Advertentie

Dstny stopt als sponsor van Lotto-wielerploeg

©BELGA

Het Belgische telecombedrijf Dstny wil zich niet meer verbinden aan de Lotto-wielerploeg en stopt als sponsor. De samenwerking met de Nationale Loterij werd onmogelijk, klinkt het.

Het water tussen Dstny en de Nationale Loterij, de eigenaar van de wielerploeg, is zo diep dat er geen verlenging komt van de Dstny-sponsoring. Begin 2025 verdwijnt Dstny als naam op de wielertruitjes. Een belangrijke oorzaak: de stijl en de persoonlijkheid van Loterij-CEO Jannie Haek, klinkt het bij het bedrijf dat cloudgebaseerde bedrijfscommunicatie aanbiedt.

Daan De Wever, de CEO van de techscale-up, ziet de samenwerking 'niet meer stroken met de waarden en normen van zijn bedrijf'. 'De relatie met de Loterij liep vlak na de start al niet goed', zegt De Wever aan De Tijd. 'We hadden snel door dat we in een constructie zaten waar de Loterij geen macht wou delen. Bij elke beslissing - zowel sportief als beleidsmatig - wilden ze het laatste woord hebben. De cultuur, de stijl en de samenwerking waren niet wat we voor ogen hadden.'

Advertentie

De cultuur, de stijl en de samenwerking waren niet wat we voor ogen hadden.

Daan De Wever
CEO Dstny

Dstny is sinds eind februari 2022 medesponsor van de Lotto-wielerploeg, goed voor tussen de 5 tot 7 miljoen euro sponsorgeld per jaar. De Wever benadrukt dat de relatie met de wielerploeg zelf wel steeds positief was. 'Vooral onze focus op nieuwe jonge talenten, via het Lotto Dstny Development Team, ligt me na aan het hart.'

De verzuurde relatie tussen Dstny en de Nationale Loterij was niet de enige reden waarom het sponsorcontract onmogelijk werd voor het telecombedrijf. Ook commerciële belangen speelden mee. 'Met een ploeg die focust op de Belgische markt hebben wij er het maximale uitgehaald', zegt De Wever. 'Met Dstny willen we internationaal veel meer zichtbaarheid genereren. Dat kan momenteel niet met de Lotto-ploeg.'

TIP

De hoofdpunten van vandaag, leest u in De Tijd Avond.

Uw dagelijkse round-up van de actualiteit.

Elke dag (ma.-vrij.) via e-mail - Uitschrijven in één klik

Gevraagd naar een reactie verwijst de woordvoerder van de Nationale Loterij, Jérémie Demeyer, naar de raad van bestuur van de wielerploeg op maandag. 'Dan komt er een gemeenschappelijke communicatie over de toekomst van het partnerschap tussen Dstny en het wielerteam.'

Advertentie

Sponsorvacuüm

Haek is de topman van de Nationale Loterij, het overheidsbedrijf dat sinds 1985 hoofdsponsor en eigenaar is van de Lotto-wielerformatie. Hoewel Haek sinds 2022 niet meer in de raad van bestuur van de wielerploeg zit, blijft hij achter de schermen de lijnen uittekenen, is te horen bij actoren binnen de wielerploeg en de Loterij.

Advertentie

Uit WhatsAppconversaties en e-mails die De Tijd kon inkijken, blijkt dat het al jaren moeilijk loopt tussen Dstny en de Nationale Loterij. Zo communiceerde Dstny in december 2022 al aan Haek dat het contract eind 2024 definitief zou kunnen aflopen, uit onvrede over een reshuffle van de raad van bestuur door Haek.

Toen Daan De Wever, de CEO van Dstny, vorig jaar een interview gaf aan Het Laatste Nieuws over de wielerploeg, dreigde Haek ermee een half miljoen euro van hun sponsorgeld af te nemen als 'milde sanctie' wegens 'reputatieschade'.

