Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De vermogensverzekering ‘as a service’

Tanguy Morel en Daniel Cruyt, Country Managers Wealins

Op de snel evoluerende markt van levensverzekeringen en kapitalisatiecontracten lanceert de Luxemburgse specialist WEALINS, onderdeel van de groep Foyer, een duurzaam verzekeringsproduct. Dit is het resultaat van een nieuwe kijk op het metier, vertellen Daniel Cruyt en Tanguy Morel, Country Managers België.

Hoe kijkt u naar de grote trends die het vermogensbeheer beïnvloeden?

Tanguy Morel: ‘Omdat we uitsluitend werken binnen een open architectuur, kunnen we goed alle trends observeren. We zien de vraag naar duurzame financiering ontegensprekelijk stijgen. Maar na de moeilijke maanden zijn de klanten van onze partners ook op zoek naar rendement. Er moet een evenwicht worden gevonden. We hopen dat de vragenlijsten over de ESG-voorkeuren daartoe kunnen bijdragen.’

Daniel Cruyt: ‘De SFDR-regelgeving (Sustainable Finance Disclosure Regulation, n.v.d.r.) verplicht het versturen van deze vragenlijsten naar alle klanten. Bovendien moet onze sector aan steeds meer regelgevingen voldoen. Maar in deze tijden van volatiele markten groeit bij klanten de interesse in reële activa zoals vastgoed en private equity. Bij WEALINS delen we graag onze expertise ter zake, ook al is het regelgevend en fiscaal kader nog op verschillende punten onduidelijk.’

Advertentie

Hoe voldoet u aan deze vraag naar duurzaam beleggen?

Tanguy Morel: ‘Natuurlijk begeleiden we onze klanten in hun streven naar een meer duurzame financiering. De fondsenhuizen die we voorstellen bieden tal van ESG-beleggingsmogelijkheden. We lanceren ook WE-impact, het eerste duurzame verzekeringsproduct op de Belgische markt aangeboden door een Luxemburgse verzekeraar. Het is volledig digitaal en biedt de mogelijkheid om uitsluitend in duurzame fondsen te beleggen. Het ontving hiervoor het Luxemburgse label LuxFLAG ESG Insurance Product en het Belgische label Towards Sustainability voor duurzame beleggingen.’

‘We lanceren WE-impact, het eerste duurzame verzekeringsproduct bestemd voor de Belgische markt aangeboden door een Luxemburgse verzekeraar’

Tanguy Morel
Country Manager België bij WEALINS

Beïnvloedt digitalisering de manier waarop WEALINS zijn metier uitoefent?

Daniel Cruyt: ‘Digitalisering gaf vorm aan ons aanbod en wijzigde de manier waarop we handelen en interageren met onze partners zoals private bankers, vermogensbeheerders en family offices. We beschouwen ons nu als echte experts in Wealth Insurance as a Service (WIaaS).’

Hoe vertaalt zich dat in de praktijk?

Tanguy Morel: ‘In 2018 ontwikkelden we ePlatinum, een beleggingsverzekering Tak 23. Die is volledig digitaal en biedt toegang tot uitstekende fondsen tegen een ‘all-in’ tarief. Die digitalisering leverde een enorme besparing in tijd en geld, en ook een grotere flexibiliteit. Vandaag is het mogelijk digitaal in te schrijven voor ons volledig productengamma: ons extern fondsenaanbod, de specifieke interne fondsen, ons discretionair beheer en onze kapitalisatiecontracten van het type Tak 6. We kunnen op deze manier op een zeer soepele manier handelen met onze partners, die onze leiderschap op dit gebied op prijs stellen.’

Daniel Cruyt: ‘Alhoewel de digitalisering zorgt voor een procesautomatisering, blijft vermogensbegeleiding onze corebusiness. Daarbij staat de ‘human-to-human’ relatie centraal. Die vertrouwensrelaties vormen al 30 jaar lang de basis van WEALINS. Ons digitaal aanbod, dat zeker nog zal evolueren, werd trouwens in samenwerking met onze partners ontwikkeld. Nu de schenkingsregels wijzigen, zien zowel deze partners als hun klanten de Luxemburgse verzekering als een optimale, transparante oplossing voor het behoud en de overdracht van kapitaal naar de volgende generatie. ‘Deze continuïteit is in hun ogen belangrijk en bij WEALINS streven wij ernaar om hen een exclusieve vermogensbegeleiding te bieden, niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst.’

Advertentie

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.