Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

TUI is populairste werkgever binnen de toeristische sector

©gf

De 18de Randstad Employer Brand Research zorgt voor een opvallende nieuwkomer. Het beursgenoteerde toerismebedrijf TUI verzilvert zijn positie als marktleider met een derde stek in de top van de meest aantrekkelijke werkgevers.

44,8% van de respondenten die TUI kent, zou er graag willen werken. Alleen Janssen Pharmaceutica (47,1%) en UCB (45,6%) doen beter. Sterk voor een bedrijf binnen de toeristische sector.

Ivan Smeets, HR Director TUI Aviation & Western Region, ziet verschillende redenen voor dit resultaat. ‘We zijn een gezonde en groeiende onderneming. Die financiële zekerheid trekt mensen aan. We bieden een positief product, dat tot de verbeelding spreekt. Daarnaast is onze merknaam in België stilaan ingeburgerd. We evolueerden twee jaar geleden van een lokaal merk (Jetair) naar de internationale naam van TUI. De uitgebreide internationale carrièremogelijkheden geven ons werkgeversmerk extra kracht.’

Advertentie

Blockchain

Omdat de toeristische sector in sneltempo digitaliseert, trekt TUI niet alleen traditionele toerismeprofielen aan. ‘We werven ook steeds meer marketingmedewerkers, digitale specialisten en mensen met een bedrijfskundige achtergrond aan’, zegt Ivan Smeets. ‘Onze onderneming digitaliseert fel. Onze reisbureaus spelen bijvoorbeeld in op online-ervaringen, zodat klanten in het kantoor kunnen proeven van bepaalde vakantiebestemmingen.’

Onze onderneming digitaliseert fel. Onze reisbureaus spelen bijvoorbeeld in op online-ervaringen, zodat klanten in het kantoor kunnen proeven van bepaalde vakantiebestemmingen.

Ivan Smeets
HR Director TUI Aviation en Western Region

TUI ontwikkelt ook digitale CRM-toepassingen, waarmee het haar klanten nog beter wil leren kennen. En er zijn partnerships met hogescholen om toekomstige toeristische modellen te onderzoeken. ‘We werken ook met blockchain-technologie, voor het verdelen van hotelkamers tussen onze verschillende markten, en ga zo maar door. Voor ons personeel voorzien we opleidingen en workshops, zodat we samen met hen kunnen inspelen op de snel evoluerende toerismemarkt’, legt Ivan Smeets uit.

Belgische werkgever

TUI stelt in ons land ondertussen 2.380 mensen te werk. Binnen de groep is vliegtuigmaatschappij TUI fly met 1.150 medewerkers in België de grootste werkgever. 72% van de Belgische TUI-medewerkers is vrouwelijk. Ook uit het Randstad-onderzoek blijk dat TUI vooral bij vrouwen in de smaak valt. Vrouwelijke respondenten gaven aan de reisorganisatie hun op twee na hoogste score. Alleen aan Mediahuis en Janssen Pharmaceutica gaven ze nog betere scores.

Ivan Smeets: ‘We hebben nog altijd veel jobs die meer vrouwen dan mannen aanspreken. Ons boordpersoneel bestaat vooral uit vrouwen, we hebben meer vrouwelijke medewerkers in onze reisbureaus en ook bij onze klantendienst is dat het geval. Binnen die profielen zijn vrouwen nu eenmaal het sterkst vertegenwoordigd op de arbeidsmarkt. Maar uiteraard zijn mannen bij ons altijd en overal meer dan welkom. Ook op dat vlak willen we geen klassiek toerismebedrijf zijn.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie