‘Als bank-verzekeraar beschikken wij over ontzettend veel kennis van financiële zaken. Waarom zouden we die expertise niet delen met jongeren? Wel, dit schooljaar zullen zowat 15.000 Vlaamse leerlingen een KBC-medewerker voor de klas hebben gehad’, vertelt Kris Wijnants, bezieler van het project Get-a-teacher.
‘Ik ben een grote voorstander van een wisselwerking tussen de bedrijfswereld en het onderwijs’, vertelt Rob Philipsen, leerkracht economie aan het Sint-Jan-Berchmanscollege in Mol. ‘Mensen uit de praktijk zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in hun sector. Als leerkracht moeten wij vaak zoeken naar praktijkvoorbeelden. Het werkt veel beter als de praktijk naar de klas komt. Bovendien kunnen de leerlingen dat ook veel beter smaken dan de klassieke lessen.’
Financiële geletterdheid
Get-a-Teacher is zo’n initiatief. ‘Als bank-verzekeraar vinden wij het onze taak om de financiële geletterdheid van jongeren op te krikken’, vertelt Kris Wijnants, hoofd bij KBC Ondernemingskredieten en Leasing, en projectleider van Get-a-Teacher. ‘Wat doet een bank precies? Hoe werkt een lening? Wat als je later een eigen zaak wil opstarten? Voor jongeren is dat allesbehalve vanzelfsprekend. Toch zijn het essentiële vaardigheden. Vandaar dat we Get-a-Teacher opgericht hebben.’
‘We kozen er expliciet voor om fysiek naar de scholen te trekken. We vinden de interactie met de leerlingen belangrijk, en dat kan niet met bijvoorbeeld online lespakketten. In de sessies leren we de jongeren praktisch omgaan met geld en kritisch nadenken over bijvoorbeeld kredieten en verzekeringen. Het mag zeker geen monoloog worden, daarom gaan we in gesprek met de leerlingen. De lesgevers vertalen hun dagelijkse activiteiten naar de leefwereld van de leerlingen. Met bijvoorbeeld filmpjes en animaties proberen we ze twee uur lang bij de les te houden.’
‘Get-a-Teacher is geen commercieel project, eerder een investering in de toekomst.’
‘Op dit moment hebben we aparte pakketten voor de tweede graad, derde graad en het hoger onderwijs, telkens aangepast aan het niveau van de leerlingen. Het pakket voor de eerste graad wordt volgend schooljaar uitgerold. De lespakketten zijn ook op pedagogisch vlak gescreend en werden mede geoptimaliseerd door participatie van enkele scholen waar we proeflessen hebben mogen geven. Daarenboven zijn ze conform de eindtermen.
We vertrekken altijd vanuit de basis en gaan stapje voor stapje verder aan de hand van een vraag. Als het over betaalverkeer gaat, leggen we eerst het verschil uit tussen een bankkaart en een kredietkaart, om het uiteindelijk over contactloos betalen te hebben. Hetzelfde als het over sparen en beleggen gaat, verzekeren of lenen. En, erg belangrijk, we vernoemen géén producten. Dit initiatief is geen commercieel project om KBC in the picture te zetten, eerder een investering in de toekomst.’
‘Als leerkracht moeten wij vaak zoeken naar praktijkvoorbeelden, maar het is nog beter als de praktijk naar de klas komt.’
Het gros van de leerlingen die een lesgever van KBC in de klas kregen, leerde meer over hoe ze slim moeten omgaan met geld. ‘In het hoger onderwijs en bij de zevendejaars van het beroepsonderwijs focussen we veeleer op ondernemerschap. We geven hen tips en tricks mee en verwijzen ook door naar organisaties als Unizo en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. Het is niet de bedoeling het onderwijs te vervangen, maar wel om te ondersteunen. Leerkrachten kunnen ook niet alle details kennen, zeker van de nieuwste producten en diensten.’
Interesse aanwakkeren
In het Sint-Jan-Berchmanscollege in Mol zijn ze helemaal gewonnen voor de aanpak van KBC. ‘Alle leerlingen die een economische component in hun studie hebben, volgden dit jaar een sessie van Get-a-Teacher. Zowel in het ASO als in het TSO en BSO’, vertelt leraar Rob Philipsen. Hij is vooral enthousiast over de praktische aanpak. ‘Verzekeringen of de nieuwste betaalmiddelen staan bijvoorbeeld niet in het leerplan, maar uiteraard zijn dat begrippen waar iedereen meer over moet weten.’
Philipsen probeert al lange tijd gastsprekers uit de ondernemerswereld naar de klas te halen. ‘Get-a-Teacher zijn uitgewerkte lespakketten die goed werden voorbereid door de lesgevers. Hierdoor zijn wij zeker van het niveau. Die mensen stellen zich natuurlijk voor als medewerkers van KBC en gebruiken soms praktijkvoorbeelden, maar ze stellen zich zeer neutraal op. Er staat bijvoorbeeld geen logo op hun slides. Ze wakkeren bij de leerlingen de interesse in economie aan, en dat is het voornaamste. Achteraf diepen we een en ander nog uit in de les.’
Meer weten over Get-a-Teacher? Of wilt u ook een medewerker van KBC voor uw klas of die van uw kinderen? Meer info.