Wie met abstracte data werkt, moet die kunnen vertalen naar begrijpelijke inzichten. Dat zeggen Veroniek De Mulder, CEO bij ODTH First Class Logistics, en Günther Heirman, ERP Competence Lead bij Flexso.
De Vlaamse logistieke sector is een bijzondere industrie. Heel wat grote spelers zijn ooit begonnen vanuit een eenvoudige garage of met één eigen vrachtwagen. Naarmate de vraag groeide, professionaliseerde de industrie. Het enige wat altijd onveranderd bleef, is de can do-mentaliteit die de doeners van het eerste uur kenmerkte.
Innovatie begint altijd met brainstormen, maar je mag niet in die fase blijven hangen. In een volgende stap moet men durven keuzes maken en beslissingen nemen.
Een van die logistieke bedrijven is ODTH. Het heeft meerdere vestigingen, waaronder een groot stockage- en distributiecentrum in Willebroek. Veroniek De Mulder is er CEO en zag de sector de voorbije jaren veranderen. ‘De grootste verandering is uiteraard de opkomst van de bijna onbegrensde mogelijkheden van IT technologieën, al zijn we ondertussen al enkele jaren vertrouwd met digitalisering’, zegt ze. ‘Toch is het spel grondig veranderd nu je onmiddellijke toegang tot realtime data hebt. Daarmee groeit ook de ambitie om buiten het eigen bedrijf naar synergiën te kijken, ook al doet dat vragen rond datasecurity, privacy, commerciële overwegingen en cybersecurity ontstaan. Dat brengt heel wat nieuwe uitdagingen mee.’
Een portaal met inzichten
Die innovaties creëren andere personeelsnoden, maar met de juiste rekrutering en bijscholing kan ODTH daarop anticiperen. ‘We hebben voor 300 procent ingezet op gestructureerd projectmanagement. Innovatie begint altijd met brainstormen, maar je mag niet in die fase blijven hangen. Dankzij projectmanagement krijg je een kader aangereikt om er écht iets mee te doen.’
Een portaal met inzichten van zowel binnen als buiten je bedrijf is een gamechanger.
Technologie kan daarbij helpen, zegt Günther Heirman. Als ERP Competence Lead bij Flexso staat hij samen met zijn collega’s in voor de digitale transformatie van ODTH. ‘Vroeger moest je verschillende rapporten tegelijkertijd laten draaien om gegevens te bekijken, nu heeft elke verantwoordelijke overzichtelijke dashboards die inzichten aanreiken om de juiste acties te ondernemen. Veel van deze dashboards zijn tegenwoordig “out of the box” beschikbaar.’
Die dashboards zijn cruciaal om abstracte processen en workflows die in de achtergrond spelen, te vertalen naar mensen die met de operationele business bezig zijn, vertelt De Mulder. 'Hoe complexer de logistieke uitdaging, hoe sneller technologie zich ontwikkelt om antwoorden te bieden. Paradoxaal genoeg betekent dit ook dat het steeds makkelijker wordt om ermee te werken. De ontwikkelaars hebben zeer goed begrepen dat je steeds meer moet inzetten op gebruiksvriendelijkheid.'
‘Een portaal met inzichten op verschillende processen van zowel binnen als buiten je bedrijf is een gamechanger’, zegt Heirman. ‘Platformen zoals SAP zijn hierbij een hefboom; door op een ERP omgeving real-time en end-to-end oplossingen te voorzien, kun je je als ondernemer onderscheiden tegenover concullega’s.’
‘Het Systeem’
In een reeks rondetafelgesprekken koppelen we technologie aan verschillende aspecten in het bedrijfsleven.
Tijdens de tweede livestream hebben we het over de toekomst van onze supply chain met Alex Van Breedam (Antwerp Management School), Thomas Vandael (Tenneco) en Veroniek De Mulder (ODTH). Zal het belang van de supply chain toenemen en welke rol speelt technologie hierin? Wat is de invloed op het klimaat en de circulaire economie? Worden vrachtwagens vervangen door mega-drones?
'Ik heb al in verschillende sectoren gewerkt. Het cultuurverschil tussen een logistieke kmo en een top-IT-speler als Flexso is groot, maar toch ontdek je gaandeweg dat de onderliggende waarden dezelfde zijn’, zegt De Mulder. ‘Zo kunnen we veel van elkaar leren en uitwisselen. Wij leren om gedetailleerd en procesmatig te communiceren over onze logistieke operaties. En IT-dienstverleners leren van ons hoe ze met meer conceptuele kennis communiceren met mensen die zeer pragmatisch denken.’
Twee ogenschijnlijke tegenpolen dus, die elkaar gevonden hebben. ‘Zowel technici als mensen aan de operationele kant hebben het vaak over “Het Systeem”. Dat mythische “Systeem” moet quasi vanzelfsprekend alles kunnen, maar is tegelijkertijd ook altijd de schuldige zodra iets fout loopt of niet mogelijk is. We moeten leren dat we zélf “Het Systeem” zijn. Als we fouten in de rapportering, het platform of de gebruikservaring op een goede manier doorgeven aan technici en andersom, dan kunnen we echt ongelofelijke dingen doen. Dat komt er niet vanzelf: een team moet de vertaling kunnen maken van ervaringen naar technologie en dat in twee richtingen. Voor die vertaalslag heb je een goede partner nodig’, concludeert Veroniek De Mulder.