Sinds ze vaker thuis werken, loopt bij 72 procent van de Belgische werknemers de organisatie van hun gezinsleven beter. Dat blijkt uit een uitgebreide studie over welzijn op het werk bij Belgische werknemers van marktonderzoeksbureau Kantar. ‘Verschillende resultaten hebben ons aangenaam verrast’, zegt Oliver Perquy, CEO bij opdrachtgever Nespresso België en Luxemburg.
Kantar, ‘s werelds tweede grootste onafhankelijke data-analyse- en merkadviesbureau bevroeg in opdracht van Nespresso eerder dit jaar meer dan 500 representatieve 18- tot 64-jarigen binnen de actieve Belgische bevolking. Aan de hand van vijf thema’s – inclusie, afdelingsoverschrijdend denken, comfort en werkomgeving, persoonlijke groei & ontwikkeling, thuiswerk – gaven ze via online interviews hun eerlijke mening over hoe ze hun welzijn op het werk ervaren.
Jobbetekenis, inclusie en sociale contacten
Positief is alvast dat 78% van de Belgische werknemers zijn of haar job en de taken die ermee gepaard gaan, zinvol vindt binnen de doelstellingen van het bedrijf. Al ligt dat aandeel bij bedienden (82%) wel een flink stuk hoger dan bij arbeiders (65%). Een trend die zich doorzet bij alle stellingen rond inclusie, waarbij bedienden structureel hoger scoren dan arbeiders. Waarom dat precies is, wordt niet gespecificeerd in de studie.
Wat wél zeker is: ‘De overgrote meerderheid (76%) vindt informele en sociale contacten op het werk belangrijk’, weet Oliver Perquy, CEO bij Nespresso België en Luxemburg. ‘Opvallend is echter dat vooral vrouwelijke werknemers (72%) aangeven steun te ontvangen van collega’s wanneer ze zich eens minder voelen. Bij mannelijke werknemers bedraagt dat aandeel 61%.’ Ook markant: bij grotere bedrijven met meer dan vijftig werknemers beschouwt 68% van de Belgische werknemers collega’s als vrienden. Dat is iets meer dan bij kleinere bedrijven (minder dan 50 werknemers) (60%).
Het onderzoek illustreert dat er in ons land een duidelijke koffiecultuur op de (thuis)werkvloer heerst.
Comfort en werkomgeving
Leidinggevenden (63%) zijn er ook van overtuigd dat er op kantoor/binnen het bedrijf fijne plekken voorzien zijn om te ontspannen. Bij niet-leidinggevenden bedraagt dat aandeel slechts 35%. Bovendien zijn managers opvallend meer bereid te betalen voor extra diensten op het werk (69%) in vergelijking met niet-leidinggevenden (41%). Zaken waarvoor ze extra willen betalen zijn onder meer sportmogelijkheden, premium catering en kwaliteitskoffie.
Werknemers jonger dan 35 jaar willen dan weer meer betalen voor zaken als kinderopvang en een strijkdienst op het werk. In het licht van het toenemende thuiswerk is het misschien weinig verrassend dat maar liefst 46% van de jongere werknemers graag thuis een koffietoestel te ontvangen van het werk. Bij vijftigplussers bedraagt dat aandeel slechts 17%.
Thuiswerk
Bij kleinere bedrijven voorziet én betaalt de werkgever merkbaar vaker een bureau (34%), printer (27%) en een koffietoestel (23%) om vlot en kwalitatief van thuis uit te werken. Bij bedrijven met meer dan vijftig medewerkers is dat een pak minder. Ondernemingen met meer dan vijfhonderd werknemers betalen gemiddeld slechts in 3% van de gevallen voor deze voorzieningen.
Ook bij thuiswerk zijn er duidelijke verschillen tussen leidinggevenden en niet-leidinggevenden. Om hun managers extra in de watten te leggen, bieden werkgevers hen vaker werkmateriaal aan, zoals een bureaustoel, een printer én een koffietoestel om optimaal te kunnen telewerken. Ook de telewerkkampioen onder de voorzieningen is bekend: om aangenaam en kwalitatief thuis te kunnen werken, biedt 37% van de werkgevers zijn mensen een hoofdtelefoon aan.
Brandstof voor werknemerstevredenheid
‘De enquête illustreert evenzeer dat er in ons land een duidelijke koffiecultuur op de (thuis)werkvloer heerst’, besluit Oliver Perquy. ‘Uit andere onderzoeken weten we dat 77% van de werknemers minstens één kop koffie per dag consumeert. Kwaliteitskoffie versterkt bovendien het welzijn op het werk. 88% van de werknemers dat op kantoor lekkere koffie aangeboden krijgt, vindt dat de werkgever daarmee bewijst dat hij begaan is met hun welzijn.’ Stof tot nadenken dus: zéker binnen de huidige wedloop om talent, waarbij werkgevers optimaal moeten inzetten op het aantrekken én behouden van mensen.
De resultaten uit het onderzoek zijn gebaseerd op het online survey van Kantar bij 506 respondenten, representatief staal van de actieve Belgische bevolking (18-64 jarigen). Resultaten zijn gebaseerd op stellingen antwoordschaal ‘eerder akkoord + helemaal akkoord’.