Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Duurzaam wonen in de natuur, vlak bij het historische Veurne

Luxueus wonen midden in het groen, het kan in de luxeappartementen Galerij II in het Suikerpark, op een steenworp van het charmante Veurne. ‘In de 13 hoogwaardig afgewerkte appartementen van deelproject Galerij II vind je een unieke combinatie van een groene omgeving, rust, duurzaamheid en een hoogwaardige afwerking’, vertelt Wouter Vantornout, Project Developer bij projectontwikkelaar ION.

‘Tijdens de 20e eeuw stond hier, aan de rand van het historische Veurne, een suikerfabriek,’, weet Wouter. ‘Die is begin jaren 2000 verdwenen. Toen ontstond het idee bij de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) en Stad Veurne om deze plek duurzaam te her ontwikkelen door middel van een PPS-procedure. Tijdens de wedstrijdfase kwam ION als laureaat uit de bus.’ 

ION focust als projectontwikkelaar op drie zaken: duurzaamheid, architectuur en innovatie. ‘Dit project is er een uitstekend voorbeeld van’, aldus Wouter. ‘We realiseren het woongebied op 18 hectare en daarnaast ligt nog een volledig natuurgebied van 15 hectare dat in beheer is van de WVI. Heel kenmerkend is dat we de natuur en het wonen zo goed mogelijk integreren. De typologie van de oude bezinkingsbekkens werd gebruikt als referentie voor de dijklichamen in het masterplan, die kenmerkend zijn voor het project. Zo creëren we een natuurlijk reliëf waarin we de woon lobben opbouwen.’ 

Advertentie

‘Enorm veel openbaar groen voor mensen die in dit parkdomein komen wonen’

Wouter Vantornout
Project Developer bij projectontwikkelaar ION

Ingebouwde cohesie

‘Mensen die in dit parkdomein komen wonen, genieten van enorm veel openbaar groen’, aldus Wouter. ‘Ze genieten van de troeven van zowel een private tuin als een collectieve tuin met een centraal paviljoen waar klus- en tuinmateriaal aanwezig zal zijn. Bewoners werken dan samen om hun tuin zo goed mogelijk in te richten – met bijvoorbeeld een serre en moestuin – en te onderhouden. Op deze manier hebben we het gemeenschapsgevoel, dat in veel buurten ontbreekt, ingebouwd, terwijl mensen nog altijd hun privacy hebben.’ 

Duurzame wijk, met ingebakken warmtenet

‘We streven in deze wijk naar energie- en CO2-neutraliteit. We bouwen woningen met bijzonder lage E-peilen, waardoor iedere woning een BEN-label zal hebben, en dus in aanmerking komt voor een korting van 50 procent op de onroerende voorheffing gedurende 5 jaar. Bij een aantal woningen komen we zelfs op een E-peil lager dan 20, wat betekent dat de onroerende voorheffing de eerste 5 jaar volledig wegvalt.’ 

Ook de ecologische voetafdruk voor verwarming valt grotendeels weg. Alle woningen en appartementen van Suikerpark worden immers binnenkort verwarmd met de restwarmte van de chipsoven van de nabijgelegen PepsiCo-fabriek. ‘De grote troef hiervan is dat er geen individuele verwarmingsinstallaties nodig zijn. We plaatsen een warmtenet, een ondergronds netwerk van leidingen dat warm water tot in de woningen brengt’, aldus Wouter. ‘Op dit moment gaat die warmte volledig verloren, dus hiermee gaan we voor 100 procent duurzaamheidswinst. Heel wat van de CO2-uitstoot van een buurt die op termijn zo’n 500 gezinnen zal huizen wordt immers vermeden.’

‘Heel kenmerkend is dat we de natuur en het wonen zo goed mogelijk integreren’

Wouter Vantornout
Project Developer bij projectontwikkelaar ION

Tijdloze, ingetogen architectuur

‘Voor de ontwikkeling van deze site werd een beeldkwaliteitsplan ontwikkeld, met strenge voorschriften voor de architectuur van de verschillende gebouwen in het Suikerpark’, weet Wouter. ‘We werken met vier architectenteams die elkaar uitdagen om hoogstaande, tijdloze architectuur te ontwikkelen in lijn met de verschillende ontwerpregels. Het zorgt voor een interessante dynamiek die leidt tot creativiteit en kwaliteit, en uiteindelijk een ultieme beleving. Met Suikerpark bouwen we de duurzame, luxueuze en levendige wijk van de toekomst.’

Advertentie

Meer info op www.suikerpark.be

 

Advertentie
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.