Advertentie

Krijgt Google YouTube-generatie aan de televisie?

YouTube TV zal ook live sportwedstrijden tonen, dankzij de deal met sportzender ESPN. ©AFP

Google-dochter YouTube komt binnenkort met een betalend aanbod van televisiezenders. Voorlopig enkel in de VS.

Sinds zijn lancering in 2005 associëren we YouTube met twee termen: gratis en video. En ook wel met de YouTube-generatie, jongeren die geen (lineaire) tv kijken maar hun avonden vullen met de programma's van YouTubers die uren volpraten over pakweg gadgets, mode of videospelletjes.

Die generatie krijgt in de VS binnenkort ook traditionele televisieprogramma's te zien. Op zijn vertrouwde YouTube. De kijkers van YouTube TV moeten daar wel 35 dollar per maand voor neertellen. Dat is heel wat minder dan wat een kabelabonnement - meer dan 100 dollar - kost in de VS.

Advertentie

Maar die 35 dollar blijft wel veel geld voor jongeren die zijn opgegroeid met gratis content, en hun geld liever spenderen aan de nieuwste smartphone. YouTube gelooft dat de weerstand van jongeren tegen betalende content verzwakt. Getuige het groeiend aantal jonge kijkers die de (betalende) streamingdienst Netflix trekt, luidt het. 'De tijd en de jongeren zijn er rijp voor.'

Wat toont YouTube TV?

Kijkers krijgen 40 tv-zenders voorgeschoteld. De topvier ABC, NBC, Fox en CBS en 35 kleinere zenders zoals ESPN, E!, National Geographic, Disney Channel, Fox News en MSNBC.

Via die deals krijgen de kijkers van YouTube TV ook toegang tot heel wat live sportwedstrijden: American football, NBA-basketbal, voetbal, baseball, hockey, tennis en golf. Dit aanbod zal bij de kabelbedrijven grote angst wekken. Vaak is live sport nog één van de enige redenen waarom kijkers een prijzige televisie-aansluiting nemen.

Ook YouTube Red zit in het aanbod. Dat is het betalende kanaal (9,99 dollar per maand) dat YouTube twee jaar geleden lanceerde voor zij die graag reclamevrij video's kijken of muziek luisteren. Daarnaast bevat YouTube Red de programma's die de zogenaamde YouTubers/tieneridolen exclusief maken voor het videokanaal.

Zitten niet in het aanbod: onder meer nieuwszender CNN, HBO ('Game of Thrones') en AMC ('Walking Dead').

Op televisie?

YouTube TV zal via een app te bekijken te zijn op smartphones, tablets en computers - met zowel Android als iOS als besturingssysteem. Via de Chromecast - de Google-mediaspeler die internetcontent naar uw tv streamt - is het ook mogelijk alles op een groter scherm te bekijken.

Advertentie

Een kijker kan zes profielen aanmaken - handig om de eigen voorkeuren weg te houden van de kinderen, en vice versa - en daarmee drie streams tegelijk volgen op verschillende toestellen.

Ook programma's opnemen wordt mogelijk. Onbeperkt zelfs: de klant kan zoveel opnemen als hij/zij wil, alles wordt in de cloud bewaard. Negen maanden na datum wordt de opname wel gewist.

Lang niet de eerste

YouTube TV is niet uniek in zijn soort. Zo gingen satelliet-tv-groep Dish, telecomreus AT&T en Sony Playstation internetgigant Google al voor met een online boeket van 20 tot 120 tv-zenders. Sling TV van Dish trok op twee jaar tijd 1 miljoen abonnees aan, of minder dan 1 procent van de zowat 120 miljoen Amerikaanse gezinnen die tv kijken. Playstation Vue heeft over dezelfde periode maar 100.000 klanten gevonden, DirecTV van AT&T kwam na een maand aan 200.000 kijkers.

Volgens analisten zijn al die diensten verlieslatend en zouden ze zonder de diepe zakken van de moederbedrijven geen lang leven beschoren zijn. De maandelijkse abonnementen van 20 à 65 dollar volstaan niet om de programmalicenties van de zenders te dekken. Toch blijven technologiebedrijven proberen, ook Apple, Microsoft en Amazon overwogen de voorbije jaren meermaals de televisie-arena te betreden.

Binnenkort ook bij ons?

Voorlopig blijft YouTube TV enkel een Amerikaans initiatief. Er staat voorlopig niets in de steigers voor de Europese of andere markten. Maar als de internettelevisie scoort in het thuisland zal YouTube mogelijk in onze contreinen deals afsluiten met tv-zenders.

Advertentie
Gesponsorde inhoud