Is het een auto? Is het een motor? Wat het ook mag zijn: weinig voertuigen toveren even spontaan een glimlach op het gezicht van mensen in de straat als de Microlino.
Wie vaak in de stad rondrijdt om klanten of patiënten te bezoeken, weet hoe tijdrovend het is om een parkeerplek te vinden. Microwagens – voertuigen die vaak nog geen drie meter lang zijn – bieden in dat geval de perfecte oplossing. ‘Deze auto’s zijn een tussenstap tussen enerzijds een speedpedelec of cargobike en anderzijds een kleine auto’, zegt Vincent Struye de Swielande, Managing Director Belux bij Microlino.
‘Wie de auto ziet rijden begint spontaan te glimlachen, waardoor het een ideaal communicatiemiddel is om het imago van je bedrijf mee te tonen’
Met een lengte van 2,5 meter en een breedte van 1,5 meter doet de Microlino denken aan de eerste generatie van de Smart. De auto biedt plaats aan twee volwassenen en heeft een koffer van meer dan 200 liter. ‘Het is een stijlvolle wagen, met een atypisch design dat doet denken aan de BMW Isetta uit de jaren ‘50 en ‘60. Net zoals de beroemde bubble car heeft de Microlino één deur, die aan de voorkant opent. Wie hem ziet rijden, begint spontaan te glimlachen. Als je hem gebruikt als bedrijfswagen met je logo erop, kan je op die manier het imago van je onderneming een boost geven’, vertelt Struye de Swielande.
In het segment van de microcars onderscheiden we twee groepen: wagens die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden, en wagens die dubbel zo snel kunnen gaan. ‘De eerste categorie mag je besturen wanneer je ouder dan 16 bent en een AM-opleiding volgde. Je hebt er dus geen B-rijbewijs voor nodig, wat wel het geval is voor de zogenaamde L7e-wagens. Daarmee mag je dan weer op de autosnelweg. De Microlino is één van de enige microcars die zo’n L7e-variant heeft, en deze zomer komt er ook een versie die tot 45 kilometer per uur kan’, klinkt het.
‘De grote vijand van elektrische wagens is hun gewicht, maar de Microlino verbruikt een pak minder elektriciteit gezien zijn geringe gewicht’
Nog een groot voordeel: de wagen is 100 procent elektrisch en zeer duurzaam. ‘De grote vijand van elektrische wagens is hun gewicht, maar de Microlino verbruikt een pak minder elektriciteit gezien zijn geringe gewicht. Terwijl een normale elektrische auto al snel 2 ton weegt, is dat bij de Microlino zo’n 500 kilogram inclusief de batterij. Ook de bouw van de wagen is duurzamer, omdat er minder stukken nodig zijn. Doordat je beroep kan doen op de Vlaamse premie voor de aankoop van een zero-emissievoertuig, is de Microlino ideaal als tweede of derde gezinswagen. Zo krijg je een korting tot 5.000 euro voor een wagen van 20.000 euro. Op onze website microlino.be kunnen mensen meer ontdekken over de wagen, waarop ze dus tot bijna een kwart kunnen besparen’, aldus Struye de Swielande.