Kennis delen binnen organisaties gebeurt niet alleen via onlineplatformen, ook het fysieke aspect speelt een sleutelrol. ‘Een gedeelde cultuur onder collega’s die elkaar niet dagelijks zien, is onmisbaar’, vertelt Thomas Joos van managementconsultancybureau Hypernova.
Binnen de ingrijpende evolutie naar hybride werken is het creëren en bestendigen van een gedeelde cultuur binnen bedrijven belangrijker dan ooit. Dat meent ook Thomas Joos, medeoprichter van de inmiddels internationaal bekroonde designstudio Little Miss Robot, en vandaag CEO en founder van Hypernova, specialist in het helpen groeien van kmo’s.
‘Dat lukt alleen maar door regelmatig fysiek samen te zijn en veel interactie met elkaar te hebben.’ Digitale interacties zoals videomeetings met bijbehorende chatkanalen worden al snel heel functioneel waardoor het sociale aspect grotendeels wegvalt, klinkt het. ‘Voorzie regelmatig momenten om bijvoorbeeld samen te lunchen, aan het begin of het einde van bepaalde werkdagen even bij te praten en kennis te delen over werkgerelateerde zaken’, adviseert Thomas Joos.
De koffiepauze is een heilig moment dat virtueel nooit even sterk georganiseerd kan worden.
Cultuur van samenhorigheid
Ook door het vastleggen van een of meerdere dagen waarop iedereen binnen een team fysiek naar kantoor komt, creëren ondernemingen samenhang en dynamiek bij hun medewerkers. ‘Bundel op die vaste fysieke samenwerkingsdagen bijvoorbeeld meetings of brainstorms – gekoppeld aan momenten met ongedwongen sociale wisselwerkingen – en organiseer bijvoorbeeld gefocuste taken tijdens telewerkdagen’, zegt Thomas Joos. ‘Daarmee benadrukken organisaties ook het plezier en de aangename sfeer bij het fysieke samenzijn onder collega’s.’
Die cultuur van samenhorigheid en het delen van kennis kan daarnaast ook binnen een hybride context ondersteund worden. Bijvoorbeeld door enkele keren per maand of kwartaal een moment te voorzien waarbij een teamlid tijdens de lunch (ook via video voor de telewerkers) kennis deelt met de collega’s. Thomas Joos: ‘Dat kan gaan over ervaringen met projecten of klanten, maar evenzeer over persoonlijke passies. Zo was ik ooit getuige van iemand die uitlegde hoe hij zijn bikepackingtrip doorheen Scandinavië voorbereid had: ook dát kan leerrijk zijn, collega’s inspireren en sterker met elkaar verbinden.’
De koffieautomaat zorgt voor verbinding onder collega’s en is een ideale plek om kennis te delen.
Podcasts en koffiepauzes
Een radioprogramma of podcast maken met teamgenoten kan hetzelfde effect hebben. ‘Die opkomende media zijn een leuke manier om afdelingsoverschrijdend kennis of anekdotes te delen met elkaar, de CEO of een stagiair te interviewen, kortom: om de synergie binnen een organisatie mee te accentueren’, zegt Thomas Joos. ‘Ik ken enkele bedrijven die hier op inzetten, bijvoorbeeld om hun tienjarige bestaan mee te vieren, of een bepaald project waar ze aan werken of een nieuwe klant binnen de portefeuille mee onder de aandacht te brengen.’
Een vergelijkbare rol schuilt volgens Thomas Joos in de koffiepauze: ook die kan voor verbinding zorgen tussen medewerkers. ‘Fysiek samenkomen of collega’s spontaan ontmoeten aan de koffieautomaat zorgt niet alleen voor extra connectie, het is ook een mooie plek om kennis te delen, zowel over de job, het bedrijf als over persoonlijke zaken of zelfs bezorgdheden. De koffiepauze is een heilig moment dat virtueel nooit even sterk georganiseerd kan worden. Dat maakt van de coffee break iets wat bedrijven en hun mensen fysiek moeten koesteren.’