Professor Sabine Limbourg van de HEC Management School (Universiteit van Luik) merkt hoe de digitale revolutie haar intrede doet in de logistiek. ‘Maar tussen al die technologie staat de communicatie tussen de chauffeur en de rest van de keten centraal.’
‘Technologie zal de logistieke sector compleet veranderen, maar niet van vandaag op morgen. Bedrijven passen langzaam maar zeker nieuwe technologie toe.’
Als voorbeeld haalt de professor in logistiek Lean & Green aan. In dit project bieden bedrijven hun chauffeurs cursussen ecorijden aan. ‘Dankzij dongles in de voertuigen krijgen chauffeurs inzicht in hun rijgedrag. Die dongles analyseren informatie en geven de chauffeur tips om duurzamer te rijden.’
Een nieuwe rol voor de chauffeur
Dat de job van chauffeur sterk zal veranderen, is niet nieuw. ‘Digitalisering en blockchaintechnologie maken voertuigen alsmaar autonomer. Het gevolg? Chauffeurs zullen nieuwe taken uitvoeren waarvoor ze nieuwe vaardigheden nodig hebben. Ze zullen met digitale tools werken, maar vooral heel goed moeten communiceren. Kritisch en creatief denken, communicatie, ICT-kennis en samenwerking: dat zijn essentiële vaardigheden voor de chauffeur van de toekomst. Misschien moeten ze zelfs meerdere talen spreken.’
Er ontstaan nichemarkten in de logistiek die om specifieke kennis vragen van chauffeurs.
‘De technologische evoluties creëren ook nichemarkten in de logistiek. Biologistiek bijvoorbeeld, al meerdere jaren ondersteund door de concurrentiepool Logistics in Wallonia, vraagt gespecialiseerde logistieke oplossingen. Daarvoor heb je chauffeurs nodig met een specifieke kennis. De technologie evolueert zo snel dat je nu onmogelijk kunt zeggen hoe de job van vrachtwagenchauffeur er in de toekomst zal uitzien.’
Vaardigheden bijschaven
Professor Limbourg benadrukt het belang van die nieuwe functionele vaardigheden in bestaande jobs. ‘Er is al veel veranderd in de logistiek. Door e-commerce zijn er veel kleine pakketjes in omloop, er is de trend om de milieu-impact te verkleinen, stedelijke logistiek, automatisering, alternatieve motoren… Een chauffeur moet daar mee kunnen omgaan: automatiseren wat geautomatiseerd kan worden en de taken vervullen die machines niet aan kunnen.’
‘Ook in de logistiek zal de mens steeds minder repetitieve taken moeten uitvoeren. Hij moet zijn toegevoegde waarde uitspelen en meer tijd besteden aan het bijschaven van zijn vaardigheden, door bijscholing en door zelfstudie.’