Advertentie
analyse

Investeren in recreatief vastgoed

©Pierre & Vacances

Steeds meer particulieren investeren in toeristisch vastgoed. De beursgenoteerde groep Pierre & Vacances-Center Parcs heeft 50 jaar ervaring en als marktleider kan het de vraag amper bijhouden.

Vakantieparken in Nederland, Spanje, Frankrijk, Duitsland en ook in ons land raken steeds meer in trek bij particuliere beleggers. Uit cijfers van 2016 werd bekend dat 88 procent van het vakantievastgoed dat Pierre & Vacances verkoopt op naam van particulieren staat. Bij zusteronderneming Center Parcs was dat ongeveer 25 procent en dat aandeel stijgt jaar na jaar fors. De verwachtingen voor het jaar 2018 liggen dan ook hoger.

Die trend belandde vanaf 2003 in een stroomversnelling toen Pierre & Vacances en Center Parcs samenvloeiden, vertelt Stefaan Andries, Sales Director België bij de groep. ‘Onze investeringsformule is heel eenvoudig en ondertussen al veelvuldig gekopieerd. Een particulier koopt bij ons een vakantiewoning die volgens hedendaagse, duurzame normen gebouwd of gerenoveerd is. Dit gebeurt op dezelfde manier als een klassiek woonhuis: met een kadasternummer en via een notariële akte.’ 

Advertentie

Gegarandeerd huurrendement

Bij de notaris wordt tegelijk ook een huurovereenkomst van lange duur onderschreven. ‘Bij onze woningen in de Ardennen is dat bijvoorbeeld voor een periode van 15 jaar waarop verlengingen kunnen volgen van telkens 5 jaar. Tijdens die 15 jaar ontvangt de investeerder een gegarandeerd contractueel huurrendement dat we elk trimester uitkeren. Via die formule kunnen particulieren met hun opbrengsten bijvoorbeeld makkelijk een hypothecaire financiering aflossen.’

Vast of dynamisch

Wat dat gegarandeerde rendement betreft, heeft Pierre & Vacances-Center Parcs twee formules: vast en variabel. ‘Bij de vaste formule garanderen we een rendement van 5 procent op de aankoopprijs. Wie bijvoorbeeld een huis van 160.000 euro koopt, ontvangt daar per kwartaal 2.000 euro voor; wat overeenstemt met 8.000 euro per jaar.’

De tweede mogelijkheid is iets dynamischer. ‘Daar voorzien we op jaarbasis een gegarandeerd rendement van 3 procent. Voor datzelfde huis van 160.000 euro betekent dat 1.200 euro rendement/kwartaal en 4.800 euro/jaar.’ Naast dat gegarandeerde rendement bevat de dynamische formule ook een aandeel op de totale jaarlijkse huuromzet van het volledige vakantiepark, waarin de aangekochte woning ligt. ‘Dat aandeel hangt onder meer af van de aankoopprijs van de woning en het totale aantal woningen in het park’, verduidelijkt Stefaan Andries. ‘Deze formule realiseerde de voorbije 4 jaren op een aantal parken rendementen tussen 5,1 tot 5,9 procent.’

Uniek servicemodel

Investeerders moeten zelf nooit op zoek naar huurders, hoeven zich niet te bekommeren over herstelling- en onderhoudswerken en zelfs niet over meubilair, servies en schoonmaak. ‘Met onze formule ontzorgen we onze investeerders volledig. We rekenen daar bovendien geen extra kosten voor aan. Die service zit mee verwerkt in ons model.’ 

Dankzij onze investeringsformule nemen wij de zorg uit handen en genieten onze investeerders van gegarandeerde huuropbrengsten.

Stefaan Andries
Sales Director Pierre & Vacances-Center Parcs België

Eigenaars kunnen via een digitaal platform ook alles opvolgen rond hun huurrendement, betalingen en de evoluties van het park waarin ze geïnvesteerd hebben. ‘Ze kunnen ook hun eigen vakanties aangeven wanneer ze zelf op vakantie gaan bij Center Parcs. Onze eigenaars hebben naast hun vastgoedadviseur ook een contactpersoon op het hoofdkantoor bij wie ze ook altijd terechtkunnen met hun vragen.’

Advertentie

Eigen ambassadeurs

Pierre & Vacances-Center Parcs rekent doelbewust op de tevreden eigenaren als marketinginstrument om het principe en de investeringsformules bekend te maken. ‘We zijn uiteraard ook aanwezig met digitale reclame en we staan ook op vastgoed & investeringsbeurzen’, besluit Stefaan Andries. ‘De mond-tot-mondreclame is een publiciteit die tot op heden het beste werkt en dit al sinds het begin van onze activiteit. We mikken hier hoofdzakelijk op tevreden eigenaars en die zijn er. Gecombineerd met ons businessmodel is dit een unaniem positief gegeven. We hebben op die manier een bedrijf opgebouwd dat al meer dan 50 jaar op de markt is.’ 

'Nu Center Parcs Les Ardennes zo goed als uitverkocht is starten we met ons grootste reconversieproject ooit aan de kust in Nederland, vlak bij Amsterdam: Center Parcs Zandvoort. Wat voor Belgen ook zeer interessant is door de lage aanschafkosten van 2% en de gunstige fiscaliteit. Dezelfde rendementen zijn daar van toepassing.'

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Matthias Geeroms, de financieel directeur en medeoprichter van het softwarebedrijf Lighthouse. Dat tekende voor de grootste kapitaalronde van het jaar.
Belgische groeiers halen twee derde meer geld op dan in 2023
Jonge Belgische groeibedrijven haalden het afgelopen jaar 1,35 miljard euro op. Dat is twee derde meer dan het jaar ervoor (769 miljoen). Al vertekent één grote operatie het beeld: de kapitaalronde van 350 miljoen van het softwarebedrijf Lighthouse.
Gesponsorde inhoud