De coronacrisis heeft de verwachtingen van werknemers bijgestuurd. In kleine organisaties zijn deze verwachtingen nog makkelijk te managen, in grote bedrijven wordt dat moeilijker. ‘Technologie kan daar een handje bij helpen’, zegt Werner Smeets, Partner bij Flexso.
Als een van de grootste SAP-partners in België integreert Flexso software bij meer dan honderd grote bedrijven. De consultants hebben hierdoor een unieke inkijk in de digitalisering en het HR-beleid van heel wat topbedrijven. ‘We merken overal dat men administratieve zaken die weinig waarde toevoegen gaat automatiseren’, zegt Werner Smeets. Zo krijgt HR meer tijd voor wat er echt toe doet, de medewerkers en het ontwikkelen van het talent binnen de organisatie.
Lange tijd werden HR tools ontwikkeld met een focus op de HR doelgroep, nu staat de medewerker meer en meer centraal.
Die zaken vallen volgens Smeets uiteen in verschillende categorieën. ‘Enerzijds heb je de harde HR-processen rond bijvoorbeeld administratie en tijdsregistratie. Anderzijds heb je de persoonlijke ontwikkeling en opleidingen. En tot slot analytics en planning om geInformeerde beslissingen in je end-to-end HR processen te kunnen nemen. Lange tijd werden HR tools ontwikkeld met een focus op de HR doelgroep, nu staat de medewerker meer en meer centraal.’
Door de medewerker zelf de nodige applicaties in handen te geven, wordt het HR-personeel meer ontzorgd. De focus verschuift zo van Human Capital naar Human Experience Management. Er zijn heel wat standaardoplossingen die daarbij kunnen helpen, maar volgens Smeets moet je verder durven kijken: ‘Als organisatie moet je innoveren bovenop de bestaande software, om zo het onderscheid te maken tegenover andere bedrijven. Kies daarom voor een open platform, zodat je makkelijk integraties met andere applicaties kunt maken.’
Niet iedere werknemer is gelijk
Smeets haalt een voorbeeld aan van IMEC, dat samen met Flexso een oplossing ontwikkelde voor haar groeiende werknemersbestand. ‘Bij IMEC loopt een diverse groep mensen rond, van interne medewerkers tot PhD studenten die tijdelijk bij het bedrijf aan de slag zijn. Vooral het opvolgen van die laatste vergt heel wat administratie. Met een gebruiksvriendelijke app, kan de verantwoordelijke van het onderzoeksteam nu snel en eenvoudig de juiste data registreren. Zo wordt HR ontzorgd, maar weet men wel perfect wie wanneer rondloopt binnen de organisatie.’
Ook bij Carrefour zijn er veel verschillen bij de contracten. ‘Je hebt jobstudenten met een tijdelijk contract, maar ook medewerkers met tijdelijke of fulltime contracten. Die contracten moeten op tijd opgemaakt en getekend worden. Door dit volledige proces te digitaliseren zijn we er samen met Carrefour in geslaagd om voortaan de contractopmaak, de digitale ondertekening en het archiveren te automatiseren.’
Trust the process
Zeker in bedrijven met meerdere afdelingen is het nodig om bepaalde standaarden te gebruiken. ‘Veel grote organisaties worstelen nog met pure rapportering. Als je je talent wereldwijd in kaart wil brengen is zo’n gestandaardiseerd proces echt een must, dit om talent objectief in kaart te brengen. Door je processen goed in kaart te brengen kun je ook tegemoet komen aan de medewerkers die vragende partij zijn naar meer transparantie. Zij zijn niet dagelijks betrokken bij HR, maar willen wel de juiste informatie makkelijk terug kunnen vinden en verwachten van hun werkgever dat die intuïtieve oplossingen aanbiedt.’