Bedrijven die ondanks de crisis op zoek zijn naar groei en innovatie, zien cloud niet meer als een besparing, maar als strategische keuze voor digitale flexibiliteit. Dat zegt Wonne Keysers, Director Business Platforms & Cloud bij Ordina.
‘Vroeger wilde men medewerkers en externen on-site zien, maar nu is er meer vertrouwen en weet men dat de wereld niet stilvalt wanneer mensen remote werken. In dat opzicht heeft de crisis voor een positief schokeffect gezorgd, niet alleen op onze manier van werken maar ook op alle andere aspecten van het bedrijfsleven.’ Aldus Wonne Keysers.
In de nasleep van de pandemie zien we een snel herstel van Belgische bedrijven. De snelheid waarmee bedrijven zich herstellen verschilt echter. Hoe kan technologie (digital) helpen om dat proces te bevorderen?
Product- en service innovatie is makkelijker dankzij Cloud
‘Vroeger wilde men afstappen van eigen datacenters en overschakelen naar public cloud om kosten te besparen. Vandaag beseffen bedrijven dat een cloud-strategie helpt om veel sneller nieuwe producten en digitale oplossingen voor eindklanten te ontwikkelen’, klinkt het.
‘Bedrijven beschikken bovendien niet over oneindige resources. Om een nieuw product of dienst te ontwikkelen is het essentieel om na te gaan welke bestaande assets kunnen worden hergebruikt. We noemen dit tegenwoordig de “composable enterprise”, waarbij je mensen, dienstverlening én digitale oplossingen samenbrengt in één model (target operating model). Om risico’s beter te spreiden kijkt men steeds meer naar een combinatie van meerdere public cloud-vendoren met een private cloud. Daarmee lijkt de multi-cloud trend wel degelijk ingezet.’
Operationele efficiëntie: kijk over de bedrijfsmuren heen
‘Waar hand-overs gebeuren is ‘waste’ te detecteren. Cloud en API technologie maken het mogelijk om aan een geïntegreerde supply chain te werken die zorgen voor een volledig overzicht vanaf leverancier en producent tot aan de eindklant. Nieuwe ontwikkelingen zoals een digitale controletoren creëren inter-company visibiliteit. Zo kan je de ketting verbeteren of zelfs verkorten, waardoor de service beter aansluit op de noden van de eindgebruiker. Die verwacht immers steeds meer snelheid, persoonlijke aanpak én duurzaamheid’, klinkt het.
Bedrijven die mee zijn, beseffen dat cloud hét ingredient is voor aanpasbaarheid en veerkracht tijdens een crisis.
Betere customer intimacy via ’as a service’-modellen
‘Klantenbinding in tijden van crisis: wie wil dat niet?’ vraagt Wonne Keysers. ‘Abonnementsformules zorgen niet alleen voor nieuwe inkomstenstromen, ze geven je de kans om dichter bij de klant te staan en te personaliseren. Kijk naar Tesla. Het produceert altijd dezelfde wagen, maar afhankelijk van het abonnement verschijnen er extra features op het scherm. As a service-modellen zijn administratief meestal complexer. Ordina nam enkele maanden geleden IFS Probity over. Met de integratie van deze Nederlandse expert op het vlak van complexe massafacturatieprocessen, bieden we nu ook “Flexible billing” oplossingen aan.’
Tot slot geeft Wonne Keysers drie tips voor bedrijven die willen digitaliseren via de cloud.
1/ Onderschat de complexiteit van cloud adoptie niet
Moderne cloudapplicaties zijn 24/7 beschikbaar, schaalbaar en werken veelal op elk device. Maar blijf aandacht hebben voor veiligheid, data-integratie en het onderhoud van de applicatie. Organisaties zullen bovendien vaker met meerdere cloud-platformen tegelijk moeten omspringen om data, processen en applicaties te ontwikkelen en beheren.
2/ Reduceer je ‘keeping the lights on’
Een traditioneel bedrijf besteedt 80% van zijn IT budget aan ‘onderhoud’ van bestaande systemen en processen. Door automatisering, devops of IT4IT kan dit gereduceerd worden tot 60%. Dit creëert meer ruimte voor innovatie. Moedig daarom multidisciplinair werken aan. Werk met langdurige product/service-georiënteerde teams waar designers, ontwikkelaars en business nauw met elkaar samenwerken met een snellere doorlooptijd én met focus op continue verbetering.
3/ Heb je een plan B?
Bezin voor je eraan begint. Vele bedrijven weten niet goed meer welke IT legacy op hun systemen draait en of die applicaties nog business kritisch zijn. Breng je huidige landschap in kaart en stap niet zonder cloud-strategie in een nieuwe avontuur. Laat je bijstaan door een goede partner die zorgt voor duurzame keuzes, naadloze overgang, waterdichte afspraken en niet te vergeten een exit-strategie voor als het misgaat met je cloud-vendor. Bekijk cloud strategisch: het is immers je fundament om digitaal te innoveren.
Meer weten over de dienstverlening van Ordina? Klik hier