In 38 jaar tijd is PCS Innotec International uitgegroeid tot dé specialist in onderhouds-, reparatie- en reinigingsproducten voor de automotive, de industrie en de bouw. Het Belgische bedrijf schakelde in 2022 over op SAP met TheValueChain als implementatiepartner. ‘Met één globaal CRM- en ERP-systeem kunnen onze vertegenwoordigers de klanten nog beter bedienen. Zo blijft Innotec zich onderscheiden in de markt’, zegt Business Information Manager Dirk Storms.
Via een internationaal distributienetwerk verdeelt Innotec zijn producten naar professionals over de hele wereld. In elk land waar het bedrijf actief is, bezoeken hoogopgeleide vertegenwoordigers de klanten persoonlijk en demonstreren ze de producten. ‘Onze distributeurs in België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gebruikten vroeger allemaal hun eigen systemen in het salesproces. Dat werkte, maar het was voor verbetering vatbaar’, vertelt Dirk Storms. De Business Information Manager kreeg in 2021 van CEO Dimitry Jansen de opdracht om de distributeurs te laten overschakelen naar één globaal ERP- en CRM-systeem.
Na een marktanalyse koos Innotec voor SAP. Met de salesapplicatie die S/4HANA Cloud biedt, volgen de vertegenwoordigers een gestandaardiseerd stappenplan bij hun klantenbezoeken, die zo een pak efficiënter verlopen. ‘Daardoor staan ze nog dichter bij de klant en kunnen ze de best mogelijke oplossing aanbieden’, licht Storms toe.
Fit-to-standard
Het salesproces van de vertegenwoordigers verloopt een pak efficiënter dankzij een gestandaardiseerd stappenplan bij de klantenbezoeken.
Het Belgische hoofdkantoor van Innotec schakelde in 2022 als eerste over op SAP. Het komende jaar volgen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Het is de bedoeling dat alle zusterbedrijven tegen eind 2023 hetzelfde systeem gebruiken voor de verkoop aan de eindklant.
‘Deze strakke timing is haalbaar omdat Innotec op ons aanraden een doorgedreven fit-to-standard aanpak hanteert’, zegt Alex Mesmaekers, Partner bij SAP-implementator TheValueChain. ‘Door consequent de standaard te volgen, werd het pilootproject in Dessel in amper zes maanden tijd afgerond. 98 procent is fit en ook in de andere landen is dat het streefdoel. Het is de beste manier om het systeem op korte termijn te implementeren en er snel de vruchten van te plukken.’
Zodra het CRM- en het ERP-project afgerond zijn in de verschillende landen, wil Storms met zijn team kijken waar en hoe de processen verder geoptimaliseerd kunnen worden. ‘Denk aan de integratie van leveranciers en transporteurs: daar zie ik nog verbetering mogelijk. Al kunnen die prioriteiten verschuiven in functie van de groei die we dit jaar willen realiseren en de plannen van onze CEO, want hij zit niet stil’, zegt Storms.
Persoonlijk contact
‘Innotec evolueert mee met SAP en benut het systeem volop om verder te blijven groeien.’
Een ander mogelijk project in de toekomst is een bestelportaal voor de onafhankelijke distributeurs. ‘Zij schakelen, in tegenstelling tot onze zusterbedrijven, niet over op SAP. Op zo’n portaal zouden ze makkelijk ‘repeat orders’ kunnen plaatsen, waardoor ook zij aan efficiëntie winnen’, legt Storms uit. Van verkoop via een webshop is geen sprake, benadrukt hij. ‘Zeker bij chemische producten is het cruciaal dat er een demo plaatsvindt voordat de klant bestelt. Persoonlijk contact staat sinds jaar en dag centraal in de visie van Innotec. Dat blijft ongewijzigd.’
‘SAP bevat alle processen die Innotec op dit moment nodig heeft, van CRM en sales tot warehouse management en levering bij de klant. Innotec maakt maximaal gebruik van de functionaliteiten die de sterke S/4HANA-core biedt. Is een gewenste feature nog niet beschikbaar? Dan wachten ze tot het wél mogelijk wordt bij een volgende update, in plaats van af te wijken van de standaard’, zegt Mesmaekers. ‘Zo evolueert Innotec mee met SAP, en benut men het systeem volop om het verdere groeiverhaal te ondersteunen.’