Advertentie

Het 'Come to Jesus'-moment van KBC

KBC boekt donderdag een mooie winst op Euronext Brussel. Nochtans schreef de bank-verzekeraar een fors bedrag af op zijn Ierse kredietportefeuille. Mogelijk is dat een voorbode van wat alle Europese banken zullen moeten doen.

We beginnen met een bekentenis. De titel van deze bijdrage hebben we eigenlijk schaamteloos overgenomen van een tweet van econoom David McWilliams:

 

Advertentie

KBC move today is evidence of a mass "Come to Jesus moment" from Euro banks - we are entering the grand "bad loan 'fess up" phase!— David McWilliams (@davidmcw) November 14, 2013

 

En McWilliams heeft het ook over bekentenissen. Maar dan bekentenissen die Europese banken zullen moeten doen onder druk van de doorlichting die de ECB gaat doen van de Europese bankensector. Dat gebeurt in de aanloop naar het mandaat dat de ECB zal krijgen als toezichthouder over de Europese financiële sector.

Een van de leidraden die daarbij zal worden gebruikt, is een document van de European Banking Association (EBA) over hoe kredieten gecatalogeerd moeten worden in verschillende categorieën, zoals geherstructureerde kredieten en zogeheten 'non-performing' kredieten.

KBC heeft bij de herwaardering van zijn Ierse kredietportefeuille die EBA-aanbevelingen eigenlijk een eerste praktijktoets gegeven. Het resultaat: in het vierde kwartaal zal naar verwachting 775 miljoen euro waardevermindering geboekt worden op de Ierse kredieten

Dat betekent, luidt de conclusie van McWilliams en andere twitterende bankenwatchers, dat de 'asset quality review' van de ECB ook de andere Europese banken zal dwingen om strenger te zijn in het waarderen van hun kredietportefeuille. Tijd om te biechten, of 'Come to Jesus', dus. KBC merkt wel zelf op dat ze niet de eersten waren om de EBA-richtlijnen al eens toe te passen. De hier onbekende Ierse bank Ulster Bank ging hen al vooraf.

Waarom stijgt KBC dan, vraagt u zich af? Wel, operationeel/commercieel ogen de cijfers meer dan degelijk. En de grote kuis in de Ierse portefeuille heeft, om het in N-VA-programmatermen te zeggen, het voordeel van de duidelijkheid.

Advertentie
Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Alain De Laet, de eigenaar van Brouwerij Huyghe: 'Onze brouwerijen vullen elkaar aan. Delirium Tremens is een merk met een speels imago, terwijl de Gouden Carolus-bieren een klassieker imago hebben.'
Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
Brouwerij Huyghe neemt haar sectorgenoot Het Anker over. De brouwer van Delirium Tremens krijgt er met Gouden Carolus een nieuw topmerk bij. ‘We zullen Gouden Carolus naar onze honderd exportlanden brengen’, zegt Alain De Laet van Huyghe.
Gesponsorde inhoud