Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Wat weten 75 vermogende families dat u nog niet weet?

Pieter Van Neste, managing partner Truncus, en Stefaan Vanden Berghe, CEO Truncus

Wat gebeurt er als accountants in plaats van bankiers uw vermogen beheren? Bij Truncus, opgericht vanuit fiscale expertise, resulteert dit in een fundamenteel andere aanpak. Het verklaart waarom 75 families met een gemiddeld vermogen van 50 miljoen euro hun kapitaal aan hen toevertrouwen.

‘Mijn vader zei altijd: beter zijn dan je concurrenten is niet moeilijk, zorg gewoon dat je service beter is’. Met deze filosofie in gedachten richtte Pieter Van Neste 23 jaar geleden mee Truncus op. Inmiddels zijn er zo'n 75 family office-klanten, met een gemiddeld belegbaar vermogen van 50 miljoen euro, aangevuld met zo’n 350 vermogensbeheerklanten die bij Truncus terechtkunnen vanaf 1 miljoen euro belegbaar vermogen.

Op die manier groeide het multi-family office uit tot het grootste van België. Hoewel Truncus sinds 2014 ook vermogensbeheer aanbiedt, ontstond Truncus niet vanuit ‘een bank’, maar vanuit diepgaande expertise in accountancy en fiscaliteit.

Advertentie

‘We deden meer dan tien jaar niets anders dan vermogens in kaart brengen, ze fiscaal optimaliseren en families begeleiden bij hun estate planning’, zegt Van Neste. ‘Dit fiduciaire en fiscale DNA is nog steeds het fundament van alles wat we doen. Truncus Vermogensbeheer is dan ook gebouwd op generaties ervaring.’

Vermogensadvies met een fiduciaire bril

Een voorbeeld maakt dat duidelijk. ‘Verschillende van onze klanten willen graag een inkomen uit hun vermogen. Een bankier zal hoogstwaarschijnlijk adviseren om zoveel mogelijk van dat vermogen te beleggen en regelmatig wat beleggingen te verkopen om inkomen te creëren. Slim gezien van de bank, want dat brengt ook het meeste op voor de bank’, zegt Van Neste.

Ons motto is: maak vandaag een klant die ook over twintig jaar nog bij ons is, zodat we ook voor de volgende generatie kunnen werken.

Pieter Van Neste
managing partner Truncus

‘Afhankelijk van hun risico-appetijt adviseren wij onze klanten een andere weg te kiezen. Bijvoorbeeld drie jaar aan leefgeld apart zetten op termijnrekeningen met verschillende vervaldata. Dit kost niets aan bancaire vergoedingen en zorgt ervoor dat klanten minder snel in paniek raken bij marktschommelingen omdat ze voldoende cash aan de zijlijn hebben. Tegelijk kunnen ze het deel van het vermogen dat ze willen beleggen dynamischer inzetten en zo een hoger rendement nastreven’, legt Van Neste uit.

Advertentie

‘Dát is voor ons onafhankelijkheid: adviseren wat goed is voor de klant, ook al is dat niet financieel interessant voor ons. Al onze medewerkers weten dat ze klanten met een open vizier moeten helpen, en niet met het doel om zoveel mogelijk geld per jaar binnen te halen. Ons motto is: maak vandaag een klant die ook over twintig jaar nog bij ons is, zodat we ook voor de volgende generatie kunnen werken.’

Advertentie

Eerst luisteren

‘We starten altijd met te luisteren naar de doelstellingen van onze klanten - je hebt niet voor niets twee ogen, twee oren en slechts één mond’, sluit Stefaan Vanden Berghe aan, CEO bij Truncus.

‘Of iemand nu één miljoen of vijftig miljoen euro bezit, in de doelstellingen zit meestal een rode lijn: het vermogen beschermen, laten aangroeien en zo optimaal mogelijk overdragen aan de volgende generaties. De ene klant beoogt met zijn beleggingen misschien een jaarlijks rendement van 10 procent, een andere is blij als hij de inflatie kan kloppen, weer een andere wil vooral ethisch beleggen: het zijn verschillen maar de basisdoelstellingen van families lopen vaak gelijk.’

Dankzij de jarenlange ervaring in family officediensten, verwierf Truncus een diepgaand inzicht in wat wel en niet werkt binnen de beleggingswereld. ‘Dit inzicht komt voort uit een unieke positie: onze klanten werken met meerdere banken in binnen- en buitenland, wat ons heel wat informatie oplevert over de prestaties van diverse beheerders’, vervolgt Vanden Berghe.

‘Door al die tijd over de schouders mee te kijken hebben we tonnen kennis en ervaring opgedaan. Kennis en ervaring die we sinds 2014 zelf in ons eigen vermogensbeheer toepassen.’

Op de radar van banken en verzekeraars

Truncus ontwikkelde de voorbije jaren een reeks aan fondsen met uiteenlopende beleggingsstrategieën, waaronder ook private equity/debt. De resultaten zijn opvallend goed.

Advertentie

Onze klanten werken met meerdere banken in binnen- en buitenland. Dat levert ons heel wat informatie op over de prestaties van diverse beheerders en geeft ons een diepgaand inzicht in wat wel en niet werkt in de beleggingswereld.

Stefaan Vanden Berghe
CEO Truncus

‘Onze (zeer) dynamische portefeuille heeft de voorbije vijf jaar de MSCI World index verslagen’, zegt Van Neste. Toch blijft hij bescheiden. ’90 procent van het rendement wordt bepaald door de markt zelf. De resterende 10 procent wordt bepaald door ons proces: hoe we aandelen, obligaties en fondsen selecteren.’

Dit verklaart ook waarom Truncus steeds meer de aandacht trekt van institutionele partijen. ‘We merken dat banken interesse krijgen om onze producten te verdelen vanwege onze sterke trackrecord. Dat zien we als een mooie erkenning vanuit de sector’, zegt Vanden Berghe.

Niet alleen voor supervermogenden

Tot slot benadrukt Pieter Van Neste dat Truncus er niet alleen is voor supervermogenden. ‘Wij zijn er niet alleen voor families met tientallen miljoenen euro's, maar ook voor wie met minder vermogen dezelfde kwaliteit en aanpak zoekt.’

‘Mensen denken dat wij er alleen zijn voor families met een vermogen van minstens 25 miljoen euro. Dat klopt niet. Wij bieden ook vermogensbeheer aan, en dat kan al vanaf een miljoen euro.’

En die wijsheid van zijn vader? ‘Betere service betekent meer dan alleen rendement: het draait om een vast aanspreekpunt, continuïteit en bereikbaarheid. Klinkt vanzelfsprekend, maar blijkt in de praktijk vaak het verschil te maken. Hoeveel mensen kennen nog het rechtstreekse nummer van hun financieel adviseur? En als ze bellen, wordt er dan echt opgenomen? Bij Truncus wel.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.