Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Lagere kosten = positieve impact op uw rendement

Eddy van Geyte, CEO van Saxo Bank België

Beleggers moeten diversifiëren om risico’s te spreiden. Maar dat komt met een prijskaartje: instapkosten, transactiekosten, bewaarlonen … Ze knagen aan het rendement.

Wie belegt, start al met verlies. De fiscus int meteen 0,12%, 0,35% of 1,32% beurstaks (weliswaar met een plafond) en de bank of broker rekent transactiekosten aan. Meestal stopt het daar niet bij. Denk aan wisselkosten, instapkosten, lopende kosten of zelfs prestatievergoedingen. Komt daarbij dat bepaalde banken ook bewaarloon vragen. Verkoopt u een belegging? Dan betaalt u opnieuw transactiekosten en beurstaks.

Een procentje, een gigantisch verschil

Advertentie

Het belang van kosten wordt wel eens onderschat. Stel dat u 10.000 euro belegt en 25 jaar lang 7% brutorendement per jaar behaalt. Bij lage jaarlijkse kosten – zeg maar 0,3% – zal het eindbedrag 50.595 euro zijn. Maar als de jaarlijkse kosten 2% bedragen, blijft nog 'maar' 33.863 euro over. Een verschil van 16.732 euro, veel meer dan een ‘slok op een borrel’.

Vergelijken is een must

Voor wie wat actiever belegt, tellen die kosten allemaal op. Bij producten met hoge lopende kosten, zoals actief beheerde beleggingsfondsen, is de impact nog groter. Aan de belastingen die naar de fiscus vloeien, valt niets te doen, maar wel aan de kosten die de bank of broker aanrekent. ‘Vergelijken is de boodschap, want de verschillen tussen de voordeligste broker en duurste bank zijn immens’, vertelt Eddy van Geyte, CEO van Saxo Bank België. ‘Als de ene broker 2 euro voor een transactie vraagt, een andere broker voor dezelfde transactie 15 euro en een grootbank zelfs 30 euro, dan maakt dat op termijn een wereld van verschil.’

Eddy van Geyte, CEO van Saxo Bank België
Eddy van Geyte, CEO van Saxo Bank België
Advertentie

‘Vergelijken is de boodschap, want de verschillen tussen de voordeligste broker en duurste bank zijn immens’

Eddy van Geyte
CEO van Saxo Bank België
Advertentie

Lage tarieven: omdat het kan

Saxo Bank knipte in april tot 70% in haar transactiekosten, waardoor ze de voordeligste Belgische broker werd. De bank vraagt geen bewaarloon en geen kosten voor het openen, beheren of sluiten van een rekening. Op een paar uitzonderingen na (op vraag van de fondsbeheerder) rekent ze 0% instapkosten op niet-beursgenoteerde beleggingsfondsen. ‘De technologie is vandaag zo ontwikkeld en gedemocratiseerd dat het niet meer te verantwoorden valt om torenhoge kosten aan te rekenen’, vervolgt Eddy van Geyte. Saxo Bank lanceerde 3 rekeningniveaus: bronze, silver en gold. Klanten die meer dan 200.000 euro beleggen (silver), krijgen nog eens 10% korting erbovenop.

Meer diversificatie, minder risico

Dat legde de bank geen windeieren. De maandelijkse instroom van nieuwe klanten is verdubbeld tot verdrievoudigd. Lagere kosten maken beleggen niet alleen democratischer. ‘Beleggen draait rond discipline en diversificatie. Alleen: hoge kosten kunnen een barrière zijn om te diversifiëren, zeker voor wie ook in individuele effecten belegt’, geeft Eddy van Geyte aan. ‘De meeste beleggers geven bovendien graag een eigen toets aan hun portefeuille. Het voordeel van lage tarieven is dat vandaag meer verscheidenheid in een portefeuille kan worden gebracht.’

Platform, prijs en service

‘Belgische beleggers kunnen bij een hele resem aanbieders terecht’, besluit hij. Het onderscheid zit in de gebruiksvriendelijkheid van het platform, de klantenservice en diensten (waaronder research, inspiratie en educatie) en de prijzen. Lage prijzen zijn dan ook niet het enige wat telt. ‘Een voorbeeld? Ook al zijn we een Deense bank, we hebben een geregistreerd bijkantoor in België en we regelen ook de fiscale afhandeling voor klanten regelen, wat de meeste buitenlandse low cost brokers niet doen.’

Bouw aan uw financiële toekomst met de juiste beleggingskeuzes

Bekijk hier wat Saxo Bank te bieden heeft.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.