Dat maakt dat Lotto al dik anderhalf jaar een nieuwe sponsor zoekt. Een cruciale zoektocht, omdat de wielerploeg niet zonder een bijkomende sponsor kan. De Nationale Loterij heeft een begrensd sponsorbudget van zo’n 6 miljoen euro. Om de ploeg draaiende te houden is minimaal 10 miljoen euro nodig, waardoor een tweede (of derde) sponsor een noodzaak is om te overleven.

Haek geeft de voorkeur aan sponsors die zich terughoudend opstellen, blijkt uit mailverkeer dat De Tijd in bezit heeft. Toen Dstny-CEO De Wever vorig jaar een interview gaf aan Het Laatste Nieuws over de wielerploeg, dreigde Haek ermee een twaalfde van Dstny's sponsorgeld - een half miljoen euro - af te nemen als 'milde sanctie' wegens 'reputatieschade'.

Cultuurverschillen

De niet evidente zoektocht naar een nieuwe sponsor heeft ook te maken met cultuurverschillen. Het vraagt een samenwerking tussen het overheidsbedrijf dat de Nationale Loterij is en een wendbaar, groeiend bedrijf. Zowel de stijl als het ritme en de aanpak verschillen sterk.

Ook de ambities verschillen vaak. Voor een (groeiend) bedrijf, zoals ook voor Dstny, is een sponsordeal een snelle weg naar naamsbekendheid, waardoor de ploeg het liefst ook internationale ambities heeft. De Nationale Loterij ziet de ploeg daarentegen als een Belgisch verhaal - een filosofie die al voor het aantreden van Haek de dominante richting was.

Ook bij Soudal - acht jaar lang de vaste sponsor van de Lotto-wielerploeg - verliep de samenwerking volgens insiders niet evident. De siliconenproducent besloot eind 2022 in zee te gaan met Quick-Step om er hoofdsponsor te worden. Dat laatste was ook de ambitie bij Lotto, maar dat werd tegengehouden door Haek, klinkt het bij verschillende bronnen.

Diep in de buidel tasten

Ondanks de niet evidente samenwerkingen erkennen verschillende betrokkenen dat de Belgische wielersport nooit zo ver had gestaan zonder de Nationale Loterij, die diep in de buidel tast. 'Als langs MR-kant het ongenoegen weer eens klinkt over de vele miljoenen belastinggeld die naar de ploeg vloeien, is het steeds Jannie (Haek, red.) die de strijd aangaat. En wint', zegt een bron. Anderen denken dat de wielerploeg veel verder had kunnen staan. 'Zonder Haek heette de ploeg nu 'Soudal-Lotto' en was er een internationale ambitie en uitstraling', klinkt het daar.

Eerder kwam Haek in opspraak door vermeend toxisch leiderschap binnen de Nationale Loterij. De Tijd onthulde eind april dat er een bemiddelingsprocedure was opgestart tussen Haek en de vakbonden. Die bemiddeling werd ondertussen stopgezet na onvrede van de vakbonden. Haek behoudt wel het vertrouwen van zijn raad van bestuur, al volgt er een leiderschapstraining.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Finland legde de Eagle S, een tanker uit de Russische schaduwvloot, aan de ketting omdat het de bemanning ervan verdenkt bewust onderzeese stroom- en datakabels beschadigd te hebben als onderdeel van Ruslands hybride campagne tegen het Westen.
De haast onbegonnen strijd tegen hybride oorlogsvoering
Van desinformatie op sociale media over DHL-bompakketten en sabotage van cruciale infrastructuur tot moordplots tegen zakenlui. Het Westen is almaar vaker het doelwit van acties in de 'grijze zone' tussen oorlog en vrede. Maar hoe wapen je je tegen 'hybride' aanvallen? 'Ze hebben vandaag een niveau bereikt dat we vijf jaar geleden als onaanvaardbaar aangezien zouden hebben.'
Gesponsorde inhoud