Veel organisaties bekijken het trainen van hun mensen eenzijdig als een kost. ‘Compleet verkeerd’, zegt Lesley Arens van ZigZagHR. ‘Het is een investering die ervoor zorgt dat de medewerkers beter functioneren en gemotiveerder zijn. Dat versterkt niet alleen het werkgeversmerk, het maakt de business en het menselijk kapitaal ook toekomstbestendiger.’
Onder impuls van onze snel evoluerende wereld met onder meer wijzigende klantennoden, marktverschuivingen en technologische ontwikkelingen, blijven diploma’s vandaag hooguit een paar jaar up-to-date. Daarom is het belangrijk dat mensen regelmatig hun kennis en vaardigheden bijspijkeren, vernieuwen en uitbreiden. ‘Talentontwikkeling noemen velen dit, maar eigenlijk is dat een gruwelijke term’, vindt Lesley Arens, hr-expert en oprichtster van ZigZagHR, een gerenommeerd magazine voor hr-professionals met een bijbehorende grote community.
Talent nurturing
Leren doen mensen niet alleen via opleidingen: ze wisselen ook kennis en expertise uit met elkaar tijdens koffiepauzes.
‘Een mooiere omschrijving vind ik talent nurturing: het voeden van talent en het koesteren van mensen.’ Organisaties moeten hun medewerkers helpen bij hun totaalontwikkeling, niet alleen binnen het kader van de job die ze vandaag uitoefenen, maar ook op het vlak van duurzame inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling. Ondernemingen moeten daarbij niet alleen praktische opleidingen of tools in de vorm van digitale leerplatformen aanreiken, maar ook inzetten op het positief beïnvloeden of bestendigen van de leermindset van hun mensen. ‘Mensen moeten getriggerd worden om bij te leren en opleidingen te volgen: werkgevers moeten hen daartoe inspireren, motiveren een aanmoedigen’, zegt Lesley Arens.
Ook binnen de immer woeliger wordende wedloop om talent, geven opleidingen werkgevers extra brandstof. Lesley Arens: ‘Gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt vinden bedrijven voor bepaalde functies of specialismen nauwelijks kandidaten. Via opleidingen kunnen ze mensen binnen hun huidige medewerkerspopulatie opleiden of omscholen, of bepaalde competenties verplaatsen om zo een aantal functies en rollen binnen de organisatie alsnog kwalitatief ingevuld te krijgen.’
Iederéén moet toegang hebben tot trainingen en leerprogramma’s: van arbeiders tot de CEO.
Fair en inclusief opleidingsbeleid
Lesley Arens benadrukt ook dat opleidingen binnen een bedrijf per definitie niet weggelegd mogen zijn voor high potentials of managers. ‘Iederéén moet toegang hebben tot trainingen en leerprogramma’s: van arbeiders tot de CEO’, klinkt het. Dat geldt evenzeer voor leeftijdsgroepen: sommige bedrijven focussen met hun opleidingen hoofdzakelijk op jongere werknemers, terwijl het minstens even zinvol is om ook ervaren medewerkers van bijvoorbeeld vijftig jaar en ouder te blijven trainen. ‘Ook zij behoren tot het menselijke kapitaal.’
Trainingen, upskilling en reskilling zijn dus noodzakelijk en onmisbaar binnen de huidige (bedrijfs)wereld. ‘Organisaties bekijken dat het best zeer breed, proactief en als een continu proces’, zegt Lesley Arens. ‘Leren doen mensen trouwens niet alleen via opleidingen: ze wisselen ook kennis en expertise uit met elkaar tijdens informele momenten, bijvoorbeeld tijdens de koffiepauzes.’ Tot slot vindt Lesley Arens het een extra troef wanneer bedrijven ook de financiële waarde van alle opleidingen communiceren aan hun mensen. Bijvoorbeeld door hen één of twee keer per jaar een overzicht te bieden van de gevolgde trainingen en de kostprijs daarvan. ‘Zo zien mensen dat ook écht als een financiële aanvulling bovenop hun vaste salaris of flexibele verloning.’