Het is zo helder als pompwater: als bedrijfsleiders écht luisteren naar hun team, dan volgen de resultaten. ‘Helder, maar daarom niet gemakkelijk’, weet Johan van der Put, managing partner van Straight-Line Leadership International. ‘Echt luisteren vraagt bergen focus en aandacht.’
Als bedrijfsleider is het uw taak om uw team en uw organisatie van a naar b te brengen, waarbij b de gewenste toekomst is. Dat doel bereikt u uitsluitend door doeltreffende communicatie. ‘In een bedrijf is communicatie niet belangrijk. Het is alles’, zegt Van der Put. ‘Elk bedrijf is een netwerk van mensen die een netwerk aan conversaties hebben. Als het goed is, leiden die conversaties tot commitments. Als je werknemers vervolgens doen wat ze beloven, dan leiden hun acties tot resultaat.’ De grootste mogelijkheid tot groei en expansie van uw bedrijf, zit in het managen van het netwerk van conversaties. En het is de kern van waaruit al het resultaat in uw bedrijf ontspringt. Het is logischerwijs de plek waar u impact wílt maken.
Interne-werelddialoog
Van der Put: ‘Wanneer mensen met elkaar praten, dan zijn er verschillende gesprekken aan de gang. Denk aan een man en een vrouw tijdens hun eerste date. Er is het gesprek dat je kunt horen, over hun werk, hobby’s, kinderen, enzovoort. Tegelijkertijd hebben ze ook een gesprek met zichzelf. De man denkt: wat een mooie vrouw, volgens mij gaat het goed, want ze lacht om mijn grapjes. De vrouw heeft een heel andere conversatie met zichzelf. Ze denkt: wat een macho, ik denk dat ik het na deze avond voor bekeken hou. De gesprekken die we met onszelf hebben in onze interne “wereld” noemen we de interne-werelddialoog. Die is er automatisch non-stop én is vaak dominant boven de hoorbare gesprekken. Mensen zijn dus vooral gefocust op hun innerlijke stem en luisteren niet écht naar hun gesprekspartner. Met als gevolg dat je nooit tot effectieve communicatie komt.’
Daadwerkelijk luisteren
Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen gesprekken boven en gesprekken onder de tafel. De conversaties onder tafel – onze interne dialoog en de gesprekken achter de schermen – bepalen de acties die mensen ondernemen en dus ook de resultaten van uw bedrijf. Van der Put geeft een voorbeeld. ‘Wanneer je tijdens een meeting zegt: dit jaar gaan we onze omzet verdubbelen, zullen de meesten daar enthousiast op reageren. Maar bij zichzelf denken ze misschien: o nee, het bedrijf wordt groter en dus onpersoonlijker; ik weet niet of ik hier nog wil werken, laat ik maar alvast uitkijken naar een nieuwe job.’
‘Aangezien onze interne stem – de zaken die meestal niet uitgesproken worden - dominant is, bepaalt zij de acties die werknemers ondernemen en bijgevolg de resultaten van het bedrijf. Het is dus aan de bedrijfsleider om de conversaties die werknemers met zichzelf hebben, naar boven te halen. Doe je dat niet, dan verlies je je grip op je werknemers. Je vraagt hen om bepaalde acties te ondernemen, ze knikken “ja” maar vervolgens doen ze het niet.’
Dus hoe krijgt u impact op hun interne-werelddialoog? ‘Simpel: door daadwerkelijk naar hen te luisteren. Zet je eigen interne conversatie aan de kant en luister naar wat de andere echt wil zeggen. Simpel, maar niet gemakkelijk. Het betekent dat je bij iedere conversatie je heel bewust wordt van wat er gaande is aan de overkant en wat er gaande is in je eigen hoofd. Het vereist ontzettend veel focus en aandacht.’
Negeer uw innerlijke stem
Beseft u nu dat u ook constant een interne dialoog voert? ‘Goed, dat was stap één’, zegt Van der Put. ‘Dan komt nu het moeilijke deel: negeer voortaan die innerlijke stem.’ Want uw interne-werelddialoog is gericht op het beschermen van uw identiteit, of wie u denkt te zijn. Alles wat kan leiden tot verandering, wijst uw interne dialoog af als onzin. Zelfs nu, terwijl u dit artikel leest, voert u een conversatie met uzelf over dit artikel. Dat uit zich in ‘eens’, ‘oneens’, ‘juist’, ‘onjuist’. Alles wat ingaat tegen uw intern-werelddialoog wijst u af, ook als het daarom nog niet onwaar is.
Van der Put: ‘Als je resultaten wilt boeken die je nooit eerder bereikte, dan kun je niet blijven vasthouden aan je denken en doen. Je innerlijke stem zegt niets nieuws, die herhaalt alleen maar wat je kent uit het verleden en laat je steeds dezelfde acties ondernemen. Volgens Albert Einstein is de definitie van waanzin steeds dezelfde dingen opnieuw doen en andere uitkomsten verwachten. Wie die cirkel wil doorbreken, moet de verschillende conversaties – je eigen en andermans interne-werelddialoog - erkennen, leren herkennen en de stem in zijn eigen hoofd naast zich neerleggen.’
Meer weten over de gesprekken in uw bedrijf en hoe die uw resultaat bepalen? Lees de whitepaper en ga zelf aan de slag.