Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Een elektrische auto is de enige logische keuze’

Polestar 3

Ondanks de gestegen energieprijzen zet de trend richting elektrificatie van de automarkt zich ook in België onverminderd door. Daar zijn verschillende duidelijke redenen voor. ‘De voordelige fiscaliteit is slechts één van de drivers die de Total Cost of Ownership van elektrische wagens aantrekkelijk maakt’, stelt Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium.

Energie- en brandstofprijzen zijn momenteel dynamischer dan ooit. In september 2022 was er een sterke stijging van de elektriciteitsprijs. Dat voedde de perceptie dat elektrisch rijden duurder was dan op fossiele brandstoffen. Maar in oktober zakte de elektriciteitsprijs opnieuw fors, en bleek dat die stelling weinig steek hield. ‘De hoge elektriciteitsprijzen zijn sowieso een tijdelijk fenomeen’, benadrukt Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium, de federatie voor elektrische mobiliteit.

‘Die fluctuerende elektriciteitsprijzen hebben bovendien geen invloed op de verkoopcijfers van EV’s: bedrijven blijven volop inzetten op de vergroening van hun wagenpark.’ Ook particulieren maken een inhaalbeweging. Een recente enquête uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Profacts in opdracht van Polestar toont aan dat 1 op 4 Belgen als volgende wagen een elektrische wagen zou willen aanschaffen. Bij de jongere generatie (18 tot 34 jaar) is dat zelfs bijna 1 op 3. Het elektrische performancemerk verwacht dit jaar wereldwijd 50.000 EV’s te leveren: een absoluut record.

Advertentie

Capaciteitstarief = slim laden

Ook de nieuwe capaciteitstarieven die vanaf 1 januari 2023 gelden, maken EV’s geenszins minder interessant, meent De Smet. ‘Gebruikers kunnen hun stroomfactuur onder controle houden door slim en gericht te laden. Dat kan onder meer door thuis of op het bedrijfsterrein te laden tijdens momenten met minder ander stroomverbruik.’ Eigenaars van een Polestar 2 kunnen bijvoorbeeld optimale laadtijden instellen, zodat ze binnen bepaalde tijdsvensters of alleen ‘s nachts opladen.

‘Het wordt nog interessanter voor wie laadt via zonnepanelen’, stelt Jochen De Smet. ‘Overdag en zeker op zonnige dagen zal dat àltijd goedkoper én milieuvriendelijker zijn dan rijden op benzine of diesel.’ En dan zijn er nog slimme apps die publiek laden aantrekkelijker maken. Zo legt Polestar de laatste hand aan een applicatie waarmee één vaste, transparante prijs geboden zal worden bij meer dan 300.000 publieke laadpunten in Europa.

'Als we de volledige eerste levenscyclus bekijken, dan zijn EV’s op het einde van de rit vaak goedkoper dan auto’s met verbrandingsmotor', Jochen De Smet
'Als we de volledige eerste levenscyclus bekijken, dan zijn EV’s op het einde van de rit vaak goedkoper dan auto’s met verbrandingsmotor', Jochen De Smet

Total Cost of Ownership

De laadkost – die in veel gevallen dus goedkoper is dan benzine of diesel tanken – is slechts één van de vele factoren die de Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische wagen aantrekkelijk maken. ‘Het klopt dat EV’s in aankoop vandaag vaak nog ettelijke duizenden euro’s duurder zijn dan vergelijkbare modellen met brandstofmotor’, zegt Jochen De Smet. ‘Maar als we de volledige eerste levenscyclus van beide wagentypes vergelijken, dan zijn EV’s op het einde van de rit vaak een stuk goedkoper.’

Advertentie

Fiscaliteit als driver

Een andere doorslaggevende troef binnen de TCO van een elektrische wagen is de voordelige fiscaliteit. De aankoop, de laadkosten, het onderhoud, de verzekering: ook in 2023 blijven ze voor honderd procent fiscaal aftrekbaar voor zelfstandigen en vennootschappen. Ter vergelijking: sinds 1 januari 2023 zijn de getankte benzine en diesel van plug-inhybrides nog maar voor de helft aftrekbaar.

De hoge elektriciteitsprijzen zijn sowieso een tijdelijk fenomeen.

Jochen De Smet
Voorzitter EV Belgium

En vanaf 1 juli dooft ook de kostenaftrek voor aangekochte, geleasede of gerente wagens op fossiele brandstoffen én hybrides uit – om op 1 januari 2026 helemaal weg te vallen. EV’s betalen in Vlaanderen bovendien geen belasting op inverkeerstelling (BIV) noch verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië gelden de minimumtarieven. ‘Tevens is het voordeel-alle-aard bij elektrische bedrijfswagens die ook privé gebruikt worden veel lager dan bij een auto met brandstofmotor’, benadrukt Jochen De Smet.

Onderhoud en restwaarde

En dan is er het onderhoud: dat is bij een elektrische auto veelal goedkoper dan bij auto's die op benzine of diesel rijden. ‘Elektromotoren hebben immers veel minder bewegende onderdelen, en EV’s hebben geen olie nodig’, zegt Jochen De Smet. ‘Daarnaast slijten de remmen van een elektrische auto minder snel, omdat er meer op de motor wordt geremd.’

De remmen van een elektrische auto slijten minder snel, omdat er meer op de motor wordt geremd.

Jochen De Smet
Voorzitter EV Belgium

Last but not least zijn elektrische wagens ook bijzonder waardevast. De restwaarde van een EV blijft na een leasing- of eerste gebruiksperiode erg hoog. ‘Die wagens krijgen over enkele jaren een tweede leven binnen de particulierenmarkt’, verwacht Jochen De Smet. De batterij slijt wel, maar studies wijzen uit dat dit eigenlijk zeer goed meevalt. Na 250.000 gereden kilometers boet de batterij van een EV amper 10 procent aan rijbereik in.

‘Wie al die elementen samenvoegt en de aantrekkelijke TCO van een EV bekijkt, ziet eigenlijk maar één toekomstbestendige optie: een elektrische auto is de enige logische keuze’, besluit Jochen De Smet.

Wat kan u besparen door thuis op te laden?

De energie/brandstofcomponent binnen de TCO is een belangrijke factor die een elektrische wagen extra interessant maakt. Wie 25.000 kilometer per jaar rijdt en thuis laadt zonder zonnepanelen, betaalt maandelijks € 91,66 aan elektriciteit. Tanken met een traditionele benzinewagen kan tot € 199,26 per maand kosten. Voor diesel is dat € 184,68 per maand (schatting eind 2022). Met andere woorden op jaarbasis kan het opladen van een EV @home een besparing tussen de € 1.100 en € 1.300 opleveren! (*op basis van prijzen van einde 2022)

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.