Uiteraard denk je liever niet aan verkeersongevallen. Gelukkig werkt Mercedes-Benz voortdurend aan jouw veiligheid en die van andere weggebruikers. Geen enkel ander merk heeft zo’n lange traditie in het uitvoeren van de meest veeleisende tests en gaat hierin zo ver als Mercedes-Benz. Van 120 verschillende dummy’s tot een crashtest met röntgenbeelden: Mercedes-Benz kijkt op een vooruitstrevende manier naar veiligheid.
De veiligheid van wagens is de afgelopen decennia enorm verbeterd. Sommige merken gaan hiervoor the extra mile. Mercedes-Benz is het perfecte voorbeeld en behoort tot de absolute pioniers. Dat zie je meteen als je een blik werpt op de geschiedenis van het Duitse premiummerk. Sinds Carl Benz bijna 140 jaar geleden de eerste auto uitvond, heeft Mercedes-Benz sterk bijgedragen tot de veiligheidsnormen.
Wanneer de huidige technologie geen antwoord biedt, kiest Mercedes-Benz voor innovatie. Denk maar aan de S-Klasse uit 1978 die als eerste ABS-remmen kreeg, zodat de wielen niet meer blokkeren bij krachtig remmen en de wagen controleerbaar blijft. Of de ESP-stabiliteitscontrole die in 1995 verscheen in de S-Klasse en sinds 1999 in elke Mercedes-Benz zit. Vandaag klinkt dat heel normaal, maar destijds was het grensverleggend.
Maximale transparantie
Ook nu zoekt Mercedes-Benz constant naar vernieuwing, bijvoorbeeld in de manier waarop de veiligheid van wagens getest wordt. Samen met het Ernst-Mach-Institut in Freiburg zorgde Mercedes-Benz dit jaar voor een heuse wereldprimeur: de eerste röntgencrash met een personenwagen in de geschiedenis.
Een apparaat met een stootblok ramde de zijkant van een C-Klasse Limousine met 60 kilometer per uur. Elk onderdeel werd haarscherp in beeld gebracht door röntgentechnologie die tot duizend beelden per seconde kan nemen. Alsof er een nieuwe superkracht ontstaat die letterlijk door de auto kijkt om te zien wat er in de wagen zelf en met het lichaam gebeurt tijdens een ongeval. Deze succesvolle röntgencrash geeft waardevolle inzichten. Dat komt uiteindelijk jouw veiligheid in een Mercedes-Benz ten goede.
‘Ons doel is nul ongevallen waarbij een Mercedes-Benz betrokken is tegen 2050.’
‘De röntgencrash is een mijlpaal en helpt onze ontwikkeling in de toekomst. Dankzij een directe blik in het verborgen innerlijk van een wagen kunnen we belangrijke conclusies trekken om de veiligheid verder te verbeteren. Mercedes-Benz bevestigt hiermee zijn rol als veiligheidspionier in de automobielbouw’, zegt Chief Technology Officer Markus Schäfer.
Elektrisch even veilig
Met zijn EQ-gamma is Mercedes-Benz ook een voortrekker in de elektrische transitie. Of je nu met een wagen met verbrandings- of elektromotor rijdt, als inzittende verwacht je precies dezelfde veiligheid. Mercedes-Benz nam de proef op de som in zijn Technologiezentrum für Fahrzeugsicherheit (technologisch centrum voor veilige voertuigen, red.) in Sindelfingen. Als eerste autobouwer ter wereld liet het merk publiekelijk twee elektrische voertuigen frontaal botsen.
De veiligheidsingenieurs simuleerden een ongeval tussen een EQA en een EQS SUV, respectievelijk het kleinste en het grootste model uit EQ-gamma. Ze botsten tegen elkaar met een overlapping van 50 procent, waarbij ze elk 56 kilometer per uur reden. Dat zijn zelfs moeilijkere omstandigheden dan in de onafhankelijke Euro NCAP-crashtest. Mercedes-Benz legt de lat dus nog hoger.
Beide modellen doorstonden de proef met verve. Het passagierscompartiment en de hoogspanningsbatterij bleven intact, de portieren openden en de hoogspanningssystemen schakelden automatisch uit.
Meer dan 120 dummy’s
Achter het stuur van beide elektrische wagens zat een vrouwelijke dummy. Mercedes-Benz streeft naar veiligheid voor iedereen, maar elk lichaam is anders. ‘Mercedes-Benz heeft in totaal meer dan 120 testdummy’s in gebruik. Ze bestaan in verschillende maten en gewichten – van baby’s tot volwassen dummy’s. Er zijn ook verschillende dummies voor het testen van frontale, achterwaartse en zijdelingse botsingen. We gebruiken bij onze crashtests al meer dan twintig jaar dummy’s die overeenkomen met de vrouwelijke anatomie’, zegt Hanna Paul, Hoofd Mercedes-Benz Dummytests.
‘We hebben meer dan 120 testdummy’s in gebruik. Ze bestaan in verschillende maten en gewichten, van baby’s tot volwassen dummy’s.’
Als bestuurder of passagier ligt jouw leven in handen van een autofabrikant, een enorme verantwoordelijkheid waar Mercedes-Benz ernstig mee omspringt. Elke Mercedes-Benz is ontworpen om het risico op een ongeval te vermijden, zodat jij met een gerust hart de weg op kunt. ‘We werken hard aan onze missie van ongevalvrij rijden. Die gaat verder dan de Vision Zero-doelstellingen van de WHO en de Verenigde Naties. We willen niet alleen een halvering van het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden in 2030 tegenover 2020. Ons doel is nul ongevallen waarbij een Mercedes-Benz betrokken is tegen 2050’, besluit Markus Schäfer.