De coronacrisis heeft veel bedrijven midscheeps geraakt, dat is een understatement. Maar bedrijven die gekozen hebben voor digitalisering, zijn makkelijker overeind gebleven en staan klaar voor verdere versnelling, zegt Denis Van Waetermeulen, Director bij delaware.
Klanten verwachten veel meer
‘Belgische bedrijven hebben het altijd al moeten hebben van flexibel schakelen met de klant. Onze troeven zijn snelle service, unieke producten, bekwame mensen en vooral klantintimiteit (Customer proximity). Kmo’s merken nu dat digitalisering voor extra concurrentie en extra versnelling heeft gezorgd. Ergens ter wereld wordt via digitale kanalen wel een gelijkaardige dienst of product aangeboden, in veel gevallen aan voordeliger voorwaarden. Klanten hebben hierdoor hoge verwachtingen over online servicelevels en willen zonder veel ‘effort’ hun noden ingevuld zien. Je moet je klanten dus een ‘effortless experience’ aanbieden. Die verwachtingen kan je als bedrijf niet waarmaken zonder een efficiënt ‘service delivery’ model. Je moet de verwachtingen van klanten naadloos én in realtime kunnen vertalen naar operationele actie.’
In de nasleep van de pandemie zien we een snel herstel van Belgische bedrijven. De snelheid waarmee bedrijven zich herstellen verschilt echter. Hoe kan technologie (digital) helpen om dat proces te bevorderen?
Wat is je servicelevel?
Hoe pak je dat aan? ‘Elon Musk kan het zich permitteren om veel raketten de lucht in te schieten in de hoop dat er eentje veilig zal landen, maar niet iedereen heeft zoveel geld,’ aldus Denis Van Waetermeulen. ‘Bekijk het strategisch. Veel bedrijven hebben tijdens de pandemie de waarde van digitalisering (her)ontdekt. De voorbije twee jaar hebben we heel veel roadmaps ontwikkeld samen met onze klanten. Je moet alvast niet alles in één keer digitaliseren. Je kan de digitale modules uitbouwen die je nu het meeste bijbrengen, maar je doet dat best binnen een architectuur die rekening houdt met de noden van je business en de investeringen spreiden in de tijd. Dan vermijd je dure missers,’ aldus Denis. ‘Moderne IT-architecturen moeten open en schaalbaar zijn. Alleen zo kan je antwoorden op de continue veranderingen die de business omgevingen vandaag vragen. De tijd van wegwerp-IT investeringen is voorbij in de Cloud wereld. Zelfs Space X kiest voor herbruikbare raketten,’ besluit Denis.
Een effortless experience voor je eigen mensen
Digitalisering en Cloud helpen je bestaande processen te automatiseren waardoor je meer, sneller en betere diensten kunt leveren. Dat is niet alleen goed voor je klantentevredenheid en je marktpositie, maar helpt ook in deze periode met een nijpend tekort aan mensen. Een voorbeeld: vandaag zijn twee op drie telefonische klantendiensten overbevraagd. Hebben je medewerkers en managers alle info ‘at fingertips’? Zijn ze niet bezig met taken die je ook kan automatiseren? Je houdt je mensen veel makkelijker aan boord als je ook hen een ‘effortless experience’ aanbiedt in plaats van hen in te zetten om voortdurend brandjes te blussen.
Elon Musk kan het zich permitteren om veel raketten de lucht in te schieten in de hoop dat er eentje veilig zal landen, maar ook hij wil ultiem herbruikbare raketten maken.
Digitaliseer slim
‘Vele Belgische bedrijven opereren nu allemaal aan geluidssnelheid. Maar door de toegenomen klantenverwachtingen en internationale concurrentie, gaan we nog een versnelling hoger moeten schakelen en dan kan niet zonder digitalisering. Als je aan lichtsnelheid wil zakendoen, moet je eerst slim je koers uitzetten voor je de verkeerde kant uitvliegt. Daarom ben ik ook voorstander van beperkte experimenten, die je met een strikt budget onder controle houdt. Innovaties structureel ondersteunen moet je pas doen als je weet wat het oplevert. Kies voor een betrouwbaar digitaal platform als basis dat open genoeg is om andere digitale toepassingen aan te koppelen. Zorg dat je hybride kan werken, gemakkelijk extra toepassingen vanuit de Cloud kunt koppelen met oog voor security. Samen met de klant maken we roadmaps voor de volgende drie jaar. We zeggen niet eens dat je alles met delaware moet implementeren. Maar het is wel een solide basis voor samenwerking.’
Wil jij inzetten op duurzame groei? Ontdek delaware’s aanpak in onze survivalgids met 3 strategische uitdagingen én opportuniteiten voor KMO’s.