Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Werknemers voelen feilloos wanneer inclusiviteit een verplicht nummertje is’

Vera Driessens (in het midden) op het event Great Place To Work

HEMA is een 'great place to work’. Dat blijkt uit de Trust Index, een van de meest gerenommeerde werknemersbevragingen. De retailer scoorde opvallend goed op inclusiviteit, trots en onderlinge samenwerking. ‘Onze winkels zijn een afspiegeling van de maatschappij’, zegt hr-manager Vera Driessens.

Met de ‘Trust Index’, een werknemersbevraging bestaande uit 60 stellingen, peilt Great Place To Work jaarlijks naar de beste werkgevers van België. Hema Belux nam dit jaar een eerste keer deel, haalde door zijn hoge score het certificaat ‘Great Place to Work’ én stootte door tot de top 10 in zijn categorie.

‘We zijn heel blij’, lacht hr-manager Vera Driessens. ‘Iedereen kent HEMA voor zijn leuke spulletjes, maar dat we met onze ruim 800 medewerkers ook een belangrijke werkgever zijn, wordt weleens vergeten.’

Advertentie

Opvallend: HEMA deed het bijzonder goed in de categorieën trots, rechtvaardigheid en kameraadschap. Werknemers gaven aan dat ze zich trots voelen over hun job, dat ze graag samenwerken met hun collega’s en dat ze zich fair behandeld voelen, ongeacht hun gender, afkomst of seksuele voorkeur.

Obligate persoon van kleur

Vooral dat laatste is een belangrijk streefdoel voor HEMA. Driessens: ‘Iedereen moet zichzelf kunnen zijn, dat is waar we als bedrijf voor staan. We uiten dat extern naar onze klanten (HEMA kiest steevast voor inclusieve campagnes red.), maar ook intern is het een essentieel onderdeel van onze visie.’

‘Dat was altijd al zo’, benadrukt Driessens. ‘Inclusiviteit is belangrijk,  maar het is ook een trend. Werknemers voelen het snel aan wanneer het een verplicht nummertje is. Niemand wil op de foto als obligate medewerker van kleur, bijvoorbeeld. Bij HEMA ligt dat anders. Inclusiviteit maakt deel uit van ons DNA, mensen voelen feilloos aan dat het oprecht is.’

Er is bij de medewerkers een grote variatie in leeftijd, achtergrond en geaardheid.

Vera Driessens
hr-manager HEMA

Wat houdt die inclusiviteit concreet in? ‘De samenstelling van onze medewerkers, zowel in de winkels als op het hoofdkantoor, is heel divers’, zegt Driessens. ‘Er is een grote variatie in leeftijd, achtergrond en geaardheid.’ Dat is organisch zo gegroeid.

‘Omdat we een retailbedrijf zijn, is de instap voor tewerkstelling laag. We trekken automatisch een diverse en lokale populatie aan.’ Maar het gaat verder dan dat. ‘De competenties tellen, dat is een principe waar we op hameren in onze rekrutering en training van leidinggevenden. We verlangen dat medewerkers hun job goed doen en dat winkelmedewerkers blijgezind in de winkel staan. De rest speelt geen rol. Je mag zijn wie je bent.’

Advertentie

Zelfsturende teams

Dat HEMA ook goed scoort op samenwerking, heeft volgens Driessens te maken met de organisatiestructuur. ‘HEMA is weinig hiërarchisch. Ons Belgisch hoofdkantoor bestaat uit amper 25 mensen. We staan echt ten dienste van de winkelmedewerkers. Als ik naar een winkel ga, ben ik daar gewoon Vera, niet mevrouw de manager.’ Ook op de winkelvloer is iedereen gelijk. ‘Er zijn geen mensen die alleen kassa doen, of rekken vullen: iedereen heeft hetzelfde takenpakket.’

Medewerkers mogen zelf bepalen welke taken ze die dag op zich willen nemen. Dat is fijner werken.

Vera Driessens
hr-manager HEMA

Speelt ook een rol in de goede werksfeer: de recente overstap naar zelfsturende teams. ‘Vroeger wees de filiaalmanager de taken toe per dagdeel. Vandaag mogen medewerkers  zelf bepalen welke taken ze die dag op zich willen nemen. Dat is fijner werken.’

Toch kwamen uit de bevraging ook nog enkele kansen op verbetering, geeft Driessens toe. ‘We vinden het belangrijk om momenten als een jubileum of een pensionering te vieren, maar blijkbaar weten niet alle werknemers dat. Logisch, want als we in de ene winkel een werknemer in de bloemetjes zetten, zien ze dat in de andere winkel natuurlijk niet. Dat is het kostbare aan de Trust Index: je kunt ermee aan de slag. Zo communiceren nu we over alle grote en kleine feestjes op ons intranet.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.