijking onmogelijk maken, meent de CEO van Polestar. ‘Ik stel voor dat de auto-industrie de krachten bundelt om deel uit te maken van de oplossing.’ En aan die oplossing werkt Polestar elke dag. Zo functioneert de productiefaciliteit van de autobouwer 100 procent op groene energie, kiest het bedrijf steeds meer voor natuurlijke en duurzame materialen voor het interieur van de wagens en gebruikt het blockchain-technologie om te garanderen dat het kobalt voor de elektrische batterijen afkomstig is van eerlijke mijnhandel.
Keuzes maken én handelen
Meer info? Bezoek de site van Polestar en boek een testrit.
Elektrische voertuigen hebben ook energie nodig. En de manier waarop die energie wordt opgewekt, draagt enorm bij aan de milieu-impact van het voertuig. ‘Hoewel ik erken dat Polestar dit niet meteen zelf in de hand heeft, moet het voor klanten wel duidelijk zijn dat hun oplaadkeuzes een verschil maken’, onderstreept Thomas Ingenlath. Polestar wil de klant dus ook optimaal bewust maken dat opteren voor groene energie elektrisch rijden duurzamer maakt.
‘Er is nog een lange weg te gaan, en we hebben vandaag zeker nog niet alle antwoorden’, zegt Thomas Ingenlath. ‘Maar Polestar heeft wél een duidelijke visie, en we zullen de komende maanden en jaren open blijven communiceren over onze vooruitgang in de richting van klimaatneutrale elektrische wagens.’ Wanneer die een realiteit zullen worden? ‘Je moet duidelijke dromen en ambities hebben’, besluit Thomas Ingenlath. ‘Polestar wil tegen 2030 de eerste honderd procent groene elektrische auto op de markt brengen.’
Eerder dit jaar stelde Polestar de Precept voor: een commitment wagen die de visie van het merk op de toekomst symboliseert. De combinatie van duurzame materialen met slimme hightech-systemen opent een heel nieuw hoofdstuk en toont duidelijk aan waar Polestar in gelooft en naartoe evolueert.
Bij de Precept staan duurzame materialen en geavanceerde intuïtieve bedieningselementen centraal. De interieurpanelen zijn bijvoorbeeld gemaakt van op vlas gebaseerde composietmaterialen. Natuurlijke Bcomp-vezels vormen letterlijk en figuurlijk de ruggengraat van de zetelleuningen. Daardoor wordt tot tachtig procent minder kunststof gebruikt, en zijn de leuningen tot vijftig procent lichter dan klassieke varianten. Lichter betekent ook: een groter rijbereik. De zitvlakken zijn dan weer vervaardigd uit 3D-gebreide gerecycleerde PET-flessen. De nek- en hoofdsteunen bestaan uit gerecycled kurkvinyl. En de tapijten zijn gefabriceerd van geregenereerde visnetten.
Slimme technologie
Met behulp van eye-tracking kan de auto de blik van de bestuurder volgen, en de content van de verschillende schermen daarop aanpassen. Een centraal 15-inch aanraakscherm in portretstand vormt een aanvulling op het 12.5-inch bestuurdersdisplay. De interface wordt aangedreven door Android: het resultaat van een nauwe samenwerking van Polestar met Google.