Daikin Europe werkt al jaren succesvol met ERP-software om zijn groeiambities te ondersteunen. ‘SAP maakt onze bedrijfsprocessen efficiënter en vormt ook de ruggengraat om te connecteren met onze klanten. Zo kunnen we hen betere producten en diensten aanbieden’, vertelt Tom Tanghe. De general manager ITC EMEA vergelijkt het met een marathon. ‘We hebben een lange weg te gaan, maar met betrouwbare IT staan we goed getraind aan de start.’
Daikin Europe in Oostende is een dochteronderneming van de wereldwijde binnenklimaatspecialist. Het staat in voor de administratie, ontwikkeling, assemblage en verkoop in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, en staat voor grote uitdagingen. De forse groei die het bedrijf de afgelopen decennia optekende – het klokte in 2022 af op een omzet van 5,2 miljard euro – wil het aanhouden. ‘Door onze interne processen te integreren met een krachtig ERP-systeem, kunnen we efficiënter werken. Hoe efficiënter we werken, hoe meer ruimte er is om te investeren in nieuwe producten en diensten. Om die goed in de markt te zetten, bouwen we verder op SAP. Op die manier is IT een cruciale factor in de groeiambities van Daikin’, zegt Tanghe.
‘Winnen doe je door samenwerking’
‘Technologie is één ding, maar je moet ook je eigen mensen mee hebben in het verhaal’
Voor Daikin is SAP veel meer dan een softwareleverancier. ‘De medewerkers denken met ons mee en kijken verder dan de standaardoplossing. Ze zijn een partner voor ons en gaan aan de slag met de feedback van de gebruikers, zodat iedereen vlot met het systeem kan werken. Technologie is één ding, maar je moet vooral je eigen mensen mee hebben in het verhaal’, licht Tanghe toe.
Doordat zo veel bedrijfsprocessen op het softwareplatform draaien, kan je alles optimaal op elkaar afstemmen. Bart Van Aelbrouck, key account director bij SAP, vergelijkt het met een voetbalploeg: ‘Het winning team is niet dat met de topschutter in het elftal. Het is een geheel van goed getrainde spelers die op elkaar afgestemd zijn en samenwerken. Dat is bij IT niet anders.’
‘De beste voetbalploeg is die waar de spelers goed op elkaar afgestemd zijn en samenwerken. Dat is bij IT niet anders’
‘Betrek de installateurs’
Naast producten verkoopt Daikin steeds meer diensten en oplossingen om dichter bij de klant te staan. ‘Het doel is om alle klanten, zowel de installateurs als de eindklanten, te bedienen op een vlotte en aangename manier. Het customer experience-platform, dat volledig draait op SAP, is een cruciale schakel in die strategie’, licht Van Aelbrouck toe.
Het platform bevat onder andere een portaal voor de installateurs en een webshop. Een grote verandering: vroeger verliep het contact met de eindklant volledig via de installateur. ‘Het is niet onze bedoeling om de rol van de installateur over te nemen. We willen samenwerken en bepaalde zaken waar zij minder goed in zijn van hen overnemen, zoals presales en informatie. Zodra de mensen hun keuze gemaakt hebben, betrekken we de installateur erbij zodat die kan focussen op een correcte installatie’, verduidelijkt Tanghe, die hier ook een uitdaging in ziet. ‘Door rechtstreeks naar de residentiële klant te gaan, merken we dat het aantal transacties fors stijgt. We moeten goed nadenken hoe we dat verwerken in SAP.’
‘Investeer in duurzaamheid’
Ook in Daikins doelstelling om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn, is volgens Tanghe een belangrijke rol voor IT weggelegd. ‘Naast prijs zal duurzaamheid een bepalende factor worden bij aankoopbeslissingen. We bekijken welke bijkomende parameters we moeten meten om onze aankoopdienst hierin te ondersteunen’, geeft hij als voorbeeld. ‘Vandaag ligt de focus van bedrijven vooral op data capteren. Wat ze met die data doen, wordt de onderscheidende factor van de toekomst. Een tijd geleden werkten we samen met Coldplay, om de band aan de hand van IT te helpen zijn wereldtournee groener te maken. Om maar te zeggen hoe cruciaal IT is in het volledige sustainabilitygebeuren’, zegt Van Aelbrouck.
Dat de rol van IT veranderd is, ondervindt ook Tanghe. ‘Vroeger bepaalden wij de strategie in technologie en digitalisering. Nu is er meer dan ooit wisselwerking met andere afdelingen in het bedrijf. We werken bijvoorbeeld nauw samen met R&D, sales en service, zodat alles op elkaar afgestemd is en de klant één mooi verhaal krijgt. Dat heeft ook een impact op het type mensen dat we aanwerven. We verwachten dat ze vlot communiceren, complementair werken en resources met elkaar delen.’
‘Ga bouwen op de gelegde fundamenten’
Alle data inzetten in zoveel mogelijk domeinen om de producten en diensten te optimaliseren: dat beschouwt Tanghe als het focuspunt voor IT de komende jaren. ‘We beschikken over een schat aan interessante data, maar kunnen er nog veel meer uithalen om efficiënter en proactiever te werken. Op basis van specifieke parameters uit de installaties kunnen we bijvoorbeeld ons serviceteam beter aansturen. Verkopers zouden op basis van bepaalde gegevens ook kunnen nagaan welke klanten ze het best eerst kunnen bezoeken als hun tijd beperkt is. Alle bouwstenen zijn gelegd, het is tijd om er iets moois van te maken.’
Van Aelbrouck vult aan: ‘Daikin heeft de juiste tools in handen om de uitdagingen die voor hen liggen aan te gaan. De technologie zal hen toelaten om echte businesstransformatie te bereiken.’ Tanghe vergelijkt het met een marathon: ‘We beseffen dat we een lange weg te gaan hebben. Dankzij SAP verschijnen we goed voorbereid en met de juiste uitrusting aan de start.’