Wereldprimeur voor sollicitatie-app Swop. Dankzij swop geld verdienen. Door een job te vinden voor een ander.
ROESELARE, 28 februari 2018 Uitzend-selectiebedrijf Accent heeft zich opnieuw geprofileerd als digitaal pionier in de rekruteringssector. De succesvolle sollicitatie-app SWOP wordt namelijk uitgebreid met een wereldwijde primeur: een referral systeem waarbij iedereen die een geschikte kandidaat aanbrengt een geldbedrag krijgt. En wie zelf op zoek is naar werk en zichzelf aanbrengt door via de app te solliciteren, krijgt dat bedrag als starters-fee. Iedereen wordt headhunter!
De doorbraak van de sharing economy
Technologische ontwikkelingen hebben voor een doorbraak van de sharing economy gezorgd. Accent nam twee jaar geleden in ons land het digitale voortouw door ook voor solliciteren diverse apps te lanceren. SWOP is de succesvolle applicatie die kandidaten in staat stelt om door eenvoudig te swipen op de smartphone een job in hun buurt te vinden die echt bij hen past. En ten laatste twee werkdagen na het solliciteren worden ze gecontacteerd. “Dat grote succes is ook niet onlogisch”, zegt Group CMO Lieven Van Nieuwenhuyze. “Bij SWOP vinden de jongeren immers de technologie terug die ze ook gebruiken om te reizen, logies te vinden of om te daten. Erg intuïtief dus. Nu gaan we mensen financieel belonen als ze jobs willen delen in hun eigen netwerk.”
Een eigen pan-Europees onderzoek van Accent bevestigt dat zowat iedereen jobs wil delen met zijn netwerk als daar iets mee te verdienen valt.”
Wereldprimeur
SWOP speelt daar nu op in door dergelijke referrals financieel te belonen. Naast elk van de meer dan 11.000 vacatures die via SWOP te bekijken zijn, staat een bedrag vermeld tussen de 60 en de 1.500 euro. Voor alle jobs samen gaat het om een bedrag van meer dan 1 miljoen euro. Elke job die gedeeld wordt krijgt een unieke URL die altijd te traceren is naar de persoon die hem deelde. Als iemand via die link solliciteert en wordt aangenomen krijgt de persoon op wiens link geklikt werd het bij de vacature vermelde bedrag. “In één app zitten eigenlijk drie types referrals die geld opleveren:”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze.
“External referral: iedereen wordt headhunter. Je deelt vacatures in je netwerk of gewoon op sociale media en als iemand die via jouw link solliciteerde wordt aangeworven krijg je het naast de vacature vermelde bedrag.
Internal referral: de zogenaamde “bring a friend”-acties. Bedrijven kunnen jobs plaatsen op de SWOP app, er een bonus aan koppelen en als een eigen medewerker een kandidaat aanbrengt krijgt hij de finders fee als bonus bij zijn salaris.
Auto-referral: wie zelf op zoek is naar werk kan een job zoeken via de SWOP app en zichzelf opgeven als kandidaat. Word je aangeworven heb je een job én meteen ook een starters-fee!
“Die combinatie in één app is wereldwijd uniek, gaan we nu in België testen en dan Europees uitrollen” zegt Lieven Van Nieuwenhuyze. “We verwachten er heel veel van.”
De doorbraak van referrals
“De ene IT’er kent andere IT’ers. De ene ingenieur kent er andere. In een arbeidsmarkt die zo krap is als de onze is het erg logisch dat we mensen gaan belonen als ze ons helpen vacatures in te vullen. Maar we doen dit niet enkel voor knelpuntfuncties. Werkelijk naast elke job staat er een bedrag. De grootte ervan verschilt in functie van de moeite die wij hebben om die job in te vullen” zegt Lieven Van Nieuwenhuyze
Het SWOP-succes
De SWOP app werd ondertussen al meer dan 50.000 keer gedownload – bijzonder succesvol voor een Belgische app - en er werden al 2.072 mensen mee aangeworven.
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Weinig reden tot toosten bij champagnehuis Vranken-Pommery
- 4 Frankrijk neemt zijn krachtigste kernreactor ooit in gebruik
- 5 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten