Bewust omspringen met de bedrijfscultuur en actief werken aan het employer brand. Dat is de succescocktail van Randstad Award-winnaar Janssen Pharmaceutica.
De 18de Randstad Employer Brand Research verzamelde de meningen van 11.000 studenten, werknemers en werkzoekenden over de aantrekkelijkheid van de belangrijkste Belgische werkgevers. De grote winnaar dit jaar is Janssen Pharmaceutica. 47,1 procent van de mensen die het bedrijf kennen, wil er graag werken.
‘We zijn uiteraard zeer blij met deze bekroning’, vertelt Hilde Claes, Hoofd HR bij Janssen Pharmaceutica. ‘We hebben de voorbije jaren veel geïnvesteerd in ons menselijk kapitaal. Deze prijs zien we als een erkenning voor die inspanningen. Dit is de vierde keer dat we de Randstad Award winnen. Onze aanpak werkt dus. En daar zijn we trots op.’
- Janssen Pharmaceutica (47,1%)
- UCB (45,6%)
- TUI (44,8%)
- Jan De Nul (44,7%)
- Mercedes-Benz (44,6%)
Janssen DNA
‘De bedrijfscultuur van Janssen Pharmaceutica steunt nog altijd op de fundamenten die dokter Paul Janssen gelegd heeft’, vertelt CEO Stef Heylen, destijds aangeworven door de stichter. ‘Ons bedrijf moet het voor de volle 100 procent hebben van innovatie. Die creëer je door het personeel ruimte te geven om te experimenteren en ideeën te ontwikkelen. En door kruisbestuivingen te stimuleren tussen domeinen en afdelingen. Om samenwerkingen en nieuwe initiatieven aan te moedigen, ging dokter Janssen elke ochtend langs bij de verschillende afdelingen en de labs, om te informeren naar het nieuws van de dag. Dat is nog steeds de basis van onze bedrijfscultuur.’
Levens redden
Die aanpak houdt de medewerkers scherp en betrokken bij hun job. Stef Heylen: ‘Door de patiënt centraal te stellen bij alles wat we doen, vergroten we die betrokkenheid nog. We stellen ons altijd de vraag wat wij kunnen betekenen voor de patiënt en voor de gezondheidszorg. Wie hier werkt, ziet en voelt de impact van zijn job. Dat maakt het werk waardevol. Onlangs lanceerden we een geneesmiddel tegen tuberculose dat het leven redt van mensen die voordien 80 procent kans hadden om te overlijden. Dat beseffen is onwaarschijnlijk belangrijk voor de motivatie van iedereen die meegewerkt heeft aan de ontwikkeling van dit geneesmiddel.’
Voor werknemers is het belangrijk om zinvol werk te hebben. Het is de link tussen talent en interesse. Dat dit niet evident is, bleek onlangs uit een onderzoek van Antwerp Management School. Volgens die studie ervaart één op de drie werknemers zijn job niet als zinvol.
Dat is bij Janssen Pharmaceutica helemaal anders, verduidelijkt Hilde Claes. ‘93 procent van onze medewerkers gaf in dat onderzoek aan dat ze hun job zinvol vinden. Wij zijn een waardegedreven bedrijf. En zeker niet alleen voor functies binnen R&D, maar binnen al onze afdelingen.’
Wie hier werkt, ziet en voelt de impact van zijn job. Dat maakt het werk waardevol.
De beste mensen
Ook bewust omspringen met het employer brand is uitermate belangrijk. Elk bedrijf moet beseffen én begrijpen hoe de samenleving naar hen kijkt, meent Tim De Kegel, woordvoerder bij Janssen Pharmaceutica. ‘Dat gaat niet alleen over de producten of diensten die een bedrijf levert en de impact daarvan, maar ook over de aantrekkingskracht als werkgever bij de aanwerving van nieuwe talenten. De beste mensen trekken nog altijd de beste mensen aan. Daarom stellen we onszelf voortdurend de vraag of wij als werkgever nog altijd aantrekkelijk zijn. En of we de juiste omgeving aanbieden om de grootste talenten te laten samenwerken.’
Die aanpak gaat veel verder dan het publiceren van aantrekkelijke vacatures. Stef Heylen: ‘We werken gericht aan ons employer brand via groepen, netwerken en populaties. Daarin gaan we gericht op zoek naar de interessantste profielen voor ons bedrijf. We werken bijvoorbeeld samen met universiteiten om Janssen bekend te houden. Mensen kunnen ook kennismaken met onze bedrijfscultuur. Zo beseffen talenten dat ze niet naar het buitenland hoeven te verhuizen om een verschil te maken in de farmaceutische wereld. Integendeel: er werken 58 nationaliteiten op onze campus. We trekken zelf heel wat buitenlandse talenten aan.’
Uit de comfortzone
Iedere medewerker van Janssen Pharmaceutica moet een ontwikkelingsplan hebben, besluit Hilde Claes. ‘We zorgen ervoor dat daarover gepraat kan worden en reiken onze werknemers de bouwstenen aan om hun carrière uit te bouwen. We stimuleren onze mensen ook om uit hun comfortzone te treden, om hun rugzak met nieuwe competenties te vullen. Dat maakt ze wendbaar, zowel in ons bedrijf als op de arbeidsmarkt.’