Wie niet achter wil blijven als organisatie zet best in op levenslang leren. ‘Want de saaie lessen van weleer zijn vervangen door digitale kennisplatformen die tijd én geld besparen’, zeggen Dimitri Roman en Marieke Schietgat van delaware.
Het takenpakket van HR-verantwoordelijken bevond zich lang tussen duidelijke lijnen: het opvolgen van verlofdagen en lonen bijvoorbeeld, rekrutering, wagenparkbeheer. De coronacrisis heeft dat overhoop gehaald. En de kans dat HR ooit terug zal keren naar hoe het voorheen was, is klein.
‘In een onzekere wereld moet je voorbereid zijn op elk scenario’, zegt Dimitri Roman. Als Learning Architect bij delaware leert hij bedrijven en hun werknemers onder andere omgaan met digitale tools.
Klanten die inzetten op automatisering springen vlotter om met onverwachte situaties.
‘Wij merken dat klanten die inzetten op automatisering, zoals BekaertDeslee, vlotter omspringen met onverwachte situaties. Door administratieve HR-taken te automatiseren komt er tijd vrij voor andere prioriteiten, zoals cursussen en trainingen voor werknemers. Human Resources draaide te lang om de “resources” en te weinig om de “human”. Daar kan nu verandering in komen.’
Tijdverspilling
Denk bij cursussen en trainingen niet aan de klassieke trainingen van weleer, waarschuwt Dimitri Roman. ‘Heel wat bedrijven teren nog op Learning & Development aanpak die al jaren ongewijzigd is. Jongere generaties pikken dat niet. Doe je het toch, dan maak je als HR-dienst cursussen die door niemand bijgewoond of bekeken worden.’
Hij haalt het voorbeeld aan van een klant die bij delaware aanklopte omdat er van alles misliep op vlak van projectmanagement. De klant dacht het digitaliseren van de projectmanagement-opleiding soelaas zou brengen.
‘Toen we doorvroegen, bleek niet de vorm van de training achterhaald te zijn, maar de inhoud. Luister daarom goed naar je doelpubliek, zodat je vermijdt dat zij het gevoel krijgen hun tijd te verspillen.’
Iedere week gaat vijf uur verloren aan het wachten op kennis van anderen. Door zelf kennis op te slaan en die centraal beschikbaar te maken, win je veel tijd.
Trainingsplatform
Zelfontwikkeling en het delen van kennis gaan verder dan fysieke of onlinecursussen. Tools als SAP Litmos laten toe om cursussen online te centraliseren zodat ze intern én extern gebruikt kunnen worden. ‘Onze klant Actiris heeft bijvoorbeeld een trainingsplatform dat door haar eigen medewerkers wordt gebruikt en daarnaast is opengesteld voor medewerkers van partnerorganisaties. Zo kunnen ze met de tools van Actiris leren werken’, zegt Marieke Schietgat, expert HR-technologie bij delaware.
‘Dat is een investering, maar je moet als ondernemer of HR-verantwoordelijke verder kijken. Denk aan wat het je kost als je goede werknemers verliest doordat ze zich niet kunnen ontwikkelen’, benadrukt Marieke Schietgat.
Minstens even belangrijk zijn de kosten wanneer je géén intern kennisplatform zou hebben. ‘Iedere week verliezen we vijf uur aan het wachten op kennis van anderen. Door kennis op te slaan en die centraal beschikbaar te maken, win je veel tijd. En los van de vraag wat dit kost en oplevert, is de belangrijkste reden om je werknemers te ontwikkelen nog steeds: morgen business kunnen blijven doen.’
In een reeks rondetafelgesprekken koppelen we technologie aan verschillende aspecten in het bedrijfsleven.
In het eerste rondetafelgesprek spreken we met Lisbeth Decneut (IMEC), Raf Devos (VUB), Dirk Verly (BekaertDeslee, klant bij Delaware) en Lesley Arens (#ZigzagHR) over de relatie van HR en technologie. Hoe zorgt technologie voor betere productiviteit? Welke technologieën hebben nut en helpen om aan betere HR te doen? Wat met de dark sides?
Gedragswijziging
Dimitri Roman baseert zich in zijn werk op de theorie van wijlen professor en L&D-expert Donald Kirkpatrick en ziet drie niveaus die je voor ogen moet houden.
‘Helemaal bovenaan vind je de KPI’s van het bedrijf. Om die doelen te behalen, verwacht je een bepaald gedrag van je medewerkers. Die gedragswijziging is het tweede niveau. Op het niveau daaronder vind je de kennis die nodig is om dat gedrag te wijzigen. Het is met andere woorden belangrijk om eerst na te gaan wat je met je onderneming wil bereiken voor je de inhoud van je cursussen en trainingen digitaliseert.’