Een bedrijf dat meer zaken in de cloud beheert, kan vaker en sneller experimenteren. Cloud software mag je niet als een besparing zien, wel als een optie op fundamentele verbeteringen. Dat zeggen Yves Rombauts en Marc Mertens, Partners bij Deloitte.
‘Toen de coronacrisis begon, waren we initieel zeer terughoudend, zowel op het vlak van de business als bij de rekrutering’, zegt Marc Mertens van Deloitte. ‘We zijn, nog meer dan voorheen, gaan steunen op tools die inzicht geven in het werkkapitaal en de cashflow. Door scenario’s te simuleren, kun je beter anticiperen op wat er in de toekomst zal gebeuren.’
Men merkte bij Deloitte dat de productiviteit van de collega’s omhoog ging omdat de reistijd wegviel. ‘Dat is een groot voordeel, maar het telewerk zorgt uiteraard ook voor problemen. Omdat de eerste werkjaren cruciaal zijn om te ontdekken hoe het bedrijfsleven werkt, proberen we nieuwe mensen alsnog samen onsite te laten werken.’
What’s next?
Tot zover het gekende verhaal: bedrijven kwamen de voorbije twee jaar in een stroomversnelling terecht op het vlak van digitaliseren, waardoor bepaalde achterstanden deels zijn weggewerkt en de basis er ligt. Wat wordt de volgende stap? Het is een vraag waar Yves Rombauts, Business Operations Practice Leader bij Deloitte, samen met collega’s als Marc Mertens over nadenkt.
De afgelopen periode leerde ons dat je kunnen aanpassen aan de situatie de norm wordt.
‘Churchill zei al dat het belangrijk is om een goede crisis niet verloren te laten gaan’, aldus Rombauts. ‘Ik denk dat we vandaag twee werkpunten zien. Het eerste is dat het online vergaderen ingeburgerd is, maar dat de hybride settings moeilijker liggen. Wij hebben in ons kantoor een volledige livestreamstudio gemaakt zoals je die ook in De Zevende Dag ziet. We zullen de balans moeten vinden tussen efficiëntie en bijeenkomen in verschillende settings.’
Rombauts ziet nog een tweede verschil tussen bedrijven die in de toekomst zullen winnen of net minder goed zullen scoren. ‘De afgelopen periode leerde ons dat je kunnen aanpassen aan de situatie de norm wordt. De manier waarop men naar technologie en innovatie kijkt, zal nog een hele evolutie doormaken. Het traditionele denken over een ERP-systeem verdwijnt. Vroeger keek men voor jaren vooruit om een beslissing over een softwarepakket te nemen, nu wil men meer experimenteren.’
Sneller en beter
De move naar de cloud is een katalysator wanneer het op die snelle experimenten aankomt. ‘Wanneer je zaken on-premise draait, dus op locatie en in eigen beheer, moet je de applicaties eerst volledig designen en ontwikkelen voor je iets werkend kunt laten zien. Bij cloudapplicaties kun je onmiddellijk tonen hoe een product zal werken en wat de mogelijkheden zijn. Dat is belangrijk voor wie wil experimenteren: hoe minder discussies, hoe kleiner de investering, hoe sneller het kan gaan’, zegt Rombauts.
In de nasleep van de pandemie zien we een snel herstel van Belgische bedrijven. De snelheid waarmee bedrijven zich herstellen verschilt echter. Hoe kan technologie (digital) helpen om dat proces te bevorderen?
Vroeger moest je bij je directie een pitch doen met een slide deck, nu maak je met low-codetoepassingen gewoon een simulatie van je dashboards. Rombauts: ‘Je hoeft geen volledige infrastructuur op te zetten, binnen het uur kan het geactiveerd worden. Blijkt het niet goed te zijn, dan heb je tenminste geëxperimenteerd. Door met verschillende cloudcomponenten te werken, kon het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bijvoorbeeld veel sneller experimenten opzetten om te kijken of en hoe het digitaal MyTax platform makkelijk en overzichtelijk zou werken.’
Ook op het vlak van ERP-systemen heeft die omwenteling een impact: de allesomvattende pakketten zijn niet langer de beste keuze voor wie wil experimenteren. ‘Nu is het belangrijk om de kernprocessen en masterdata in een centrale ERP te steken, met daarrond een ecosysteem van cloudapplicaties die je toelaten om te innoveren en te verschillen van de concurrentie. Voor bedrijven is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de kernprocessen en data goed gestructureerd zijn’, zegt Mertens.
Cloud is niet louter een kostenbesparingsoperatie
‘Nu is het zaak de kernprocessen en masterdata in een centrale ERP te steken, met daarrond een ecosysteem van cloudapplicaties.’
Alleen maar naar de cloud gaan om kosten te besparen mag volgens het duo niet de drijfveer zijn. ‘Hoe zeker ben je als bedrijf dat wat je vandaag doet ook in de toekomst de succesformule blijft? Zul je op dezelfde manier kunnen blijven werken? De return is niet geld besparen, maar je business van morgen’, klinkt het.
Rombauts: ‘Ik vergelijk het vaak met aandelenopties: je koopt de optie om er iets mee te doen. Cloud software kost je in eerste instantie niet veel en door die aankoop ben je in staat om binnen enkele maanden fundamentele verbeteringen door te voeren. Als je bijvoorbeeld op korte termijn je processen wilt optimaliseren of een nieuwe aanbieding in de markt wilt zetten, moet je die opties wel creëren.’