Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Een familiebedrijf zal minder snel een datascientist of IoT-expert aannemen'

Nicolas Maes, Senior Manager bij delaware BeLux

In de toekomst zullen maakbedrijven, nog meer dan vandaag, afstappen van gestandaardiseerde producten. Wie het grotere plaatje uit het oog verliest, zal al snel achterophinken. Dat zegt Nicolas Maes, senior manager bij delaware BeLux.

In zijn rol als senior manager begeleidt Nicolas Maes al vijftien jaar lang maakbedrijven in hun digitaliseringsproces. Hij zit dan ook in een perfecte positie om te zien welke trends opkomen en hoe bedrijven daarmee kunnen omspringen. En, minstens even belangrijk, wat de impact van die digitale innovaties op hun supply chain is.

Op maat gemaakte producten zijn de toekomst, zeker wanneer een bedrijf wil vermijden steeds meer op de prijs te moeten spelen.

Nicolas Maes
Senior Manager bij Delaware BeLux

‘Als we naar de markt kijken, zien we heel wat bedrijven die slim inspelen op de vraag van consumenten. Een industriële bakker die vroeger steeds dezelfde taarten maakte, heeft nu bijvoorbeeld een webshop waarop een taart volledig gepersonaliseerd kan worden. Toch blijken er achter de schermen problemen te zijn met de supply chain of is het moeilijk om die innovatie door te trekken naar de rest van de organisatie.’

Advertentie

En dat is nodig, want wie competitief wil blijven, zal werk moeten maken van die duurzame uitrol. ‘Heel specifieke producten op maat maken lukt vaak wel. Die initiatieven leveren dan een paar procent van de omzet op, maar zijn zeer moeilijk schaalbaar. Dat komt omdat zoiets nog te veel als een losstaand experiment wordt beschouwd. Toch zijn die op maat gemaakte producten de toekomst, zeker wanneer een bedrijf wil vermijden steeds meer op de prijs te moeten spelen.’

Supply chain reinvented

In een reeks rondetafelgesprekken koppelen we technologie aan verschillende aspecten in het bedrijfsleven.

Tijdens de tweede livestream hebben we het over de toekomst van onze supply chain met Alex Van Breedam (Antwerp Management School), Thomas Vandael (Tenneco) en Veroniek De Mulder (ODTH). Zal het belang van de supply chain toenemen en welke rol speelt technologie hierin? Wat is de invloed op het klimaat en de circulaire economie? Worden vrachtwagens vervangen door mega-drones?

Het volledige debat bekijken

Eén algoritme maakt de lente niet

Vaak loopt het bij het begin al mis, want veel bedrijven weten niet waar ze moeten starten. ‘De fundamentele visie en roadmap voor een stapsgewijze implementatie ontbreken. Een keer een algoritme gebruiken om één machine te optimaliseren is nog geen schaalbare oplossing voor al uw productieplants wereldwijd. Vergis u ook niet in het project dat u schaalbaar wil maken. Dat is niet makkelijk, want veel bedrijven weten vooraf niet waar de return on investment en de business case zullen zitten’, klinkt het.

Nicolas Maes wijst erop dat het daarom belangrijk is om op zeer beperkte schaal enkele experimenten op te zetten en in de roadmap te kijken hoe die te schalen zijn. ‘Begin met eerst goed na te denken over wat de strategie is als u wil groeien. Wil u meer volume? Meer producten op maat verkopen? Internationaal uitbreiden? Definieer vervolgens in functie van die strategie de roadmap om gericht experimenten te doen.’

 

Naast dat maatwerk ziet hij nog verschillende andere zaken die een groeiende impact hebben. 'De vraag naar transparantie over de volledige supply chain, dus ook van de leveranciers en transportpartners, neemt toe. Dat gebeurt om verschillende redenen. Enerzijds om meer inzicht te krijgen in wat er waar gebeurt, maar anderzijds ook onder druk van de markt waar jongere generaties meer oog hebben voor de afkomst van de producten die ze kopen.'

Advertentie

De vraag naar transparantie over de volledige supply chain, dus ook van de leveranciers en transportpartners, neemt toe.

Nicolas Maes
Senior Manager bij Delaware BeLux

Iedereen een eigen datascientist?

Wie wil inspelen op die digitale trends, heeft nood aan werknemers met de juiste competenties, maar niet ieder bedrijf heeft de luxe om zomaar een datascientist of IoT-expert fulltime in dienst te nemen. 'Familiebedrijven zullen dat niet snel doen en moeten kunnen terugvallen op een bedrijf dat hen kan helpen met de implementatie van technologische experimenten. Daarom is het belangrijk om een langetermijnvisie te hebben. Er zijn zeer veel start-ups die focussen op één specifieke technologie. Dat levert mooie kleine projecten op, maar het is niet per se een goede basis om succesvol te zijn. U komt er enkel door steeds het grotere plaatje voor ogen te houden en te focussen op zaken die op middellange termijn winstgevend én schaalbaar kunnen zijn.’

Hulp nodig bij het digitaliseren en optimaliseren van uw supply chain? Klik hier.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.