ADPO, een logistieke dienstverlener voor de chemie-industrie, opereert vanuit de Antwerpse haven. Het bedrijf biedt klanten een one-stop-shop terminalconcept. Een cruciaal onderdeel hiervan is het inplannen van de timeslots waarop vrachtwagens hun goederen kunnen laden of lossen.
Tijd is kostbaar, zowel voor transportbedrijven als voor hun chemieklanten die van tijdige leveringen afhankelijk zijn. Het optimaal gebruiken van timeslots is dan ook essentieel voor de sector. Wat ooit een tijdrovend, handmatig proces was, heeft de samenwerking van ADPO met partner TheValueChain omgezet naar een applicatie die het inboeken van een timeslot net zo makkelijk maakt als het online reserveren van een tafeltje in uw favoriete restaurant.
Digitale transformatie als drijvende kracht
‘We ontwikkelden een systeem dat net zo gebruiksvriendelijk is als een app om een tafeltje op restaurant te reserveren. En dat is gelukt’
De implementatie van de timeslotplanningtool is onderdeel van ADPO’s bredere digitale transformatie. ‘We wilden graag een overzicht van al onze huidige processen en de mogelijkheden om die te optimaliseren met digitale technologie’, vertelt Filip De Dijcker, Managing Director bij ADPO.
Het inplannen van timeslots was voorheen een intensief proces, waarbij medewerkers telefonisch of via e-mail afspraken maakten en deze handmatig invoerden in Excel. Dit zorgde niet alleen voor veel contactmomenten, maar vergrootte ook de kans op menselijke fouten en vertragingen.
‘We beseften dat er geen kant- en klare oplossing voor dit probleem bestond en gingen op zoek naar software die het proces kon optimaliseren. Gelukkig werkten we in die tijd al samen met TheValueChain (aan de migratie van het SAP ECC-platform naar SAP S/4HANA, red.). Zij kwamen na een korte doorlooptijd met een planningstool die precies voldeed aan onze wensen’, aldus De Dijcker.
Tastbare resultaten
‘Deze tool heeft onze efficiëntie aanzienlijk verbeterd. We besparen nu op onnodige kosten en zetten onze mensen en middelen veel beter in’
Volgens Kenny Mattheyssen, Solution Architect bij TheValueChain, was het een uitdaging om een intuïtieve en efficiënte tool te creëren. ’We wilden een systeem dat net zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk is als een app waarmee je een tafeltje op restaurant kan reserveren, maar dat tegelijk ook de meest complexe restricties aankan, eigen aan onze branche. Denk aan rekening houden met parallelle timeslots, de capaciteit van operatoren, tanks die geblokkeerd zijn door onderhoudswerken, of laders die douanepapieren vragen. Bijzonder complex allemaal, maar het is gelukt.’ Drie maanden na de introductie planden 1000 unieke gebruikers samen al 30.000 timeslots in.’
‘Deze tool heeft onze efficiëntie aanzienlijk verbeterd. We besparen nu op onnodige kosten en zetten onze mensen en middelen veel beter in’, sluit De Dijcker af.
Voor meer informatie, ga naar thevaluechain.eu
- thevaluechain.eu
- info@thevaluechain.eu
- +32 3 844 26 05