Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We hebben de unieke kans om personeelszaken fundamenteel te herdenken'

Yves Van Durme, Global Human Capital Leader bij Deloitte

Het voorbije jaar was een interessante leerschool voor HR-verantwoordelijken. ‘Ze slaagden met vlag en wimpel voor hun eerste test, maar het echte werk begint nu pas’, zegt Yves Van Durme, Global Human Capital Leader bij Deloitte.

Al meer dan twintig jaar leert Yves Van Durme bedrijven om met verandering om te gaan. Als één van de auteurs van Deloitte’s Human Capital Trends-onderzoek heeft hij de vinger aan de pols bij meer dan 6000 HR-verantwoordelijken. ‘Uit onze studies blijkt dat zij erin geslaagd zijn om het voorbije jaar hun werknemers te beschermen. In geen tijd werden maatregelen rond thuiswerk ingevoerd en kantoren of productieruimtes zo omgebouwd dat men voldoende afstand kon houden.’

Mensen zijn bereid een salarisverlaging te accepteren als ze in ruil betekenisvol werk kunnen doen.

Yves Van Durme
Global Human Capital Leader bij Deloitte
Advertentie

Wat moet de volgende stap zijn?

Een rapport om trots op te zijn, al is het maar een eerste stap. ‘Iedereen is het erover eens dat we niet meer terug kunnen naar hoe het vroeger was, maar dat de huidige manier van werken ook niet ideaal is. Ik zie veel verantwoordelijken rondjes draaien in plaats van een beslissing te nemen. Ze focussen op non-discussies zoals het aantal thuiswerkdagen dat werknemers voortaan krijgen, maar dat is niet echt enthousiasmerend’, klinkt het.

Technologie maakt werk zinvoller

Waar men wel op moet focussen, zo zegt Van Durme, is werk zinvol invullen. ‘We zien werknemers zowel zichzelf als hun werkgever in vraag stellen. Uit onze onderzoeken leren we dat mensen bereid zijn een salarisverlaging te accepteren als ze in ruil betekenisvol werk kunnen verrichten. Technologie kan ons gelukkig helpen om bepaalde saaie en repetitieve taken over te nemen, zodat mensen meer kunnen focussen op werk waar ze écht impact creëren.’

Can digital be human?

In een reeks rondetafelgesprekken koppelen we technologie aan verschillende aspecten in het bedrijfsleven.
In het eerste rondetafelgesprek spreken we met Lisbeth Decneut (IMEC), Raf Devos (VUB, klant bij Deloitte), Dirk Verly (BekaertDeslee) en Lesley Arens (#ZigzagHR) over de relatie van HR en technologie. Hoe zorgt technologie voor betere productiviteit? Welke technologieën hebben nut en helpen om aan betere HR te doen? Wat met de dark sides?

Het volledige debat bekijken

Het debat rond vaardigheden woedt nu volop bij bedrijven

Advertentie

Dat beaamt ook zijn collega Kenn Wouters, Partner bij Deloitte. ‘We hebben de unieke kans om personeelszaken fundamenteel te herdenken. De tijd waarin HR-verantwoordelijken enkel de lonen betaalden en moesten rapporteren aan de CFO is voorbij: ze krijgen steeds vaker een zitje in het bestuur. HR is vandaag meer business minded en strategisch belangrijk: mensen met de juiste skills maken je bedrijf veerkrachtig en toekomstgericht. Ook het personeel zelf zit niet stil en vraagt zich luidop af wat hun volgende stap binnen het bedrijf is.

Technologie helpt werknemers zich professioneel te oriënteren

‘Die twee gegevens helpen wij aan elkaar koppelen. Technologie laat namelijk toe om op een automatische manier inzicht te krijgen in de skills die werknemers hebben en die vereist zijn voor bepaalde jobs. Wanneer je binnen een bedrijf van rol wil veranderen, kun je bijvoorbeeld nagaan op welke vaardigheden je nog moet oefenen. Tenslotte laat technologie werkgevers toe om makkelijker te vergelijken met andere bedrijven’, vertelt Wouters. In een kenniseconomie wordt de skills gap de grote uitdaging. We merken dat we het niet slecht doen in België, maar dat we nog wat achterstand goed te maken hebben op het buitenland.’

Technologie is mensenwerk

Het nieuwe werken vereist niet alleen andere skills, men moet ook leren om met die nieuwe technologieën om te gaan. Wouters: ‘Wij kunnen wel zeggen dat mensen een toegevoegde waarde bieden, maar het belangrijkste is nog steeds de knop omdraaien en ervoor durven gaan. Dat is de meerwaarde van Deloitte: we brengen digitale oplossingen aan, maar we hebben ook de expertise om die change ook op mensenmaat uit te rollen.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.