Vertegenwoordigers met nieuwe haarverzorgingsproducten maken doorgaans weinig tot geen kans bij kapster Charlotte Stevens. De eenvoud, schoonheid en oprechtheid van Authentic Beauty Concept trokken wél meteen haar aandacht. Na enkele tests bij zichzelf en bij trouwe klanten werd het een volmondig ja.
‘Ik run al zes jaar mijn salon Rbelle in Mortsel bij Antwerpen. Tweeënhalf jaar geleden maakte ik kennis met Authentic Beauty Concept. De eenvoud en de pure branding spraken me enorm aan. Ik hou niet van de hele show rond het kappersgebeuren. Dit gamma is natuurlijk en holistisch, en ook hun teksten vond ik zo leuk dat ik een testpakket aanvroeg. Het resultaat voelde meteen goed.’
Wat maakt het verschil voor jou?
‘In de eerste plaats de ingrediënten. Ik heb het volledige gamma in huis. Amplify op basis van groene thee bevat antioxidanten die het haar volume geven en de hoofdhuid regenereren en hydrateren. Replenish voedt en geeft glans dankzij extracten van ahorn en pecannoten. In Hydrate zitten mango en basilicum, zeer hydraterend en kalmerend. En speciaal voor gekleurd haar is er Glow met dadel en kaneel. Het mooie is dat je alles kan combineren. Zo gebruik ik voor klanten met droog haar een ultrazachte shampoo, gevolgd door een intensieve conditioner uit een andere reeks. Ook ongekleurd haar heeft pigment dat af en toe om een boost vraagt.’
Elke lijn heeft haar eigen heerlijk subtiele, frisse geur. Dat maakt het extra aangenaam om mee te werken.
‘Ik probeer ook altijd uit te leggen dat siliconen echt niet oké zijn. Ze leggen een film rond de haren zodat de voedende bestanddelen er niet meer in geraken. Bij Authentic Beauty Concept zijn zelfs de stylingproducten vrij van synthetische stoffen. Toch zorgen ze voor een langdurige structuur dankzij onder andere kokosolie en duurzame guar uit India.’
Op welke andere manieren verschillen deze producten van de klassieke merken?
‘Ze zijn zeer naturel én efficiënt. Hun samenstelling en werking is wetenschappelijk onderbouwd. En het volledige plaatje klopt. De knappe verpakkingen bestaan grotendeels uit gerecycleerd plastic. Dankzij de Refill Bar in mijn salon genieten klanten ook thuis van hun producten zonder dat ze telkens een flesje moeten kopen. Ze vinden het bovendien leuk om samen met mij te hervullen; het is een persoonlijkere aanpak. Zelf gebruik ik bidons van vijf liter, de inhoud van zestien flesjes, waardoor ik nog eens zo’n 30% plastic uitspaar.’
En het prijskaartje van die bewuste aanpak?
‘Er zijn altijd mensen die denken dat shampoos uit de supermarkt even goed werken. Maar 90% van mijn klanten gebruikt ondertussen zelf de Authentic Beauty Concept producten. Dat ze duurder zijn, wordt gecompenseerd door hun hoge concentratie. En je gaat er sowieso spaarzamer mee om. Bij correct gebruik doe je drie tot vier maanden met één flesje. Authentic Beauty Concept is ook alleen te koop bij professionele kappers. Dit merk doet trouwens meer dan verantwoorde producten maken.’
Vertel.
‘Authentic Beauty Concept is hoofdsponsor van Hairdressers Without Borders. Kansarme mensen in Nepal worden hierbij opgeleid tot kapper om zelfredzaam te worden. Toen ik dat hoorde, wou ik direct naar daar om hen mee het vak te leren. Helaas kan ik mijn zaak niet zomaar een maand sluiten. Misschien in de toekomst! Ik vind het in elk geval een topinitiatief, voor een beroep dat niet kan overgenomen worden door artificiële intelligentie. Slim.’
Ontdek hier het dichtstbijzijnde Authentic Beauty Concept-salon.
www.authenticbeautyconcept.be/nl #buildingthenewnow #doyourbit
Instagram, Facebook en YouTube: @AuthenticBeautyConcept
@authenticbeautyconcept.be #authenticbeautymovement