Bedrijfswagen wordt vanaf 2023 elektrischer
Vanaf 2023 wil federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem de fiscale voordelen voor nieuwe bedrijfswagens afbouwen als ze niet elektrisch zijn. Tegen 2026 moeten die voordelen volledig weg zijn.
Alle nieuwe bedrijfswagens moeten tegen 2026 'broeikasvrij' zijn. Zo staat het in het regeerakkoord van de federale regering-De Croo. In een gesprek met De Standaard en Radio 1 gaf Van Peteghem (CD&V) dinsdag wat meer details over het traject dat naar dat doel leidt.
Zo zal in 2026 het fiscaal voordeel voor niet-elektrische bedrijfswagens vervallen voor de werkgever. Elektrische wagens - of wagens die op een andere manier emissievrij zijn - blijven wel voor 100 procent fiscaal aftrekbaar.
Vanaf 2023 wordt naar dat doel toegewerkt. Vanaf dat jaar wordt het fiscaal voordeel voor diesel- of benzinewagens kleiner voor nieuwe bedrijfswagens, om dan drie jaar later helemaal te verdwijnen.
In lopende contracten, die doorgaans vier tot vijf jaar duren, wordt niet ingegrepen.
In lopende contracten, die doorgaans vier tot vijf jaar duren, wordt niet ingegrepen. Van Peteghem zegt daarbij veel belang te hechten aan voorspelbaarheid en rechtszekerheid.
De regeling slaat niet alleen op salariswagens, maar ook op bedrijfswagens die louter voor het werk worden gebruikt. Voor bestelwagens zou de regeling wel licht anders worden.
Laadpalen
Omdat het succes van de elektrische wagen afhangt van de laadinfrastructuur, stelt Peteghem ook een belastingvermindering van 45 procent voor op de investering in zo'n laadpaal. De voorwaarde zou wel zijn dat de laadpaal groene energie aanlevert én via een slimme meter op het beste moment de autobatterij laadt.
Ook voor bedrijven zou de fiscale aftrek gelden. Aan hen zou wel worden gevraagd dat de laadpalen 'semipubliek' zijn en na kantooruren ook beschikbaar zijn voor niet-werknemers.
Ook de Vlaamse regering investeert, met Europees geld, in 30.000 extra laadpalen. Volgens Van Peteghem zullen die laadpalen zowel op publieke plaatsen, bedrijfsterreinen als privéparkeerplaatsen staan.
Salariswagens
In het regeerakkoord staat voorts dat de regering een mobiliteitsbudget zal uitwerken voor wie geen aanspraak kan maken op een bedrijfswagen.
Bij de regeringsonderhandelingen werd overeengekomen de salariswagens niet af te schaffen, maar de vloot aan bedrijfswagens net te gebruiken om op vijf jaar tijd het Belgische wagenpark grotendeels emissievrij te maken.
Van Peteghem maakte op Radio 1 duidelijk dat het om een eerste plan gaat en dat nog niet alle details zijn doorgesproken in de regering.
Meest gelezen
- 1 Gentse techspeler Lighthouse haalt 350 miljoen euro op en wordt miljardenbedrijf
- 2 Belgen zijn rijker dan gezinnen elders in Europa, maar vermogen is vrij ongelijk verdeeld
- 3 'Rusland viel Oekraïne aan met intercontinentale ballistische raket'
- 4 Golf aan betaalbare e-auto’s op komst, met dank aan strenge uitstootregels
- 5 Nvidia overtreft opnieuw de verwachtingen