Wie het woord ‘supply chain' hoort, denkt waarschijnlijk spontaan aan een reeks goederen die zo snel en goedkoop vervoerd moeten worden. Toch is het meer dan dat. Wie werk maakt van een klantgerichte, digitale en slimme toeleveringsketen, kan een significante voorsprong nemen op de concurrentie. Dat zeggen Steven Lauwers en Kevin Overdulve, experts bij Deloitte.
Lange tijd keken bedrijven naar hun supply chain als een lineaire aaneenschakeling van stappen die zo snel en vooral goedkoop mogelijk doorlopen moesten worden. Factoren als ‘veerkracht’ en ‘klantgerichtheid’ waren voor sommige bedrijven minder van tel. Wie zo redeneerde, werd het voorbije anderhalf jaar met de neus op de feiten gedrukt, klinkt het bij Steven Lauwers en Kevin Overdulve. Als respectievelijk Senior Director en Partner bij Deloitte helpen ze ondernemingen bij het beantwoorden van strategische vraagstukken rond hun toeleveringsketen, en bijbehorende verbeteringstrajecten – van operationele veranderingen tot SAP-implementaties.
Door hun supply chain te segmenteren, kunnen bedrijven inspelen op zeer specifieke noden van klanten.
De wendbare supply chain
In een reeks rondetafelgesprekken koppelen we technologie aan verschillende aspecten in het bedrijfsleven.
Tijdens de tweede livestream hebben we het over de toekomst van onze supply chain met Alex Van Breedam (Antwerp Management School), Thomas Vandael (Tenneco) en Veroniek De Mulder (ODTH). Zal het belang van de supply chain toenemen en welke rol speelt technologie hierin? Wat is de invloed op het klimaat en de circulaire economie? Worden vrachtwagens vervangen door mega-drones?
‘Er zijn de voorbije jaren drie trends opgedoken’, vertelt Kevin Overdulve. ‘De eerste is het besef bij klanten dat hun supply chain meer is dan een simpele kostenpost. Nu gaan ze die productie- en toeleveringsketen echt gebruiken als deel van hun waardepropositie. Door hun supply chain te segmenteren, kunnen ze bijvoorbeeld inspelen op zeer specifieke noden van klanten.’
De tweede trend, die Steven Lauwers aanhaalt, is de digitalisering. Sensoren die via bijvoorbeeld 5G met het internet verbonden zijn (IoT) creëren data, die op hun beurt een beter overzicht bieden op welke producten waar zitten. Ze vormen ook de basis voor een derde trend: hernieuwde focus op zowel wendbaarheid als weerstand.
‘We krijgen steeds meer de vraag om zogenaamde control towers uit te bouwen: een verzameling van dashboards, metrics en incidentdetectie zodat je real-time kan ingrijpen, al dan niet ondersteund door artificiële intelligentie. Bedrijven maken vooraf een uitgebreide planning op en gaan na afloop verder met een volgende, terwijl ze nog te weinig monitoren of het initiële plan geslaagd is’, zegt Kevin Overdulve.
‘Minstens even belangrijk is het uitstippelen van verschillende scenario’s’, vult Steven Lauwers aan. ‘Wat is de impact van bepaalde beslissingen op domeinen zoals sales, supply chain, productie, finance? Vroeger moest men daarvoor vaak op Excel terugvallen, maar het neemt te veel tijd in beslag om de spreadsheets van verschillende departementen op elkaar af te stemmen en data te verzamelen. We zien nog te vaak dat bedrijven voor supply chain planning terugvallen op manuele oplossingen of verschillende ERP, planning en business intelligence systemen die elk sequentieel een stap van het proces voor hun rekening nemen. Zo wordt het vaak moeilijk om effectief goede beslissingen te nemen.’
Tijdig tekorten ontdekken
Wat voor grote verschuivingen zorgt, zijn de cognitieve applicaties, slimme systemen boven op de bestaande technologieën van bedrijven die voor meer wendbaarheid zorgen.
