Hoe trekt u mensen aan, houdt u personeel bij u, leidt u leiders op én groeit uw organisatie? Eenvoudig, door de behoeften en verwachtingen van talenten te begrijpen en die om te zetten in concrete organisatieverbeteringen. The PeopleShip Agency levert daarvoor de methode en applicaties.
Klassiek talentmanagement spitst zich meestal toe op het inrichten van bepaalde personeelsprocessen. Talent Activation is veel dynamischer, verduidelijkt Roel De Boeck, oprichter van The PeopleShip Agency. ‘Wij brengen de directe behoeften en verwachtingen van werknemers nauwgezet in kaart waardoor organisaties ze onmiddellijk kunnen integreren in hun processen of werkmethoden. Dit is een compleet nieuwe discipline: we vertalen de noden van talenten in concrete organisatieverbeteringen.’
Unieke applicaties
Met zelfontwikkelde applicaties realiseert The PeopleShip Agency verbeteringen op drie domeinen: het rekruteringsproces, leiderschap en de onderneming als geheel. ‘Via onze applicatie op sourcing-niveau leren bedrijven de impact van het rekruteringsproces op hun imago kennen. Heel concreet: hoe richten ze dat proces optimaal in, zodat ze succesvoller de juiste talenten aan boord houden in het proces?’
We verbeteren organisaties door hen directer te laten inspelen op de noden of beleving van hun talenten.
‘En wat moet je aan talenten bieden om hen optimaal te stimuleren?’, gaat Roel De Boeck voort. ‘Op die vraag geven wij het antwoord.’ Dat kan gaan over extra aandacht schenken aan klantenbeleving in de rekruteringsfase, de professionaliteit van de communicatie verhogen, enzovoort.
Doelgerichte mechanismes
Daarnaast verschaft The PeopleShip Agency ook digitale hulpmiddelen aan leidinggevenden. ‘We stellen een peopletool ter beschikking’, vertelt Roel De Boeck. ‘Via intuïtieve rondvraagmechanismes maken werknemers heel snel hun individuele motivatie- en prestatiebehoeften of -noden duidelijk. Managers verkrijgen op die manier instant bruikbare informatie. Ze zien wat er leeft bij het personeel, en wat de individuele noden zijn van teams en processen. Daar kunnen ondernemingen doelgericht hun aanpak op afstemmen, om hun medewerkers individueel én in groep optimaal te activeren.’
Bij elk project levert The PeopleShip Agency ook begeleiding. Zo leren managers niet alleen hoe ze de juiste inzichten verzamelen, maar ook hoe ze daar conclusies aan koppelen, wat de correcte interpretaties zijn en hoe die resultaten praktisch omgezet kunnen worden in verbeteringen. ‘Een meting leidt altijd tot concrete aanbevelingen. Een team kan bijvoorbeeld nood hebben aan een andere vorm van communicatie. Of vragende partij zijn voor meer meetings, dagelijkse feedback of specifieke coaching. Op al die zaken kan een manager heel ad rem inspelen.’
Optimaler functionerende organisatie
The PeopleShip Agency pleit ervoor om deze methode en applicaties continu in te zetten. ‘Vandaag veranderen behoeften en belevingen vrij snel. Daarom is het belangrijk dat managers zich regelmatig voeden met de juiste gegevens, en dus frequent monitoren. Continue Talent Activation garandeert ook op lange termijn de beste resultaten.’
En die resultaten zijn niet min: omdat talenten zich persoonlijk aangesproken voelen, stijgen hun betrokkenheid en motivatie. ‘Dat resulteert in gelukkigere werknemers, die beter presteren, efficiënter leiderschap en uiteindelijk ook een organisatie die optimaler functioneert’, besluit Roel De Boeck.
Ook behoeftes en verwachtingen van talent omzetten in organisatieverbeteringen?
Kom hier meer te weten over The PeopleShip Agency.