Advertentie

Forse beursreactie na publicatie kritisch boek over Bpost

©Photo News

De negatieve publiciteit over het omstreden krantencontract blijft Bpost parten spelen. Het aandeel verloor dinsdag bijna 5 procent op de beurs.

Weinig beleggers hadden het boek 'Bpost Hold-up' van de journalisten Wouter Verschelden en Emmanuel Vanbrussel van de nieuwssite Business AM dinsdag al gelezen, maar de negatieve publiciteit joeg de beurskoers fors omlaag. Het aandeel eindigde de dag 4,5 procent lager. ‘Ik denk niet dat het boek heel nieuwe aspecten bevat', zegt Frank Claassen, analist bij Degroof Petercam, over de daling. 'Maar de berichtgeving is negatief. Er zijn nog risico’s.’

Bpost wil niet reageren 'op de verdachtmakingen en beschuldigingen die in het boek worden gemaakt', maar benadrukt 'dat de titel en verschillende elementen die in het boek zijn weergegeven, misleidend en ongestaafd zijn'. Volgens Bpost zijn er geen feiten die staven dat sprake zou zijn geweest van overpricing van het contract voor de bedeling van kranten en tijdschriften en staan daar 'uitstekende diensten' tegenover die 'worden geleverd door de vele postmannen en -vrouwen'.

Advertentie
4,45 procent
Bpost
Het aandeel Bpost verloor dinsdag 4,45 procent na de publicatie van het boek 'Bpost Hold-up'.

In postkringen wordt gesuggereerd dat het contract vooral de krantenuitgevers goed uitkwam, zoals blijkt uit een onderzoek van de VRT. Uit meer dan 100 mails die de VRT kon inkijken, zou blijken dat de grote uitgeverijen van kranten jarenlang voor het postbedrijf lobbyden, 'zodat Bpost miljoenen euro's aan subsidies blijft krijgen'.

Dat staat haaks op een e-mail die de grote baas van DPG Media, Christian Van Thillo, stuurde naar Kamerlid Michael Freilich (N-VA), met Vlaams minister-president Jan Jambon en N-VA-voorzitter Bart De Wever in cc. In de mail beweert Van Thillo dat hij van de vroegere Bpost-CEO's Frans Rombouts, Johnny Thijs en Koen Van Gerven te horen kreeg dat het postbedrijf wel degelijk enorme marges pakt op het krantencontract. 'De staatssubsidie die Bpost elk jaar krijgt, verdwijnt echt niet in de zakken van DPG Media en Mediahuis en u weet dat maar al te goed', schrijft Van Thillo in de mail, die in het boek 'Bpost Hold-up' opduikt.

De staatssubsidie die Bpost elk jaar krijgt, verdwijnt echt niet in de zakken van DPG Media en Mediahuis en u weet dat maar al te goed.

Christian Van Thillo in een e-mail aan N-VA-Kamerlid Michael Freilich
Topman DPG Media

'Ik heb me in de materie verdiept en kreeg de voorbije jaren van de bazen van Bpost en verschillende politici de volgende informatie: Bpost maakt een belangrijke marge op dit contract', aldus Van Thillo. De mediabaas voegt er fijntjes aan toe dat de top van Bpost vervolgens een mail stuurde naar de krantenuitgevers om een call op te zetten over 'Freilich', 'een Kamerlid dat kritisch staat ten opzichte van de krantenconcessie'.

Advertentie
Kamerlid Michael Freilich.
Kamerlid Michael Freilich. ©BELGA

Freilich bevestigde dinsdag tijdens een persconferentie dat hij de mail kreeg van Van Thillo. Hij bevestigde dat uit de interne audit bij Bpost blijkt dat er op vraag van de Bpost-top een call met de uitgevers is geweest over hemzelf. Volgens het Kamerlid heeft het krantencontract Bpost geen windeieren gelegd. Dat blijkt volgens hem uit de hoger dan gemiddelde marges van het postbedrijf. Maar ook de uitgevers hebben zich mogelijk voor de kar van Bpost laten spannen. Ze konden op kortingen van Bpost rekenen voor het transport van de drukkerijen naar de depots van het postbedrijf.

Volgens Freilich moet na de zomer een parlementaire onderzoekscommissie worden opgericht, want er zijn nog veel vragen. 'Alle elementen van mogelijke belangenvermenging moeten aan bod komen. In een onderzoekscommissie kunnen de uitgevers hun versie geven en kunnen de gewezen CEO's van Bpost worden gehoord.'

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Grootaandeelhouder Hein Deprez, de bezieler van Greenyard, heeft een financiële bondgenoot in de arm genomen om het bedrijf van de beurs te halen.
Beursexit fruit- en groentereus Greenyard in de maak
Hein Deprez, de sterke man en oprichter van Greenyard, wil het fruit- en groentebedrijf samen met een financiële investeerder van de Brusselse beurs halen. Dat vernam De Tijd. Greenyard is een belangrijke leverancier voor supermarkten en horecazaken en is goed voor een omzet van 5,1 miljard euro.
Gesponsorde inhoud