Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We zullen altijd mensen met technologische kennis nodig hebben'

Thomas Vandael, EMEA Director Supply Chain Planning bij Tenneco

Bedrijven die de échte kosten van leveranciers in kaart willen brengen, moeten rekening houden met meer factoren dan de prijs alleen. Technologie én mensen maken hier het verschil, zeggen Thomas Vandael (Tenneco) en Jan Simons (Ordina).

Wanneer in Gent, München of Wolfsburg een auto van de banden rolt, is dat het resultaat van een wereldwijde operatie. Duizenden leveranciers en onderleveranciers uit alle windhoeken produceren en distribueren onderdelen. Zo maakt de multinational Tenneco, met vestigingen in Sint-Truiden, Kontich en Willebroek, onder andere remblokken, schokdempers en onderdelen voor verbrandingsmotoren.

De technologische ontwikkelingen gaan sneller dan de investeringen kunnen volgen.

Thomas Vandael
directeur Supply Chain Planning voor EMEA bij Tenneco

Advertentie

Dat vraagt om een minutieuze planning, weet Thomas Vandael, directeur Supply Chain Planning voor EMEA bij Tenneco. ‘Wij zijn een radertje in het netwerk, maar door zicht te krijgen op de belangrijkste schakels in de keten kunnen we aan communicatieve en collaboratieve planning doen. Op die manier kunnen we pro-actief de materialenstromen aansturen. Om dat doel te bereiken moet je de traditionele verhouding tussen klant en leverancier wel durven los te laten en naar echte partnerschappen evolueren.’

Een beter zicht op de markt heeft niet alleen een impact op de planning, maar ook op de prijs van materialen en goederen. Door de roep naar een duurzamere wereld zullen we de komende jaren sowieso anders naar die prijzen kijken, zegt Vandael. ‘Er wordt nog te veel gefocust op de productiekost of  aankoopprijs van een product wanneer het hier is toegekomen, en te weinig rekening gehouden met de totale kost, zoals de impact van een langere lead time en de impact op maatschappij en omgeving. Wanneer je goederen gebruikt die van de andere kant van de wereld komen, moet je bijvoorbeeld eventuele verloren opportuniteiten in kaart kunnen brengen. Hoeveel zou het me bijvoorbeeld kosten wanneer ik niet binnen twee maar pas over vier maanden kan produceren, omdat ik onderleveranciers aan de andere kant van de wereld heb?’

Geen gouden formule

De barrières vervagen, en iedere rol in een bedrijf wordt meer en meer ook een data en IT-rol.

Jan Simons
Head of Industry Market bij Ordina

Een digitaal platform verschaft meer zichtbaarheid hierin, al is het geen gouden formule. Dat zegt Jan Simons, Head of Industry Market bij Ordina, de digitale partner van Tenneco. ‘Het is niet zo dat je een platform kan implementeren, aan wat knopjes kan draaien en vervolgens een magisch antwoord op je vragen kan krijgen. Je hebt naast je data-analyseplatform altijd mensen met process, data en technologie kennis nodig. De barrières vervagen, en iedere rol in een bedrijf wordt meer en meer ook een data en IT-rol.’ Het is dan ook uitermate belangrijk om deze mindset te laten groeien in het bedrijf.

Advertentie

Als je mensen en technologie samenbrengt kunnen platformen helpen bij heel wat logistieke vragen. Van een eenvoudige inplanting van containers op een schip tot de meest ingewikkelde en real time forecastings, waarbij de macro-economische impact gecombineerd wordt met de eigen businessplannen en micro-economische factoren.

Drie stappen naar échte impact

‘Ordina is een echte partner wanneer het op digitalisering aankomt’, zegt Vandael. ‘Een van de belangrijkste zaken waar we op samenwerken is die doorgedreven rapportering over de hele supply chain, om zo de juiste inzichten te kunnen genereren.’ Zo’n opdracht verloopt doorgaans in drie stappen, legt Simons uit.

Jan Simons, Head of Industry Market bij Ordina
Jan Simons, Head of Industry Market bij Ordina

Supply chain reinvented

In een reeks rondetafelgesprekken koppelen we technologie aan verschillende aspecten in het bedrijfsleven.

Tijdens de tweede livestream hebben we het over de toekomst van onze supply chain met Alex Van Breedam (Antwerp Management School), Thomas Vandael (Tenneco) en Veroniek De Mulder (ODTH). Zal het belang van de supply chain toenemen en welke rol speelt technologie hierin? Wat is de invloed op het klimaat en de circulaire economie? Worden vrachtwagens vervangen door mega-drones?

Advertentie

‘In eerste instantie maken we dat de visie, het doel en de intentie goed zit. Veel bedrijven digitaliseren om te digitaliseren, zonder na te denken over het waarom. Bijvoorbeeld we plakken overal sensoren en trekken bergen data binnen, zonder een gedefiniëerd doel te hebben. Dat alleen is meestal de investering niet waard. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over concrete cases en hoe die passen in de strategie van je bedrijf.’

‘Een volgende stap is inzetten op een solide backend voor slimme inzichten en automatisaties, en de user experience: hoe vertalen we de data naar dashboards die complexe gegevens weergeven als iets begrijpbaar, zodat de lampjes beginnen te branden op de momenten waarop er nog iets veranderd kan worden? Tenneco zit momenteel in die fase.

Daarna komt nog een derde stap: disruptie. Op dat punt ontstaan nieuwe businessmodellen en collaboraties, en wordt het écht interessant’, zegt Simons.

De innovatie die Ordina binnenbrengt heeft een prijs, maar Vandael is ervan overtuigd dat die investering zal renderen. ‘Projecten als deze  hebben steeds een goede terugverdientijd, al gaat de technologische ontwikkeling sneller dan de investeringen kunnen volgen. Ook daarom is het belangrijk om je te omringen met goede digitale partners: zij hebben de nodige expertise en zorgen ervoor dat je een vliegende start kunt nemen met gerichte experimenten en transformaties.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.