SD Worx bevroeg vier bekende Belgen over hoe organisaties hun aantrekkingskracht kunnen vergroten in de wedloop om talent. Kamal Kharmach, Dominique Monami, Miguel Wiels en Olivia Borlée vertellen wat werkgevers kunnen leren van de sport- en showbizzwereld om zichzelf op hr-vlak in de spotlights te plaatsen. ‘Personeel is de beste grondstof.’
Hoe kijken topsporters en entertainers met ervaring in het bedrijfsleven naar wat werkgevers aantrekkelijk maakt? Volgens stand-upcomedian, docent bedrijfseconomie en ondernemer Kamal Kharmach blijft verloning erg belangrijk. ‘Maar het is fout om te redeneren dat mensen per definitie beter presteren wanneer ze een hoger loon krijgen.’
Geld is alleen doorslaggevend als iemand moet kiezen tussen twee gelijkwaardige jobs bij verschillende werkgevers. Het loon speelt enkel een rol bij het aantrekken van talent. Voor het behouden en motiveren van mensen is purpose onmisbaar.
‘Medewerkers moeten het gevoel krijgen dat hun werk ertoe doet’, klinkt het. ‘Dat kunnen werkgevers stimuleren door hun mensen erkenning te geven, en hen te tonen hoe relevant ze zijn in het bedrijf.’
Stagiairs zijn ideale talentpool
Olivia Borlée, ex-sprintkampioen en vandaag samen met Élodie Ouédraogo bezieler van het sportieve modemerk UNRUN 42/54, steekt veel tijd en aandacht in stagiairs. Haar team telt steevast twee tot drie starters in opleiding. ‘We geven ze tijdens die stageperiode meerdere rollen en verantwoordelijkheden, zodat ze echt van het vak proeven. En we luisteren ook oprecht: hun mening telt mee.’
Die aanpak loont voor beide partijen. Inmiddels zijn al twee stagiairs doorgegroeid tot vaste medewerkers. ‘Die open communicatie heb ik meegenomen uit de sportwereld’, getuigt Borlée. ‘Om de twee, drie maanden organiseren we feedbacksessies met àl onze medewerkers.’
Dat doet UNRUN 42/54 volgens het start, stop & continue-principe. ‘We hebben het dan over dingen waarmee mensen willen doorgaan, nieuwe skills die ze willen leren en met welke oplossingen ze zaken die minder goed lopen willen stoppen.’
Objectieven zijn belangrijker dan aantal werkuren
Bedrijven kunnen hun aantrekkingskracht ook vergroten met een doordacht flexibel werkbeleid. Dat meent Dominique Monami, voormalig tenniskampioen, mental coach en vicevoorzitter van het BOIC.
Rekrutering, verloning, motivatie, flexibiliteit … ze gaan geen onderwerp uit de weg.
Ontdek de hr-stories van Kamal, Olivia, Dominique en Miguel.
‘Bij flexibel werken is het slim plannen van werkuren en het focussen op objectieven cruciaal.’ Mensen werken thuis vaak acht uur non-stop. Vergadering na vergadering zitten ze voor hun computer. ‘Eigenlijk lopen ze meerdere marathons, zonder het zelf te beseffen’, benadrukt Monami.
Werkgevers dienen oprecht begaan te zijn met het welzijn van hun mensen: door met hen te praten, hun noden in kaart te brengen en oplossingen op de lange termijn uit te werken. ‘Inzetten op welzijn moet structureel deel uitmaken van het hr-beleid. Eenmaal per jaar een welzijnsweek of -activiteit organiseren, is niet de beste strategie.’
Juiste match belangrijker dan juiste scholing
Muziekproducer, K3-componist en artiest Miguel Wiels meent dat scholing en diploma’s ondergeschikt zijn bij het rekruteren van het juiste talent. ‘Er moet vooral een sterke klik met iemand zijn. Ik raad rekruteerders aan om door de onervarenheid van jonge mensen te kijken, en zo ruwe diamanten te spotten: daarin schuilt vaak veel potentieel dat kan groeien en bloeien.’
Tot slot gelooft Wiels ook dat mensen vrijheid nodig hebben om hun job optimaal uit te voeren. ‘Vrijheid is echter niet hetzelfde als democratie. In mijn band mag bijvoorbeeld iedereen zijn eigen ding doen en zijn mening geven. Maar op een bepaald moment moeten er nog altijd beslissingen genomen worden, en dan is er een leider nodig om bepaalde knopen door te hakken.’