Wie een jaar of drie geleden een gesprek over supply chain voerde, kon onmogelijk rond de blockchain-hype heen. Anno 2021 is duidelijker geworden wat de impact van de technologie kan zijn, maar de industriële uitrol van concrete toepassingen laat nog op zich wachten bij veel klanten. ‘Er zijn wel enkele relevante use cases rond track-and-trace, maar in de praktijk zijn weinig toepassingen al up and running. Wat wel voor grote verschuivingen zorgt, zijn de cognitieve applicaties, slimme systemen boven op de bestaande technologieën van bedrijven die end-to-end visibiliteit bieden en trade-offs in de supply chain kunnen automatiseren’, vertelt Kevin Overdulve.
Die applicaties halen informatie over de toeleveringsketen uit die losstaande systemen om ze aan elkaar te verbinden. Op die manier kunnen bedrijven veel makkelijker in kaart brengen waar het fout loopt en ingrijpen. Nog interessanter wordt het wanneer we algoritmes ontwikkelen, die gebruik maken van het laatste nieuwe op vlak van artificiële intelligentie en machine learning. Ze stellen de applicatie in staat om zelf bepaalde beslissingen te kunnen nemen’, zegt Kevin Overdulve. ‘Een van onze klanten is een bedrijf in de FMCG. Voor hen is preventief stock management zeer belangrijk: door tijdig zicht te krijgen op mogelijke stocktekorten, kunnen ze kostenefficiënt werken op gebied van logistiek en distributie. Tegelijk staat het hen ook toe om de service levels significant verhogen. En dat is belangrijk als je je beloften qua levering aan de klant wil waarmaken.’
‘Onze cognitieve control tower applicatie zorgt er voortaan voor dat we signalen kunnen oppikken die op een mogelijk tekort van een bepaald product kunnen wijzen. Zo kan het algoritme automatisch nagaan hoe we dat kunnen vermijden. Meer produceren? Producten van de ene stockage naar de andere verplaatsen? Terugkoppelen naar de klant en het beloofde contract opnieuw onderhandelen? Uiteindelijk berekent het algoritme wat het meest waardevolle antwoord is. Vervolgens zorgt de applicatie voor een lijst van aanbevelingen en redenen waarom een bepaald voorstel gekozen wordt’, klinkt het.
Exponentiële groei
De kloof tussen bedrijven die wel en niet digitaliseren bestaat, maar van zodra bedrijven hun experimenten gaan opschalen zal die kloof pas echt exponentieel vergroten.
Steven Lauwers haalt het voorbeeld aan van een mondiale leider in de sector van de chemische distributie. In deze sector willen grote techgiganten, Amazon op kop, meer en meer inbreken. ‘Als het bedrijf voorsprong wilde nemen, moest het de klassieke distributie loslaten en technologie gebruiken om zich te onderscheiden. Wanneer het over de last mile gaat, is het zeer belangrijk om alles digitaal en mobiel te kunnen opvolgen’, klinkt het.
Door alle chauffeurs met een online platform te connecteren, kunnen real-time data nu ingevoerd worden wanneer iets afgeleverd is. Zo kan men meteen inspelen op bepaalde gebeurtenissen: files, gewijzigde orders, een probleem met de stock ...
‘Veel bedrijven spreken over digitalisering en de voorbije drie jaren is er inderdaad veel geëxperimenteerd. De grootste uitdaging nu is die experimenten opschalen en integreren in de bestaande werking. De kloof tussen bedrijven die wel en niet digitaliseren bestaat, maar van zodra deze bedrijven hun experimenten gaan opschalen zal die kloof pas echt exponentieel vergroten’, besluit Kevin Overdulve. Volgens Steven Lauwers zijn veel bedrijven hun ERP systemen en processen aan het actualiseren en harmoniseren. Digitalisering speelt hierbij een grote rol: aandacht voor business netwerken in plaats van point-to-point interfaces met hun partners, advanced analytics en process mining applicaties, het gebruik van IoT sensoren en mobiele toestellen in productie en onderhoud, robotics, ….