Ontdek hier alle relevante informatie rond uw project.
Die attesten tijdig verzamelen is de boodschap, als u wilt vermijden dat de deal wordt uitgesteld of - erger nog - ongeldig verklaard. Weet dat het voor sommige documenten een tijdje kan duren voordat u ze in handen krijgt. Begin er dus op tijd mee. Meestal moet de verkoper de uittreksels al aan de koper overhandigen voor het compromis wordt ondertekend, en niet slechts een paar maanden later, wanneer de notariële akte wordt verleden.
1. Bodemattest
Wie in het Vlaams Gewest een woning of een grond verkoopt, moet een bodemattest voorleggen van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). U kunt dat aan uw vastgoedmakelaar of notaris vragen.
De verkoper moet het bodemattest in handen hebben voor hij de onderhandse koopovereenkomst - het compromis - tekent. De inhoud van het bodemattest moet immers verplicht in het compromis worden opgenomen, om te vermijden dat de koper een vervuilde grond koopt. Wordt het compromis toch ondertekend zonder dat er een bodemattest is, dan kan de koper de nietigheid van de koopovereenkomst aanvragen.
2. Stedenbouwkundig uittreksel
Aan de hand van een stedenbouwkundig uittreksel kan de koper nagaan of er bouwovertredingen zijn vastgesteld, of de woning is gelegen in zonevreemd gebied en of er verkavelingsvoorschriften zijn. Ook dat document moet de verkoper al bij het ondertekenen van het compromis kunnen voorleggen aan de koper.
In sommige gemeenten duurt het soms erg lang voordat het stedenbouwkundig uittreksel wordt afgeleverd. Noteer dat u dat uittreksel niet eindeloos mag blijven gebruiken. Tussen het tekenen van de notariële akte en het moment waarop u het uittreksel kreeg, mag maximaal één jaar verstrijken.
3. Het postinterventiedossier
Het
postinterventiedossier (PID) kunt u vergelijken met het onderhoudsboekje van een woning. Een PID is verplicht bij elke verkoop van een woning of appartement waarvan de bouw is begonnen na 1 mei 2001 of waaraan sindsdien (renovatie-)werken zijn uitgevoerd. Een PID is dus ook een must als u een oud herenhuis na 1 mei 2001 liet renoveren.
Werden de werken uitgevoerd door meerdere aannemers, dan staat de veiligheidscoördinator in voor de opmaak van het PID. Is er maar één aannemer of voert u de werken zelf uit, dan moet u daar zelf voor zorgen.
Het postinterventiedossier moet verhinderen dat de veiligheid bij latere werken in het gedrang zou komen. Als de koper later nog werken wil uitvoeren, moeten de aannemers weten waar de water- en elektriciteitsleidingen lopen, welke materialen gebruikt werden, waar de steunbalken zitten enzovoort. Ook de namen van de architect, de veiligheidscoördinator en de hoofdaannemers moeten latere eigenaars in het dossier kunnen terugvinden.
4. Energieprestatiecertificaat (epc)
Een energieprestatiecertificaat geeft de koper een beeld van de energie-efficiëntie van de woning, kortom: het energieverbruik. Hoe lager de score, hoe energiezuiniger de woning. De verkoper moet al over een epc-certificaat beschikken zodra hij de woning te koop aanbiedt. Het certificaat moet worden opgesteld door een erkend deskundige.
5. Elektriciteitsattest
Verkoopt u een woning waarvan de
elektrische installatie dateert van voor 1 oktober 1981, dan bent u ook verplicht die elektrische installatie te laten controleren. Voor woningen met een jongere installatie is dat niet nodig. Recentere woningen beschikken al over een dossier van de huishoudelijke elektrische installatie.
6. Asbestattest
Sinds 23 november 2022 is het asbestattest een extra verplicht document. Het geeft aan hoe asbestveilig uw woning is en is verplicht bij de verkoop van woningen of appartementen die voor 2001 gebouwd werden, maar niet voor recentere woningen.
Staat in uw tuin een schuur, een tuinhuis of een garage, dan moeten ook die gecontroleerd worden op asbest, tenzij het gaat om constructies met een grondoppervlakte van samen minder dan 20 m2.
Het attest moet aanwezig zijn bij de ondertekening van het compromis. Het wordt opgemaakt door een gecertificeerde asbestdeskundige en kost voor een gemiddelde rijwoning al snel 500 euro. Hoe groter uw woning, hoe duurder het is. In die prijs zit het onderzoek van een bepaald aantal materialen vervat. Voor elk bijkomend materiaal dat onderzocht moet worden, komen er extra kosten bij.