Advertentie

Onderzoeksschip Belgica al maanden aan de ketting na technische problemen

©Marc Ryckaert

Het Belgische onderzoeksschip Belgica, waarin 54,5 miljoen euro werd geïnvesteerd, kampt met technische mankementen.

Sinds eind juni ligt het schip zonder stroom en zonder water aan de kade in Brugge. Er is een conflict met de Franse rederij Genavir, die eind 2021 door de Belgische regering werd aangesteld als uitbater van het schip. De rederij staat in voor het onderhoud en de bemanning.

Het schip kampt met honderden technische mankementen die zo ernstig zijn dat de normale werking van het schip in het gedrang komt. Genavir probeert die op te lossen, maar de Belgische overheid weigert te betalen omdat Genavir de herstellingen te laat zou hebben uitgevoerd. Dat schrijft VRT NWS. Het leidt tot een juridisch conflict waardoor de Belgica al maanden niet meer kan uitvaren.

Advertentie

Een van de mankementen zou zijn dat het koelsysteem zeewater binnentrekt. Er zijn ook geperforeerde waterleidingen die lekken en die dreigen de machinekamer te doen onderlopen. Verder zijn er ook erosieproblemen en problemen met klimatisatie waar er koelgassen konden ontsnappen. Door de mankementen werkt de bemanning in een noodmodus.

De CEO van Genavir, Cyrille Le Bris, benadrukt dat de bemanning heeft geprobeerd zo veel mogelijk mankementen zelf op te lossen. Maar omdat de mankementen vallen onder de garantieregeling van de bouwer van het schip, het Spaanse Freire Shipyard, valt het oplossen van die mankementen niet onder het normale uitbatingscontract van Genavir.

De federale overheidsdienst Wetenschapsbeleid Belspo wil volgens de Fransen niet betalen voor het extra werk. De overheidsdienst wijst erop dat er wel degelijk betaald werd voor de normale contractuele inzet van de bemanning en geeft toe dat de bemanningsleden van Genavir extra taken hebben uitgevoerd om de technische mankementen op te lossen.

Alle werken die Genavir heeft uitgevoerd voor het verstrijken van de garantieperiode zijn betaald. Belspo kon de herstelkosten immers verhalen op de Spaanse bouwer van het schip, maar die garantieperiode is eind vorig jaar afgelopen. Hoewel er volgens Genavir nog altijd bijna 300 onopgeloste technische problemen zijn, vindt Belspo dat Genavir die problemen vroeger had moeten oplossen. 'Als Genavir oplossingen vindt voor die problemen, dan gaan we die betalen, maar als ze gewoon aan de kade blijven staan en niets van die problemen oplossen, dan gaan we daar niets voor betalen', zegt David Cox, programmaverantwoordelijke bij Belspo.

Vergunning

Naast de technische mankementen was er eind vorig jaar ook een probleem met de Letse bemanningsleden. Er kwam een klacht over sociale dumping omdat Genavir geprobeerd had een collectieve arbeidsovereenkomst af te sluiten in Letland. Dat druist in tegen het Maritieme Arbeidsverdrag, omdat Belgica onder Belgische vlag vaart.

Advertentie

Er volgde een sociale inspectie en Genavir kreeg een deadline opgelegd om zich in regel te stellen. Toen dat niet gebeurde, werd de vaarvergunning ingetrokken. De Fransen zegden daarop het contract eenzijdig op en spanden een rechtszaak aan tegen de federale overheid en een tegen de federale overheidsdienst Mobiliteit. Intussen loopt de zoektocht naar een nieuwe operator.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Iedereen een hoger diploma? 'Wat is er mis met een geweldige stielman?'
Omdat te weinig bso-leerlingen slagen in het hoger onderwijs, coacht de Karel de Grote Hogeschool vanaf dit schooljaar beroepsscholieren naar een bacheloropleiding. Maar is al dat verder studeren wel nodig nu de arbeidsmarkt smeekt om vakmensen? ‘We moeten af van het idee dat de enige weg naar succes via een diploma hoger onderwijs loopt.’
Gesponsorde inhoud