De voorbije tien jaar liet La Lorraine Bakery Group gezonde cijfers optekenen, met om en bij de tien procent groei per jaar. Het komende decennium wil het bedrijf op een duurzame manier blijven groeien. ‘We willen niet alleen een groter, maar vooral een beter bedrijf worden’, zegt Group IT Director Bart D’haese. In de meer dan dertig vestigingen waar het Belgische familiebedrijf actief is, ondersteunt ERP-software de product leadership strategie van het bedrijf. ‘Het is de backbone voor onze verdere expansie in de toekomst.’
Sinds 1999 werken alle vestigingen van de bakkerijgroep met software van SAP. Momenteel is de transitie naar de nieuwste versieSAP S/4HANA aan de gang. Voor Bart D’haese is dit méér dan een upgrade. ‘Het is een transformatieproject, dat ons verplicht om de fundamenten die gelegd zijn toen we gestart zijn met SAP, grondig te herbekijken en bepaalde zaken aan te passen. Op die manier maken we van het ERP een sterke backbone, die ons zal toelaten betere diensten en producten te bieden aan de klanten. En zo kunnen we onze ambitieuze groeidoelstellingen verwezenlijken’, zegt de Group IT Director.
Trends en uitdagingen in de voedingsindustrie
Voedingsbedrijven staan voor uitdagingen zoals nieuwe klantverwachtingen, duurzaamheid en digitalisering.
In het e-book 'recipes for success: towards a future-proof business' reikt delaware food for thought aan om met deze veranderingen succesvol om te gaan.
Download het e-book.
‘We ondersteunen La Lorraine Bakery Group al sinds 1999, eerst met SAP ERP-software, in de jaren daarna ook met oplossingen voor HR en customer experience. Het is een sterk partnership’, zegt Ivo Bigaré, Industry Lead Food bij delaware.
Gericht bijsturen en verbeteren
Dat het bedrijf van de overgang naar SAP S/4HANA gebruik maakt om zichzelf in vraag te stellen met het oog op procesoptimalisatie, vindt Bigaré een slimme aanpak. ‘We helpen ook andere voedingsbedrijven daarbij. Met SAP S/4HANA, dat volop wordt uitgerold tot eind 2024, zullen de medewerkers van La Lorraine Bakery Group op verschillende vlakken efficiënter kunnen werken.’
‘Zo hebben de operationele managers voortaan een ‘cockpit’ ter beschikking met gedetailleerde, actiegerichte informatie over hun afdeling. Denk aan stock die dreigt te vervallen, of aan te late toeleveringen van kritische verpakkingen. Op die manier kunnen ze processen gericht bijsturen en verbeteren’, zegt Bigaré.
Blijven innoveren
In SAP is uitgebreide informatie ter beschikking om wendbaar in te spelen op steeds sneller wijzigende marktomstandigheden. D’haese gelooft dat het bedrijf hiermee voorsprong kan nemen op de toekomst. ‘Dankzij SAP S/4HANA zullen we problemen proactief kunnen detecteren en oplossen, en zijn we beter voorbereid op onverwachte situaties.’
Door processen te uniformiseren en consequent te verspreiden in de organisatie, wordt het bedrijf wendbaar en kan het sneller schakelen.
In alle landen waar La Lorraine Bakery Group actief is, werkt het bedrijf met een aantal corporate best practices die zeer kort bij de SAP-standaard aansluiten. ‘Hoe om te gaan met de lancering van nieuwe producten is zo’n typische best practice voor een voedingsbedrijf’, licht Bigaré toe.
‘Door dergelijke processen te uniformiseren en consequent uit te rollen in de volledige organisatie, wordt het bedrijf wendbaar en kan het sneller schakelen. Het laat ook toe om zonder zware overhead te blijven experimenteren en innoveren, en zo een stap voor te blijven op andere bedrijven’, prijst Bigaré de aanpak van de bakkerijgroep, die hij ‘een voorbeeldbedrijf’ noemt.
‘SAP S/4HANA verzamelt en verwerkt data ogenblikkelijk. Dat maakt voorraadbeheer, traceerbaarheid en productieplanning in realtime mogelijk. Bovendien heeft La Lorraine met dit nieuwe systeem ook zicht op alle data van klanten en klanteninteracties. Dat maakt gepersonaliseerde aanbiedingen en een geoptimaliseerde klantendienst die op elk moment over de juiste gegevens beschikt, zoveel makkelijker.’
Digitale cultuurswitch
La Lorraine Bakery Group wil blijven innoveren en transformeren. Een grote uitdaging hierbij is om mensen, processen en systemen optimaal te verbinden. ‘Technologie verandert snel, dus we moeten zorgen dat onze mensen over de nodige kennis beschikken om er waarde uit te halen. Want mens en technologie gaan hand in hand’, zegt D’haese, die erop wijst dat er veel opleidingen worden georganiseerd om de digitale knowhow te verankeren in het bedrijf.
Een solide ERP-backbone stelt ons in staat om problemen proactief te detecteren en op te lossen, waardoor we beter voorbereid zijn op onverwachte situaties.
De verschillende transformatieprojecten worden aangestuurd door een Chief Transformation Officer, een functie die speciaal daarvoor werd gecreëerd. Het is zijn missie een strategisch transformatieprogramma uit te bouwen en te leiden om organisatie en technologie voor te bereiden op de uitdagingen van morgen. ‘Het is belangrijk dat collega’s de strategie goed begrijpen zodat ze de verandering echt omarmen en er mee aan bouwen. Die digitale cultuurswitch zijn we samen met delaware aan het maken, zodat we verder kunnen blijven groeien’, besluit D’haese.